2006. december. 05. 12:20
MTI
Utolsó frissítés: 2006. december. 05. 12:16
Vállalkozás
Egyre több ruhaüzlet és élemiszerbolt zár be
Csökkent a kiskereskedelmi üzlethálózat 2006 III. negyedévében - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. Szeptember 30-án az 5,7 ezer üzletnyitás és 6,5 ezer üzletbezárás eremdényeként 780-nal, 0,5 százalékkal kevesebb üzlet működött, mint az év közepén. A legjobban az élelmiszer-, és a ruhaüzletek száma csökkent.
A változás döntően a kisvállalkozásokat érintette, az üzlethálózat koncentrációja nőtt. Az üzletállomány 2006. III. negyedévi szűkülése országos méreteket öltött, szeptember végére megyénként átlagosan közel 40-nel csökkent az üzletek száma június végéhez viszonyítva, egyedül Tolna megyében nem mérséklődött a boltok száma.
Szeptember végén változatlanul Budapesten összpontosult az országos üzlethálózat 20 százaléka, Közép-Magyarország aránya 30 százalék, a többi régió részesedése 10-15 százalék között alakult. A III. negyedévben a fővárosban 37-tel, a városokban 333-mal, a községekben 410-zel szűkült az üzlethálózat.
Az üzlettítpusok közül 2006 III. negyedévében a legerőteljesebben az élelmiszer jellegű vegyes, az élelmiszer-szaküzletek, a ruházati, valamint az egyébiparcikk-üzletek száma csökkent. Szeptember végére 297-tel csökkent az élelmiszer jellegű vegyes, 117-tel az élelmiszer-szaküzletek, 102-vel a ruházati, 238-cal az egyébiparcikk-üzletek száma.
Bővülés csak az iparcikk jellegű vegyes, az illatszer-, valamint a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások körében történt. A KSH jelentése szerint 865-tel esett vissza a kiskereskedelmi üzleteket működtető vállalkozások száma 2006. július-szeptemberben. Újabb 1,4 ezerrel esett vissza az egyéni vállalkozások által működtetett üzletek száma; aminek hatásaként szeptember végére tovább mérséklődött a teljes hazai üzlethálózatban való résztvételük. Üzleteik száma 66,9 ezerre, részesedésük 40,3 százalékra csökkent.
A KSH tájékoztatása szerint az adatok a 10 üzletes és annál több üzletet működtetők szerepének növekedését, illetve az üzemeltetői koncentráció erősödését mutatják. Új egységekkel bővült a nagy alapterületű létesítmények köre. A bevásárlóközpontok közül Miskolcon nyílt meg a Family Center soron következő tagja, ahol helyet kapott egy hipermarket, az Interspar is. Az idén a III. negyedévben az országos üzlethálózat alapterülete 11 ezer négyzetméterrel 17,6 ezer négyzetméterre emelkedett, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 106 négyzetméter volt.
Szeptember végén változatlanul Budapesten összpontosult az országos üzlethálózat 20 százaléka, Közép-Magyarország aránya 30 százalék, a többi régió részesedése 10-15 százalék között alakult. A III. negyedévben a fővárosban 37-tel, a városokban 333-mal, a községekben 410-zel szűkült az üzlethálózat.
Az üzlettítpusok közül 2006 III. negyedévében a legerőteljesebben az élelmiszer jellegű vegyes, az élelmiszer-szaküzletek, a ruházati, valamint az egyébiparcikk-üzletek száma csökkent. Szeptember végére 297-tel csökkent az élelmiszer jellegű vegyes, 117-tel az élelmiszer-szaküzletek, 102-vel a ruházati, 238-cal az egyébiparcikk-üzletek száma.
Bővülés csak az iparcikk jellegű vegyes, az illatszer-, valamint a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások körében történt. A KSH jelentése szerint 865-tel esett vissza a kiskereskedelmi üzleteket működtető vállalkozások száma 2006. július-szeptemberben. Újabb 1,4 ezerrel esett vissza az egyéni vállalkozások által működtetett üzletek száma; aminek hatásaként szeptember végére tovább mérséklődött a teljes hazai üzlethálózatban való résztvételük. Üzleteik száma 66,9 ezerre, részesedésük 40,3 százalékra csökkent.
A KSH tájékoztatása szerint az adatok a 10 üzletes és annál több üzletet működtetők szerepének növekedését, illetve az üzemeltetői koncentráció erősödését mutatják. Új egységekkel bővült a nagy alapterületű létesítmények köre. A bevásárlóközpontok közül Miskolcon nyílt meg a Family Center soron következő tagja, ahol helyet kapott egy hipermarket, az Interspar is. Az idén a III. negyedévben az országos üzlethálózat alapterülete 11 ezer négyzetméterrel 17,6 ezer négyzetméterre emelkedett, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 106 négyzetméter volt.
Vállalkozás
hvg.hu
2006. február. 13. 09:50
Fokozott veszélyben a kisboltok
Gazdaság
hvg.hu
2006. július. 11. 09:44
Egyre kevesebb a kisbolt, egyre több a hipermarket
Gazdaság
hvg.hu
2006. április. 20. 13:41
Eltűnhetnek a kisboltok
Vállalkozás
hvg.hu
2006. december. 05. 12:00