2006. december. 05. 12:20 MTI Utolsó frissítés: 2006. december. 05. 12:16 Vállalkozás

Egyre több ruhaüzlet és élemiszerbolt zár be

Csökkent a kiskereskedelmi üzlethálózat 2006 III. negyedévében - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden. Szeptember 30-án az 5,7 ezer üzletnyitás és 6,5 ezer üzletbezárás eremdényeként 780-nal, 0,5 százalékkal kevesebb üzlet működött, mint az év közepén. A legjobban az élelmiszer-, és a ruhaüzletek száma csökkent.

A változás döntően a kisvállalkozásokat érintette, az üzlethálózat koncentrációja nőtt. Az üzletállomány 2006. III. negyedévi szűkülése országos méreteket öltött, szeptember végére megyénként átlagosan közel 40-nel csökkent az üzletek száma június végéhez viszonyítva, egyedül Tolna megyében nem mérséklődött a boltok száma.
   
Szeptember végén változatlanul Budapesten összpontosult az országos üzlethálózat 20 százaléka, Közép-Magyarország aránya 30 százalék, a többi régió részesedése 10-15 százalék között alakult. A III. negyedévben a fővárosban 37-tel, a városokban 333-mal, a községekben 410-zel szűkült az üzlethálózat. 
   
Az üzlettítpusok közül 2006 III. negyedévében  a legerőteljesebben az élelmiszer jellegű vegyes, az élelmiszer-szaküzletek, a ruházati, valamint az egyébiparcikk-üzletek száma csökkent. Szeptember végére 297-tel csökkent az élelmiszer jellegű vegyes, 117-tel az élelmiszer-szaküzletek, 102-vel a ruházati, 238-cal az egyébiparcikk-üzletek száma. 
   
Bővülés csak az iparcikk jellegű vegyes, az illatszer-, valamint a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások körében történt. A KSH jelentése szerint 865-tel esett vissza a kiskereskedelmi üzleteket működtető vállalkozások száma 2006. július-szeptemberben. Újabb 1,4 ezerrel esett vissza az egyéni vállalkozások által működtetett üzletek száma; aminek hatásaként szeptember végére tovább mérséklődött a teljes hazai üzlethálózatban való résztvételük. Üzleteik száma 66,9 ezerre, részesedésük 40,3 százalékra csökkent. 
   
A KSH tájékoztatása szerint az adatok a 10 üzletes és annál több üzletet működtetők szerepének növekedését, illetve az üzemeltetői koncentráció erősödését mutatják. Új egységekkel bővült a nagy alapterületű létesítmények köre. A bevásárlóközpontok közül Miskolcon nyílt meg a Family Center soron következő tagja, ahol helyet kapott egy hipermarket, az Interspar is. Az idén a III. negyedévben az országos üzlethálózat alapterülete 11 ezer négyzetméterrel 17,6 ezer négyzetméterre emelkedett, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 106  négyzetméter volt.