2006. november. 30. 16:35 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. november. 30. 16:52 Vállalkozás

Karácsonyi slágertermék lehet az MP3- és az MP4-lejátszó

A napi fogyasztási cikkek éves forgalmának több mint tizede decemberre jut. A karácsonyi bevásárlás miatt 24 százalékkal költenek többet a vásrlók az ünnepi fogásokhoz szükséges hozzávalókra és a kereskedők akciós újságjaiban hirdetett potenciális ajándékokra. Idén karácsonykor az MP3 és MP4 lejátszó lehet az egyik slágerajándék, legalábbis a Gfk előrejelzései szerint. .

Vásárlási intenzitás a havi átlaghoz képest
Hipermarket :20
Szupermarket: 16
Diszkont 11:
Cash & carry: 6
Láncba szerveződött kisbolt: 15
Független kisbolt: 16
Drogéria: 26

Forrás: GfK Hungária – ConsumerScan
A decemberi költések általában az éves összforgalomnak mintegy 10,4 százalékát adják, 2005-ben 232 milliárdot tettek ki – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet Kereskedelmi Analízisek címmel évente megjelenő tanulmánya. A vásárlók 2005. december hónapban a havi átlagos költéshez képest átlagosan 24 százalékkal nagyobb értéket hagytak az egyes kereskedelmi csatornák kasszáinál. Összehasonlításképp ez az arány 2004-ben 20 százalék volt.

A háztartások napi fogyasztási cikk beszerzéseit alapvetően befolyásolja a karácsonyi sütés-főzés, az ünnepekre való készülődés. Az ilyenkor fontos alapanyagok, úgy mint sütőpor, majonéz, mustár, hagyományos kakaópor, vaníliás cukor, illetve tejszínhab iránti kereslet megnő és e termékkategóriák mennyiségi értékesítése a havi átlag kétszeresére emelkedik. Hasonlóképpen megduplázódik a családi ünnepek – Mikulás, karácsony – alkalmával ajándékba adható táblás édességek (csokik, pralinék), és testápolási szerek (dezodor), továbbá a vendégfogadás alkalmával asztalra kerülő sós rágcsálnivalók és az egyébként egyre ritkábban és egyre kisebb mennyiségben vásárolt égetett szeszesitalok kereskedelmi forgalma.

Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része szintén az év végi szezonban talál gazdára. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás hatszorosa jellemző, vagyis rendszerint ebben a hónapban értékesítik a teljes éves mennyiség közel felét. Az ünnepi hangulaton túl természetesen az év végi akciók is vásárlásra ösztönzik a fogyasztókat. A karácsony előtti időszakban az akciós szórólapok piacán is fokozott az aktivitás. Az időszak sajátossága, hogy a vásárlókat csábító extra ajánlatok, kedvezmények csak egy-két napra, egy hétvégére, vagy egy hétre érvényesek. A hirdetett termékkategóriák közül ezidőtájt sűrűbben jelennek meg az akciós újságokban a játékszerek, a szórakoztató elektronikai cikkek, karácsonyi díszek, ékszerek és egyéb, az ünnepekhez kötődő szezonális termékek. Sok esetben jelentkeznek a kereskedők külön játék-, illetve ékszerkatalógussal.

Slágertermék lesz?
Az ünnepek alkalmával hihetetlenül népszerűvé váló szórakoztató elektronikai termékekből közel 128 százalékkal többet értékesítettek a kereskedők tavaly decemberben, mint az ezt megelőző, 2005. szeptember-októberi időszakban. A háztartási kisgépek darabszámos értékesítése még ennél is jelentősebb változást mutat a karácsonyi szezonban, hiszen az év utolsó két hónapjában az előző időszak forgalmának 164 százalékát teljesítette a kereskedelem. A tavalyi évben a legkeresettebb öt elektronikai termék sorrendben a következő volt: MP3 lejátszó, elektromos fogkefe, hajformázó, hordozható rádiós magnó és szőrtelenítő készülék.

A terület kutatóinak prognózisa szerint az idei év karácsonyi slágertermékei az MP3 és MP4 lejátszók lehetnek, ebben az árucsoportban várható a legkiemelkedőbb ugrás a karácsonyi darabszámos értékesítésben. A vásárlásokból decemberben egyre nagyobb hányad jut a hipermarketekre – a vásárlási intenzitás ebben az üzlettípusban decemberben mintegy 20 százalékkal nő az átlagos havi intenzitáshoz képest. Tavaly decemberben a legnagyobb eladóterű üzletek piaci részesedése novemberről decemberre mintegy 24-ről 27 százalékra nőtt, majd 2006. januárban visszaállt 24 százalékra – mely tendenciák a korábbi években hasonlóképpen alakultak.

A vásárlási intenzitás a kis üzletekben közel 16 százalékkal, míg a drogériákban mintegy 26 százalékkal nő. E jelenség mögött főleg az ilyenkor megugró vásárlási gyakoriság áll, azaz decemberben a vásárlók a havi átlaghoz képest e boltokba gyakrabban térnek be, minek eredményeképpen összességében többet is költenek.