Hogyan motiváljuk alkalmazottainkat?
A munkaadónak mindig tájékoztatnia kell alkalmazottait arról, hogy nem elégedett munkájuk hatékonyságával. Ám ezt számos cégvezető még mindig nem teszi meg, holott a munkavállalók szempontjait is szem előtt tartva hozzájárulhatnának ahhoz, hogy az alkalmazottak változtassanak munkához való hozzáállásukon.
Hogyan tudnak hatékonyan dolgozni és együttműködni egymással a különböző életkorú munkavállalók? Számos könyv látott napvilágot a témában, melyek szerzői – Lara Ewing, aki a tőzsdei projektek és a felsővezetői szféra kiterjesztésében járatos, és Claire Raines, a The Art of Connecting (A kapcsolatteremtés művészete) című könyv írója egyaránt abból az előfeltevésből indul ki, hogy sokkal egyszerűbb olyasvalakivel együtt dolgozni, akivel könnyű megtalálni a közös hangot.
Mindig van rá lehetőség, hogy megtaláljuk a kapcsolódási pontot azzal, akivel együtt dolgozunk. Ilyenkor lép életbe az aranyszabály, miszerint tégy úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy mások tegyenek veled. Ez a szabály azonban csak akkor működik, ha a mindkét fél betartja.
Mindenesetre tény, hogyha a munkaadó a szakmai kapcsolaton túlmenően empátiát is tanúsít a munkavállalóval szemben, akkor az sokkal szívesebben változtat viselkedésén, munkamorálján. Fölmerül a kérdés, hogy ezen kívül milyen módszerekkel érheti el a munkaadó, hogy a munkavállaló hozzáállásában bekövetkezzen a kívánt változás?
Ehhez egy négylépcsős folyamatot ajánlanak a szakértők:
1. Az első mozzanat, hogy minden esetben beismerjük az igazságot, és ragaszkodjunk a tényekhez, akkor is, ha ez nehezünkre esik, és ránk nézve kellemetlen következményekkel járhat.
2. Ezután vizsgáljuk meg, hogy mi történt, próbáljuk megérteni, hogy mi generált egy adott a problémát, ne a bűnöst keressük.
3. A munkaadó és alkalmazottja közötti beszélgetés a munkavállaló saját maga által felállított akciótervével végződjön, amelyben az alkalmazott ígéretet tesz arra, hogy amennyiben szükséges, változtat viselkedésén vagy a jövőben elkerüli a problémákhoz vezető helyzeteket.
4. Egy visszacsatolási rendszert kell életbe léptetni, ennek segítségével a munkavállaló lehetőséget kap arra, hogy visszajelzéseit eljuttassa munkaadójához.
A konklúzió röviden összefoglalható: a munkaadó alakítson ki személyes kapcsolatot alkalmazottaival, világosan fogalmazza meg, hogy mit vár tőlük és legyen velük őszinte, ha a munkájukat értékeli.