Kimerült a logisztikai pályázatok kerete
A logisztikai szolgáltatásokat nyújtó kis- és középvállalkozások az elmúlt két évben olyan sikerrel pályáztak az állami támogatásokra, hogy határidő előtt kimerítették a rendelkezésekre álló kereteket. Jövő évtől kezdve, a második Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT II) keretében azonban többszáz milliárd forint áll majd a kkv-k rendelkezésére. Nem árt felkészülniük a pályázatok elnyeréséhez vezető buktatókkal teli útra.
© sxc.hu |
A hamarosan elérhetővé váló II. NFT forrásainak 80 százaléka az infrastrukturális fejlesztések miatt közvetetten, 20 százaléka viszont közvetlenül támogatja majd a vállalkozásokat. Az unió hat éven keresztül folyósított többmilliárd forintos kereteinek elnyeréséhez az eddigiekhez hasonló módon lehet majd pályázni.
A hvg.hu-nak nyilatkozó vállalkozók alapvetően elégedettek a lehetőséggel. Tapasztalataik szerint az illetékes minisztérium és a pénzintézetek bíznak a befektetők sikerében, és megfelelően segítik a pályázókat. Vannak azonban kisebb hibák, melyek ismeretében kollégáik megspórolhatnak néhány felesleges utat, idegeskedést, vagy álmatlan éjszakát.
A legnagyobb problémát a pályázat benyújtása és a támogatás valós folyósítása között eltelt időben meginduló fejlesztés finanszírozása jelenti, mivel a két időpont között akár egy év is eltelhet. Az időközben meginduló bővítésnek az áfáját is fizetni kell, aminek támogatását az amúgy segítőkész pénzintézetek nem vállalják. A tapasztalt vállalkozók tehát azt tanácsolják, hogy csak azok vágjanak bele a beruházásba, akik a teljes finanszírozást a támogatás nélkül is képesek állni, mert a partnerek manapság már nem tolerálják a fejlesztések elhúzódását.
A pályázó cégek szerint gondot jelent a pályáztatás bonyolultsága is. A procedúrán már végigment cégek vezetőinek és a minisztérium szakértőjének véleménye szerint pályázati szaktanácsadó igénybevétele nélkül gyakorlatilag lehetetlen nyerni. Az egyedül próbálkozó pályázók ráadásul egy-egy hiba esetén teljesen eleshetnek az adott támogatástól, mert vannak utólag nem pótolható dokumentumok, míg például az ISO 14001 minősítés hiánya esetén a támogatás 20 százalékáról kell lemondaniuk.
Fejlesztések eredménye |
A bruttó hazai össztermék 3-4 százalékát adó iparág a kormányzat tervei szerint a jövőben a GDP-nek akár 8-10 százalékát is adhatja, amennyiben megvalósulnak e téren a tervezett fejlesztések. A szakemberek úgy vélik, hogy Magyarország számára földrajzi helyzete miatt az iparág kitörési pontot jelenthet, a magyar gazdaságpolitika meghatározó elemévé válhat. Ehhez azonban a meglévő kisebb-nagyobb központok több tíz- olykor százmillió forintos fejlesztésére van szükség, mivel a jövő a kombinált – több szállítási formát nyújtó – centrumoké. |
A bővítés támogatott első ütemében 1200 négyzetméteres – a kecskeméti fővámhivatalt is magában foglaló – irodát építettek fel és egy 11 ezer raklap tárolására alkalmas raktárt hoztak létre. A szintén egymilliárd forint költségű második ütem finanszírozásához 120 millió forintra pályáztak, ennek eredményét azonban nem ismerik. Ezért a társaság úgy építi fel a 8500 négyzetméteres, gépesített technológiával felszerelt raktárt, hogy a költségeket saját erőből és banki hitelből akkor is állni tudják, ha a pályázatot odaítélők döntése esetleg nem pozitív.
Szintén sikerrel pályázott a mintegy félmilliárd forintos raktárbővítés 25-28 százalékának GVOP általi finanszírozására a Hétpettyes Kft. Barna Ferenc ügyvezető igazgató beszámolója szerint a pályázati dokumentumokat tavaly júliusban adták le, a támogatás folyósítása pedig várakozásaik szerint az elkövetkező három hónapon belül várható. A finanszírozási lyuk és a hitelt nyújtó bankok által sem fedezett, folyamatosan fizetendő áfa miatt a 3000 négyzetméteres raktár átadása késett pár hónapot.
A GKM szakértője a problémákkal kapcsolatban elmondta: az Európai Unió 2007-től nagy hangsúlyt próbál fektetni a kifizetések felgyorsítására, az áfa finanszírozását azonban rendeletileg továbbra is tiltják a bankoknak. A gazdasági tárca szakembere úgy nyilatkozott, hogy a pályázati rendszer alapvetően sikeres volt, és az NFT II. pályázati konstrukciója ugyan még tervezés alatt van, jelentős változtatást nem terveznek.
Logisztikai cégek |
Az országban jelenleg 400-500 logisztikai szolgáltatást nyújtó vállalat működik, amelyek éves szintén mintegy 1000 milliárd forintos forgalmat bonyolítanak. Jelenleg 13 kiemelt szállítmányozói központ van országszerte. Az egyik meghatározó probléma azonban az, hogy a többi ágazathoz hasonlóan, ez az iparág is főváros-centrikus. |
Baráth Etele, az uniós ügyekért felelős tárca nélküli miniszter már tavaly májusban jelezte, hogy a logisztika az NFT II-ben kiemelt szerepet kap. Hazánk kedvező földrajzi fekvése miatt a közlekedés fejlesztésére az Európai Unió által biztosított források 15 százalékát szánta a miniszter az ágazatnak.
Kóka János gazdasági miniszter szintén a logisztikát jelölte meg, mint az egyik fejlesztésre kiemelten érdemes ágazatot. Horváth Zsolt Csaba, a gazdasági tárca helyettes államtitkára pedig 2800 milliárd forintos fejlesztés szükségességét jelezte 2007 és 2013 közötti időszakra, az unió következő költségvetési periódusára. Mindezt annak érdekében, hogy a magyarországi szolgáltatási hálózatot európai színvonalra lehessen emelni.
A logisztika versenyképességének és infrastruktúrájának fejlesztésére a tervek szerint több mint 200 milliárd forint jut majd az NFT II. forrásaiból – értesült a hvg.hu Gecse Gergely, a GKM logisztikai referensétől. Ezen belül az agrárlogisztika fejlesztésére 40 milliárd forintot, a versenyképességi operatív program keretében 20 milliárd forintot, az infrastrukturális operatív program keretében pedig további 150 milliárd forintot szán a kormány. A 10 millió euró feletti beruházások esetén pedig egyedi kormánydöntéses támogatások útján további támogatások lehetőségei nyílnak meg a befektetők előtt. A brüsszeli célok között fontos helyen szereplő vasúti fejlesztésekre a kohéziós alapok felét fordítják majd, uniós forrásból így 600 milliárd forintra lehet számítani. A vízi utak javítására 80 milliárd forint jut majd, amely a minisztérium számításai szerint a Duna teljes hazai hosszának hajózhatóvá tételére elegendő lenne.
CSILLAGHY NÓRA