Cserben hagyja a kisvállalkozókat a hazai jogrend
Manapság közismert a hazai kkv-k vergődése: szenvednek a körbetartozás és a múlt évi áfa késleltetett kifizetésétől. Ez utóbbit az APEH könyörtelenül bevasalta, függetlenül attól, hogy szerződőfele kifizette-e a tisztességes vállalkozót vagy sem. Miközben a magyar jogrend lassú és erőtlen a csalókkal szemben, addig az Egyesült Államokban gyorsított eljárásban vizsgálják a kisvállalkozók jogos követeléseit.
Amerikai kölcsön |
Az SBA kölcsön portfóliója jelenleg 219 ezer hitelkonstrukcióból tevődik össze, melynek összértéke több mint 45 milliárd dollár. Ezzel az adattal előkelő helyen áll, mint az USA legnagyobb vállalkozásfejlesztési intéz-ménye. 2000-ig bezárólag, közel 435 ezer vállalkozásnak adott valamilyen asszisztenciát mintegy 95 milliárd dollár értékben. |
A múlt évben mintegy 13 milliárd dollár összegű hitelhez jutott a szektor az ország kisvállalkozásokat támogató adminisztrációs hivatalán (Small Business Administration - SBA) keresztül.
Ez még nem minden. 1964-től kezdődően ugyanis az SBA a szegénységnek, mint általános problémának is nekiment egy új törvénycsomag, az úgynevezett Equal Opportunity Loan (EOL) program révén.
Az SBA lényegesen lazított a bankszektorban honos hitel- és fedezeti követelményeken olyan esetekben, amikor a kezdő vagy tőkeszegény kisvállalkozásnak máskülönben semmi esélye nem lett volna fejlesztési kölcsönt kapnia. Ami felhasználóbaráttá tette ezt a programot, hogy nem kellett a jelentkezőknek ingatlanjukat, autójukat, feleségüket fedezetként feltüntetni, ezt az állam adta.
Magyarországon ezzel szemben a kisvállalkozások nagyrésze állandó forráshiánnyal küzd. A támogatásokat ráadásul a legritkább esetben kapják azok, akiknek igazán szükségük lenne rá, ugyanis a hazai finanszírozási rendszer nem kifejezetten vállalkozásbarát. A szektor tőkeszegénysége részben a késleltetett áfakifizetésekkel, részben az egyre inkább elharapodzó körbetartozásokkal magyarázható.
Gyakori, hogy a megbízó elvégezteti a munkát, majd egyszerűen nem fizet. Hiába van írásos munkaszerződése a megbízottnak, a kifizetést nem képes érvényesíteni. Hároméves pereket követően hiába kerül egy kedvező ítélet a károsult kezébe, addigra már bottal ütheti nyomát a szélhámosnak, aki a munkát besöpörte (elvégeztette), a jogos munkadíjat viszont bezsebelte. A magyar jogszabályok és a büntetésvégrehajtás sajnálatos módon alkalmatlan a követelések behajtására, illetve a jogos sérelmek orvoslására.
Átfogó, szigorú és azonnali jogreformra van szükség ahhoz, hogy rendbe tegyük a naponta elmélyülő káoszt a magyar gazdaságban. Márpedig ez az államvezetés feladata lenne és valahol talán ez is a „bátorság” címszó alá tartozik. Példát vehetnénk mondjuk az Egyesült Államokról, ahol a már régóta honos „small claims court”, avagy kis összegű perelbírálási rendszerlehetővé teszi, hogy a károsultak jogos követelményeiket egy gyorsított eljárás folytán, szinte 1 hónapon belül, érvényesítsék.
Topolánszky Ádám