Adócsökkentés és szakosodás a fuvarosok jövője
Felcserélődtek a szerepek: egyre több esetben a megbízó állapítja meg a fuvar díját. A fuvarozók képtelenek érvényesíteni érdekeiket, érdekképviseletük által szorgalmazott egységes áremelés idén sem következett be. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) felmérést készített a szakma jelenlegi helyzetéről, és javaslatokat fogalmazott meg versenyképességük javítására.
Fuvardíjak |
A 100-120 Ft/km már nagyon jó árnak számít belföldön, de akadnak, akik 80-90 forintért is vállalnak szállítást. Ebben az esetben gyakorlatilag a gázolaj, a bér, a javítási költségek miatt nem marad profit. Szakmabeliek véleménye szerint ez önköltségi ár. Nincs benne a továbbfejlődés lehetősége, ami hátráltatja az egész szakmát. Ami a nemzetközi fuvarozást illeti, fuvarosok véleménye, hogy a magyar fuvarozók kilométerenként 70-80 eurócentes önköltséggel működnek, a többi frissen csatlakozott 55-60 centjével szemben. A lengyelek átlagosan 0,25 euróval olcsóbb árért tudnak dolgozni, mint a magyarok az ottani alacsony adók és díjak miatt. Elvileg a magyarok is továbbléphetnek nyugat felé, de ott a kialakult partnerség esetenként többet számít mint néhány centes engedmény. Forrás:KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. 2005. dec elemzése |
Szerinte a vállalkozóknak mindenképp szükséges lenne legalább 15 százalékkal emelniük a fuvardíjat, enélkül a hazai fuvarosok nem tudnak felzárkózni uniós versenytársaikhoz. A szakma ennél többet tartana indokoltnak, mivel 30-34 százalékos az elmaradás.
Molnár Pál, a Vie-reck Bt. tulajdonosa szerint egyetlen hazai fuvarozó sincs abban a helyzetben, hogy meghatározza szállítási díjait, egyedül a megbízó diktál. A nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég évek óta nem emelt árat, mert tart attól, hogy a megrendelő az olcsóbb fuvart választaná.
"A német autópályadíj bevezetésekor szerettem volna érvényesíteni áraimban a 110 eurós díjat, de rögtön akadt három külföldi vállalkozó, aki az eredeti áron szállított volna a velem kapcsolatban álló cégnek.
Választási lehetőségem tehát nem sok volt: kénytelen voltam lenyelni a magasabb költséget."
Beer Csaba, a veszprémi 3 Beer Trans kft. ügyvezetője szerint a versenyképességet az ár, s nem a minőség határozza meg. Hiába küldi el a FUVOSZ minden év végén az ajánlott árak listáját, ha a jelenlegi piaci viszonyok között jóval kevesebbért is elviszik az árut. Erről elsősorban azok a hazai kényszervállalkozók tehetnek, akik folyamatosan önköltségi szint alá nyomják az árakat. Már nemcsak vidéken és a fővárosban, hanem a nemzetközi piacokon is megjelentek. Tömeges körükben a fekete munka, azaz a közteher elkerülés; arra hivatkoznak, hogy bevételeikből nem tudják fedezni kiadásaikat.
Molnár Pál elmondta, hogy nagy veszélyt jelentenek a fuvaros vállalkozókra azok a piros rendszámmal közlekedő, lassú járműnek keresztelt IFA autók, amelyek a megengedett sebesség háromszorosával haladnak a közúti forgalomban. Ráadásul súlyadót sem kell fizetniük, ami lényegesen csökkenti a bevételeiket. Ugyanakkor a platójuk mérete megegyezik a sárga rendszámmal közlekedő, tehát hivatalos fuvarozói engedéllyel rendelkező gépjárműével, ezért hasonló fuvardíjakkal dolgoznak, mint az előírásokat betartó vállalkozók. Ezáltal több profitot is könyvelhetnek el. A két évvel ezelőtt még 27-28 ezer fuvarozó vállalkozás helyett 2005 júniusában már csak 21789 céget (közöttük 12869 egyéni vállalkozót) jelentett a Közlekedési Főfelügyelet.
Árufuvarozó vállalkozások | ÁF. járművek pótkocsi nélkül | |
Összesen | 21 789 | 64 535 |
Egyéni vállalkozás | 12 869 | 22 134 |
BT és KFT | 7 863 | 35 120 |
Egyéb vállalkozás | 1 057 | 7 281 |
A jelenséget magyarázza, hogy a nagy fluktuáció ellenére is egyre több, főleg belföldi kisvállalkozás hagyja abba a tevékenységet, hiszen ha heti két fuvar nem végezhető el, akkor már csődhelyzetbe kerül.
Kevesebb teher a szomszédban
Nemzetközi fuvarozás területén is komoly veszélyeztetettség tapasztalható, megfelelő szerződési háttér nélkül elég sok vállalkozás kényszerül leépíteni felfejlesztett állományát. A külföldi piacra jutás legfontosabb akadályai: az információk hiánya, a fogadó országok által tudatosan támasztott adminisztratív akadályok, a másfajta hatósági gyakorlat.
A versenyhelyzet további romlásához a szomszédos országok kedvezőbb feltételei is hozzájárulnak: a kisebb adók, a nagyobb vállalkozásösztönző támogatások, az olcsóbb munkaerő. Csehországban a magasnak tartott közteherfizetés is tíz százalékkal alacsonyabb, mint Magyarországon. Peredi szerint nem hagyható figyelmen kívül a jogharmonizáció és a környezetvédelem költségnövelő, illetve a fekete fuvarozás árletörő hatása sem.
Ráadásul, mint a Közlekedéstudományi Intézet Kht. felméréséből kiderül: az idei 5 százalékos ÁFA mérséklés gyakorlatilag nem segített az egyébként is ÁFA-visszaigénylő fuvarosokon. A fuvarozási tevékenység 25 százalékos forgalmi adója ugyanis nem csökkent, így a kialakuló adókülönbséget a vállalkozóknak kell kigazdálkodniuk.
Gázolaj árak és adótartalmak a szomszédos országokban
Ország | Bruttó ár | Nettó ár | Egyéb adó | Áfa |
Magyarország | 252,0 | 113,6 | 88,0 | 50,4 |
Szlovákia | 236,2 | 106,4 | 92,1 | 37,7 |
Ausztria | 233,3 | 118,1 | 76,3 | 38,9 |
Horvátország | 228,0 | 114,0 | 72,9 | 41,1 |
Csehország | 221,7 | 104,5 | 81,8 | 35,4 |
Szlovénia | 220,5 | 108,4 | 75,4 | 36,7 |
Lengyelország | 216,4 | 106,1 | 71,3 | 39,0 |
(A megadott adatok forintban értendők, mégpedig a 2005. április 11-ei, 246,43 forintos euró árfolyammal számolva) |
Szükséges teendők |
• Pályázati lehetőségek biztosítása, megszerezhető finanszírozási forrásokkal, • A nagyobb fuvarozó társaságok ösztönzése az egy-két kocsis cégek alvállalkozókénti alkalmazására, • A vállalkozások közötti hálózati együttműködés elősegítése, • Az országos, új gyűjtőfuvarozási rendszerbe történő bekapcsolódása, • A szükséges kombinált szállításokhoz való csatlakozás, • Az ország GDP-jéhez igazodó méretű járműpark kialakítása. |
Tényleges pozíciójavulás csak a jövedéki adó megengedett minimumra csökkentésével lenne elérhető. Még akkor is, ha a 10 forintos csökkentés 1-2 százalékkal mérsékelné a nemzetközi, és még ennél is szerényebb mértékben a belföldi fuvaros éves összes üzemeltetési költségét, olvasható a KTI elemzésében.
A szakma versenyképességének javításához a Vie-Reck Bt. tulajdonosa csökkentené a közterheket és szigorúbban ellenőrizné és büntetné a fehér rendszámmal közlekedő, sajátszámlás tevékenységet végző járműveket. A szabálysértőket legalább úgy szankcionálná, mint a fuvarozókat.
Szigorú feltételekhez, mint például fizetőképesség kötné a fuvarszervezői tevékenység megszerzését, hogy ezáltal csökkentse a ki nem fizetett fuvarok számát.
Beer Csaba szerint az érdekképviselet egyelőre inkább névleges tevékenységet folytat. Részben ennek tulajdonítható, hogy a fuvarozó vállalkozókat teljes mértékben kihagyták a pályázati- és hitellehetőségekből. A fuvaros vállalkozók versenyképességének növelése megköveteli a szakmán belüli összefogást és az állami támogatás növelését – hangsúlyozta a vállalkozó.
A szakemberek szerint a jövő útja belföldön a szakosodás. Profi költöztetéshez komplex szolgáltatás - autó, csomagolóanyag, párnázott csomagtér, hőmérséklet beállítás - nyújtása. Ugyanígy lehetséges specializálódni az élelmiszerszállításra, gyógyszerekre, tömegáru fuvarozásra, hűtött és száraz árukra, különféle disztribúciós feladatokra. Továbbá célszerű támogatni a kapcsolatok fejlesztését a keleti régiókkal. E lehetőség maximális kihasználása létfontosságú a hazai vállalkozások számára, mivel a piacra lépők számának növekedése miatt szükséges a nem EU országok felé történő piacnyitás.