2006. január. 23. 13:40 Salgó Andrea (hvg.hu) Utolsó frissítés: 2006. január. 30. 12:14 Vállalkozás

Adócsökkentés és szakosodás a fuvarosok jövője

Felcserélődtek a szerepek: egyre több esetben a megbízó állapítja meg a fuvar díját. A fuvarozók képtelenek érvényesíteni érdekeiket, érdekképviseletük által szorgalmazott egységes áremelés idén sem következett be. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) felmérést készített a szakma jelenlegi helyzetéről, és javaslatokat fogalmazott meg versenyképességük javítására.

Fuvardíjak
A 100-120 Ft/km már nagyon jó árnak számít belföldön, de akadnak, akik 80-90 forintért is vállalnak szállítást. Ebben az esetben gyakorlatilag a gázolaj, a bér, a javítási költségek miatt nem marad profit. Szakmabeliek véleménye szerint ez önköltségi ár. Nincs benne a továbbfejlődés lehetősége, ami hátráltatja az egész szakmát. Ami a nemzetközi fuvarozást illeti, fuvarosok véleménye, hogy a magyar fuvarozók kilométerenként 70-80 eurócentes önköltséggel működnek, a többi frissen csatlakozott 55-60 centjével szemben. A lengyelek átlagosan 0,25 euróval olcsóbb árért tudnak dolgozni, mint a magyarok az ottani alacsony adók és díjak miatt. Elvileg a magyarok is továbbléphetnek nyugat felé, de ott a kialakult partnerség esetenként többet számít mint néhány centes engedmény.
Forrás:KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. 2005. dec elemzése
A magyar fuvarozó szakma évek óta válságban van. Vélhetően csak azért nem volt tömeges csőd idáig, mert sokan ügyeskednek - mutat rá Peredi Péter, a Fuvarozók Országos Vállalkozóinak Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára.

Szerinte a vállalkozóknak mindenképp szükséges lenne legalább 15 százalékkal emelniük a fuvardíjat, enélkül a hazai fuvarosok nem tudnak felzárkózni uniós versenytársaikhoz. A szakma ennél többet tartana indokoltnak, mivel 30-34 százalékos az elmaradás.
 
Molnár Pál, a Vie-reck Bt. tulajdonosa szerint egyetlen hazai fuvarozó sincs abban a helyzetben, hogy meghatározza szállítási díjait, egyedül a megbízó diktál. A nemzetközi fuvarozással foglalkozó cég évek óta nem emelt árat, mert tart attól, hogy a megrendelő az olcsóbb fuvart választaná.

"A német autópályadíj bevezetésekor szerettem volna érvényesíteni áraimban a 110 eurós díjat, de rögtön akadt három külföldi vállalkozó, aki az eredeti áron szállított volna a velem kapcsolatban álló cégnek.

Választási lehetőségem tehát nem sok volt: kénytelen voltam lenyelni a magasabb költséget." 

Sportszerűtlen versenyzők (Oldaltörés)

Beer Csaba, a veszprémi 3 Beer Trans kft. ügyvezetője szerint a versenyképességet az ár, s nem a minőség határozza meg. Hiába küldi el a FUVOSZ minden év végén az ajánlott árak listáját, ha a jelenlegi piaci viszonyok között jóval kevesebbért is elviszik az árut. Erről elsősorban azok a hazai kényszervállalkozók tehetnek, akik folyamatosan önköltségi szint alá nyomják az árakat. Már nemcsak vidéken és a fővárosban, hanem a nemzetközi piacokon is megjelentek. Tömeges körükben a fekete munka, azaz a közteher elkerülés; arra hivatkoznak, hogy bevételeikből nem tudják fedezni kiadásaikat.

Molnár Pál elmondta, hogy nagy veszélyt jelentenek a fuvaros vállalkozókra azok a piros rendszámmal közlekedő, lassú járműnek keresztelt IFA autók, amelyek a megengedett sebesség háromszorosával haladnak a közúti forgalomban. Ráadásul súlyadót sem kell fizetniük, ami lényegesen csökkenti a bevételeiket. Ugyanakkor a platójuk mérete megegyezik a sárga rendszámmal közlekedő, tehát hivatalos fuvarozói engedéllyel rendelkező gépjárműével, ezért hasonló fuvardíjakkal dolgoznak, mint az előírásokat betartó vállalkozók. Ezáltal több profitot is könyvelhetnek el. A két évvel ezelőtt még 27-28 ezer fuvarozó vállalkozás helyett 2005 júniusában már csak 21789 céget (közöttük 12869 egyéni vállalkozót) jelentett a Közlekedési Főfelügyelet.

Árufuvarozó vállalkozások

ÁF. járművek pótkocsi nélkül

Összesen

21 789

64 535

Egyéni vállalkozás

12 869

22 134

BT és KFT

7 863

35 120

Egyéb vállalkozás

1 057

7 281


A jelenséget magyarázza, hogy a nagy fluktuáció ellenére is egyre több, főleg belföldi kisvállalkozás hagyja abba a tevékenységet, hiszen ha heti két fuvar nem végezhető el, akkor már csődhelyzetbe kerül.

Kevesebb teher a szomszédban

Nemzetközi fuvarozás területén is komoly veszélyeztetettség tapasztalható, megfelelő szerződési háttér nélkül elég sok vállalkozás kényszerül leépíteni felfejlesztett állományát. A külföldi piacra jutás legfontosabb akadályai: az információk hiánya, a fogadó országok által tudatosan támasztott adminisztratív akadályok, a másfajta hatósági gyakorlat.

A versenyhelyzet további romlásához a szomszédos országok kedvezőbb feltételei is hozzájárulnak: a kisebb adók, a nagyobb vállalkozásösztönző támogatások, az olcsóbb munkaerő. Csehországban a magasnak tartott közteherfizetés is tíz százalékkal alacsonyabb, mint Magyarországon. Peredi szerint nem hagyható figyelmen kívül a jogharmonizáció és a környezetvédelem költségnövelő, illetve a fekete fuvarozás árletörő hatása sem.

Ráadásul, mint a Közlekedéstudományi Intézet Kht. felméréséből kiderül: az idei 5 százalékos ÁFA mérséklés gyakorlatilag nem segített az egyébként is ÁFA-visszaigénylő fuvarosokon. A fuvarozási tevékenység 25 százalékos forgalmi adója ugyanis nem csökkent, így a kialakuló adókülönbséget a vállalkozóknak kell kigazdálkodniuk.

Gázolaj árak és adótartalmak a szomszédos országokban

Ország

Bruttó ár Nettó ár Egyéb adó Áfa
Magyarország

252,0

113,6

88,0

50,4

Szlovákia

236,2

106,4

92,1

37,7

Ausztria

233,3

118,1

76,3

38,9

Horvátország

228,0

114,0

72,9

41,1

Csehország

221,7

104,5

81,8

35,4

Szlovénia

220,5

108,4

75,4

36,7

Lengyelország

216,4

106,1

71,3

39,0

(A megadott adatok forintban értendők, mégpedig a 2005. április 11-ei, 246,43 forintos euró árfolyammal számolva)

Esélyek javulásra (Oldaltörés)

Szükséges teendők
• Pályázati lehetőségek biztosítása, megszerezhető finanszírozási forrásokkal,
• A nagyobb fuvarozó társaságok ösztönzése az egy-két kocsis cégek         alvállalkozókénti alkalmazására,
• A vállalkozások közötti hálózati együttműködés elősegítése,
• Az országos, új gyűjtőfuvarozási rendszerbe történő bekapcsolódása,
• A szükséges kombinált szállításokhoz való csatlakozás,
• Az ország GDP-jéhez igazodó méretű járműpark         kialakítása.

Tényleges pozíciójavulás csak a jövedéki adó megengedett minimumra csökkentésével lenne elérhető. Még akkor is, ha a 10 forintos csökkentés 1-2 százalékkal mérsékelné a nemzetközi, és még ennél is szerényebb mértékben a belföldi fuvaros éves összes üzemeltetési költségét, olvasható a KTI elemzésében.

A szakma versenyképességének javításához a Vie-Reck Bt. tulajdonosa csökkentené a közterheket és szigorúbban ellenőrizné és büntetné a fehér rendszámmal közlekedő, sajátszámlás tevékenységet végző járműveket. A szabálysértőket legalább úgy szankcionálná, mint a fuvarozókat. 

Szigorú feltételekhez, mint például fizetőképesség kötné a fuvarszervezői tevékenység megszerzését, hogy ezáltal csökkentse a ki nem fizetett fuvarok számát.

Beer Csaba szerint az érdekképviselet egyelőre inkább névleges tevékenységet folytat. Részben ennek tulajdonítható, hogy a fuvarozó vállalkozókat teljes mértékben kihagyták a pályázati- és hitellehetőségekből. A fuvaros vállalkozók versenyképességének növelése megköveteli a szakmán belüli összefogást és az állami támogatás növelését – hangsúlyozta a vállalkozó.

A szakemberek szerint a jövő útja belföldön a szakosodás. Profi költöztetéshez komplex szolgáltatás - autó, csomagolóanyag, párnázott csomagtér, hőmérséklet beállítás - nyújtása. Ugyanígy lehetséges specializálódni az élelmiszerszállításra, gyógyszerekre, tömegáru fuvarozásra, hűtött és száraz árukra, különféle disztribúciós feladatokra. Továbbá célszerű támogatni a kapcsolatok fejlesztését a keleti régiókkal. E lehetőség maximális kihasználása létfontosságú a hazai vállalkozások számára, mivel a piacra lépők számának növekedése miatt szükséges a nem EU országok felé történő piacnyitás.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.