2010. november. 04. 15:15 MTI Utolsó frissítés: 2010. november. 04. 16:58 Vállalkozz

Csökkentené a munkát terhelő adókat a MAX

Nem változik lényegesen a magyarországi vállalkozások adóterhelése jövőre a csütörtökön alakult új szakmai szervezet, a Magyar Adótanácsadók és Könyvelők Szövetsége (MAX) szerint, amely úgy véli, hogy mérsékelni kellene a vállalkozásokat - főleg a munkát - terhelő adókat, és a vállalkozások adminisztrációs terheit.

Zara László, a MAX elnöke a szervezet csütörtöki sajtótájékoztatóján elmondta: a 10 százalékos társasági adókulcs kiterjesztése 500 millió forintos adóalapig a mikrocégeknek nem jelent érdemi változást, a 2.300 nagyvállalkozásnál pedig a kedvezmények miatt most is 10 százalék körüli az átlagos adókulcs. A 10 százalékos adókulcsot és néhány kisadó eltörlését a különadók bevezetése ellensúlyozza, így a vállalkozások adóterhelése nem változott érdemben.

Az Eurostat 2008-as adatai szerint 40,5 százalékos GDP arányos magyar adóterhelés megfelel az Európai Közösség átlagának, a környékbeli országokénál azonban lényegesen magasabb. A MAX Zara László és Vadász Iván által összeállított elemzése szerint ahhoz, hogy a magyar vállalkozások versenyképessége döntő mértékben növekedjék, évente legalább 2.000-3.000 milliárd forinttal kellene csökkenteni az adóterhelést, csak így közelíthetjük meg a szomszédos Szlovákia (29,3 százalék) és Románia (28,8 százalék) adóterhelésének mértékét. Ilyen nagyságrendű adócsökkentés még öt-hat évre lebontva is csak úgy mehet végbe a MAX szerint, ha a költségvetési kiadásokat radikálisan csökkentik.

A vállalkozók számára fontos az őket körülvevő gazdasági környezet is, amelynek egyik meghatározó eleme az állami szabályozás bonyolultsága, és az ebből következő adminisztrációs költség mértéke is - mutat rá a szövetség.

Az EU egyik felmérése szerint Magyarországon a vállalkozások adminisztrációs költsége a GDP 6,8 százalékát (csaknem 2.000 milliárd forintot) teszi ki, majdnem  kétszerese a 3,5 százalékos uniós átlagnak. Ennek 25 százalékos csökkentése 2,5 százalékos GDP növekedést jelentene.     A pécsi egyetem munkatársai által 2007-ben végzett kutatás szerint egy átlagos vállalkozó adminisztratív terhelése az árbevétel 1,32 százalékát teszi ki; az APEH 2008-as vállalkozási árbevétel adatai szerint a vállalkozások adóadminisztrációs terhei meghaladhatják a 900 milliárd forintot - mutat rá az elemzés.

Az unióban célul tűzték ki, hogy az adminisztrációs terheket néhány éven belül a felére csökkentik; ha nem lépünk, még nagyobb lesz a távolság a magyar és az uniós admisztrációs terhek között - figyelmeztetett Zara László. A MAX szerint az adóadminisztráció egyszerűsítését azonnal meg kell kezdeni, nem kell bevárni ezzel egy átfogó adóreform koncepció kialakítását.

A szövetség szerint egyebek mellett az adózási és könyvelési adminisztráció egyszerűsítésére, a magas magyarországi adóterhek csökkentésére, a kisvállalkozások különálló számviteli szabályozására, versenyképes áfa-visszaigénylési rendszer létrehozására, és a jogértelmezési káosz felszámolására volna szükség.

Az adminisztráció csökkentésére a kisvállalkozások esetében különálló számviteli szabályozás bevezetését javasolja a MAX. Az Európai Bizottság (EB) adatai szerint egy kisvállalkozásnak átlagosan 400 ezer forintba kerül a számviteli elvekben meghatározott beszámolókészítési kötelezettségek teljesítése. A mikrotársaságokra gyakran ugyanolyan beszámolási szabályok vonatkoznak, mint a nagyobb társaságokra, ami nem áll arányban méretükkel, ezért indokolt lehetővé tenni, hogy mentesítsék őket az éves beszámolók készítésének kötelezettsége alól, annak ellenére, hogy ezek a statisztikai adatszolgáltatásnak is részei. Az EB irányelv tervezetének elfogadásával lehetővé válna a 10 fő alatti, 1 millió euró árbevételt el nem érő gazdasági társaságok számviteli kötelezettségének enyhítése minden tagállamban.

Magyarországon a társas vállalkozások mintegy 95 százalékát ki lehetne vonni a jelenlegi számviteli törvény hatálya alól, de ehhez az kell, hogy 2011-ben - az EU elnökség időszakában - a magyar kormány érje el az irányelv javaslat elfogadását - mutat rá a szövetség.

A hatályos áfa-visszaigénylési rendszer a MAX szerint likviditási zavarokat szül és gerjeszti a körbetartozást, mert a behajthatatlan és kiegyenlítetlen beszerzésre jutó áfa nem igényelhető vissza, továbbá, mert a kiutalás előtti ellenőrzések jelentősen elhúzódnak. A szövetség azt javasolja, hogy a behajthatatlan követelésekre és a ki nem fizetett beszerzésekre jutó áfa legyen visszaigényelhető, a kiutalás előtti ellenőrzéseket pedig hat hónapon belül jogerős adóhatározattal fejezzék be.