Sok szülő biztatja gyerekeit azzal, hogy „Minden sikerülni fog!” Viszont ha elhitetjük velük ezt, ami nem teljesen igaz, a kijelentés váratlanul vissza is üthet. Adjunk ehelyett inkább térképet nekik!
Nem igaz például, hogy bárki lehet profi kosárlabdázó vagy modell, és nem mindenki fog Nobel-díjat kapni vagy a Legfelsőbb Bíróság tagjává válni. Mindenkit korlátoznak ugyanis a genetikai adottságok, illetve a verseny statisztikai valósága. Emellett a szerencse és a véletlen is nagyobb szerepet játszik életünk alakulásában, ezen belül a sikereinkben is, mint azt általában feltételeznénk.
A kutatások ráadásul azt bizonyítják, hogy ha túl ambiciózus célokat tűzünk ki magunk elé, azok akár ártalmassá is válhatnak, például etikátlan viselkedésre kényszeríthetnek bennünket a céljaink elérése érdekében, vagy egy rakás szerencsétlenségnek gondolhatjuk magunkat, ha kudarcot vallunk.
Ha azzal biztatjuk gyerekeinket, hogy minden sikerülni fog, a látás képességét ugyan megadjuk nekik, de térképet nem. Azt sugalljuk ezzel, hogy nyugodtan legyenek magasröptű céljaik, arról viszont semmit sem mondunk, hogy hogyan érjék el őket.
A 3P térképe
Ehelyett inkább el kellene ismerni, hogy jelentős eredményeket elérni nehéz, a szerencse meghatározó szerepet játszik az életben, és adjunk gyerekeinknek egy térképet, amely utat mutat nekik a céljaik eléréséhez.
Ez a térkép a 3P: azaz a gyakorlás (practice), a türelem (patience) és a kitartás (perseverance).
1. Gyakorlás, hiszen az erőfeszítések a visszajelzéssel együtt az alapos tudás megszerzésének és a kiválóság elérésének alapvető feltételei.
2. Türelem, hiszen az alapos tudás megszerzéséhez, jelentős eredmények eléréséhez hosszú idő kell.
3. Kitartás, hiszen bármilyen vállalkozás során kell akadályokra és kedvezőtlen fordulatokra számítani.
Hangsúlyozzuk, hogy a siker lényege az erőfeszítés, és a lépésről lépésre való előrehaladás, és nem a másokkal való összehasonlítás határozza meg. Állítólag Thomas Edison mondta, miután egy kollégája meglátta az íróasztalánál több ezer órányi sikertelen kísérletezésének eredményeivel körülvéve:
„Mindent megpróbáltam. [De] nem vallottam kudarcot. Csak találtam tízezer módszert, amely nem működik!”
Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Képzeljük el, hogy a gyerek küzd a fizikaházival, és frusztráltan felkiált: „Nekem ez nem megy!” Ahelyett, hogy az válaszolnánk, hogy „Dehogynem, hadd mutassam meg”, így is reagálhatnánk: „Igen, a fizika tud nehéz is lenni, úgyhogy teljesen érthető, hogy most éppen küzdesz vele. Viszont minél több időt és energiát fordítasz rá, annál könnyebben megy majd. Azután pedig segítsünk neki, és amennyire tudjuk, válaszoljuk meg a feladattal kapcsolatos kérdéseit, de ne a konkrét válaszokat mondjuk meg.
Hasonló módon, ha látunk valakit, aki nagy tudásról vagy kiválóságról tesz tanúbizonyságot, például egy profi sportoló vagy egy sikeres zenész, mondhatjuk azt is, hogy: „Hú, mekkora teniszező! Fogadok, hogy éveken át, több ezer órát gyakorolt.”
A fenti cikk Erica Reischer 75 stratégia boldog és sikeres gyerekek neveléséhez című könyvének szerkesztett részlete.
Mit tegyünk, ha a gyerekünk nem akar elindulni a játszótérről? Hogyan fegyelmezzünk hatékonyan? Miért nem előnyös úgy dicsérni: „Ügyes vagy!”? Könyvében Erica Reischer pszichológus és nevelési tanácsadó kutatások alapján foglalja össze a gyereknevelés 75 legfontosabb stratégiáját. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.