Az egyes platformok eltérnek egymástól, de léteznek olyan alapkövek, amelyek hozzásegíthetnek a sikeres online márkaépítéshez. Szántó Péter cikke az előrelépéshez szükséges tényezőket veszi számba.
2017 nyarán létrehoztam egy YouTube-csatornát a saját nevem alatt. Úgy gondoltam, az év végére több ezer feliratkozóm lesz. Hát nem lett. Nehezebb, mint hittem, pedig digitális marketingesként korábban rengeteg kampányban vettem részt.
„Az influencerré válás útján nem egyedüli farkasok vagyunk, hanem olyan társaknak kell körülvenni bennünket, akikre számíthatunk” – javasolja Dóczi Attila, a StarNetwork csatornamenedzsment-divíziójának vezetője. Alábbiakban az értékek mentén történő együttműködés példáinak bemutatására teszek kísérletet, de előtte lássuk az online sikeresség általános alapköveit.
A tartalomtól a visszacsatolásig
Content is King, vagyis a tartalom a király – ez még mindig nagy igazság. Ha nem megfelelő a tartalom (értsd: gyenge minőségű, nem autentikus, vagy célcsoportunk nem tud azonosulni vele), az egész vállalkozásunk dugába dől.
Ha a tartalom a király, akkor a környezet a királynő: azon a csatornán vessük meg a lábunkat, ahol a célközönségünk található. Zeneimádó tinédzserként például klipjeinket töltsük fel a musical.ly profilunk alá, ott kevésbé fenyeget minket az a Facebookon nagyon is valós veszély, hogy szüleink lehordjanak, barátaink meg kinevessenek kezdeti próbálkozásaink miatt. Ha pedig pályaelhagyást segítő tartalmat szeretnénk eljuttatni sok emberhez, akkor egy e-book vagy egy webinar a célravezetőbb.
Milyen az élet a gigászi közösségi oldalakon túl?
Cikkünkben azokat a lehetséges oldalakat mutatjuk be, amelyeken bárki népszerű megmondóemberré válhat némi kreativitással és sok szorgalommal.
Fontos a rendszeresség is. Tegyünk ígéretet magunknak és a közönségünknek, és alakítsuk úgy az életünket, hogy mindig ugyanakkor publikáljunk. Én például vasárnap délutánonként töltöm fel a heti vlogomat, és minden második kedden osztom meg a Villámkérdések interjúsorozat aktuális részét.
Ha túljutottunk az első három lépésen, már csak figyelni kell, mi működik és mi nem. Rengeteg befutott tartalomgyártó mondja el magáról, hogy az utóbbi x évben minden napra készített tartalmat. Visszanézve persze a legtöbben cikinek tartják egykori anyagaikat, de azok elkészítése során ők is fejlődtek.
Trükközni nem érdemes, mert az legfeljebb rövid távon hozhat eredményeket, hosszú távon azonban nem fenntartható. Az utat kell megtanulnunk élvezni, és benne megtalálni a tanulságokat és a lehetőségeket. Ezek egy része a mi kezünkben van, más részük nem csak rajtunk múlik.
Ami rajtunk múlik
Ismerjük meg a leghatékonyabb megosztási trükköket, és használjuk őket rendszeresen. Kérjük meg az embereket szóban és a videóra is kiírva, hogy iratkozzanak fel a tartalmainkra. De ezt ne idegesítő módon, hanem vigyünk bele némi humort. Használjunk kulcsszavakat, valamint olyan felvillanó ajánlókat, amelyek egy videó alatt vagy a végén feliratkozásra és más videók megtekintésére motiválnak. Felvételeinket osszuk meg más közösségi csatornáinkon is, és találjunk ki hozzá figyelemfelhívó címeket és videoképeket.
Akár az Instagramról, akár a YouTube-ról van szó, érdemes forgalomelemző szoftvereket használni. Az Instához letölthető Command app például megmutatja, melyek a legnépszerűbb bejegyzéseink, és hogy tartalmaink mely időpontokban futottak a legjobban. A YouTube esetében hasznos lehet a TubeBuddy nevű Chrome plugin, amely a videók mellett mutat extra statisztikát. Megnézhetjük más videósok hasonló témában készült tartalmait is, hogy milyen kulcsszavakat használnak.
Akármilyen kis keretünk van rá, hirdessünk – akár csak heti pár ezer forintért is. Könnyebben rászánjuk magunkat e kiadásokra, ha belegondolunk, mennyi időt, energiát fordítunk profilunk építésére, és ha nem akarjuk, hogy ez a munka kárba vesszen, további áldozatokra is szükség lehet.
Figyeljük és akaszkodjunk rá a trendekre! Ha a platformokon másokat is követünk, hamar értesülhetünk az új slágertémákról. Ez lehet a fidget spinner műanyag pörgettyűvel kapcsolatos őrület vagy a Facebook hírfolyamának algoritmusváltozása, esetleg valami új videojáték.
Mindennapi felesleges aggodalmaink - A valóságteremtő médiahisztériákról
Folyamatos rettegésben élni kitalált vagy a média által felfújt veszélyforrások miatt nemcsak idő- és energiapocsékolás, de esetenként káros is lehet. Cikkünkben néhány példán keresztül bemutatjuk, miért jobb tájékozódni, mint szolgaian követni a „jobb félni, mint megijedni" stratégiát.
Bármelyik taktikát választjuk is, legyünk mérsékletesek. Ha minden trendre felmászunk, kiszámíthatóvá válunk, ha pedig telenyomjuk a csatornánkat olcsó szponzorációval, egy idő után hiteltelenek leszünk. Ismerjük fel saját kilengéseinket, és fókuszáljunk kapcsolatunk mélyítésére a közönséggel.
A hatékony kommunikáció fejlesztését ígérő, sokáig csak pár ezer ember által követett Tanulom Magam csatornának például egy 300 ezres nézettségű videó hozott viszonylag rövid idő alatt közel 70 ezer új követőt. Ezt a jelenséget nevezi Malcolm Gladwell kanadai-angol gondolkodó fordulópontnak, a sikerre éhes vloggereknek pedig minél több ilyen hatású tartalmat érdemes gyártaniuk. Alexy Vivien YouTube-csatornája életében az első fordulópont az volt, hogy alig egy hónap tartalomgyártás után felkérte a bien.hu, hogy Viszkok Fruzsi után készítsen videókat az oldal számára.
Mit keres egy iPhone a turmixgépben? És hogyan fertőzzük meg a világot termékünkkel?
Az üzenetvivő kiválasztása helyett koncentráljunk inkább az üzenetre – javasolja Jonah Berger marketingkutató Ragályos című könyvében azoknak, akik szóbeszéd révén szeretnék növelni termékük, szolgáltatásuk ismertségét és népszerűségét. És ehhez néhány tippet is nyújt.
Ami másokon is múlik
A kezdeti növekedés egyik leghatékonyabb módja az együttműködés, aminek minden esetben természetesnek kell lennie. Nehezíti ezt, hogy e kapcsolatokban általában mi vagyunk a kishalak. Ezért ne csak azt nézzük, miként profitálhatunk az együttműködésből, hanem próbáljunk értéket is adni. Csak néhány ötlet ehhez: vegyünk részt és készítsünk videót kiválasztott partnerünk közönségtalálkozójáról, vagy adakozzunk és toborozzunk támogatókat a partner adományfelhívására. De felajánlhatjuk segítségünket privát üzenetben vagy publikus kommentben is. Fontos, hogy ne várjunk semmit cserébe, és ne sértődjünk meg, ha sokadjára sem kapunk választ.
Amikor például a videojátékos tartalmakban utazó TheVR elérte a 300 ezer feliratkozót, az 1200 feliratkozó által követett Sütik Birodalma nevű csatorna meglepte egy tortával. A gesztusértékű ajándék olyan jól sikerült, hogy a TheVR-esek következő videójukban öt percen keresztül beszéltek erről. A sztori szépsége, hogy nem fizetett tartalom volt, hanem tisztán értékalapú – és ettől lett hiteles és természetes. Vannak persze negatív példák is. Volt, hogy egy csatorna közel 20 ezer új feliratkozót szerzett egy együttműködésnek köszönhetően, a nézettsége azonban nem nőtt. Az újonnan érkezett feliratkozók ugyanis a nagyobb csatornához hasonló tartalomra számítottak, de nem azt kapták.
Hogyan lehet valaki influencer, és hogyan veszik észre a cégek?
Hogyan értékesítheti egy influencer a márkáját? Hogy néz ki az együttműködés a gyakorlatban, és miként juthat az influencer a pénzéhez? Tőrös Balázs cikke a HVG Extra Businessből.
Az együttműködők mellett hívhatunk celebeket is a csatornánkra: próbáljunk elérni a közönségünk számára ismert és elismert közszereplőket. A közös megjelenés nemcsak hozzáad a hitelességünkhöz, hanem szélesítheti is követőink táborát. Kereshetünk a területünkön meghatározó médiumokat is, legyen az tévéműsor, rádió, online blog, nyomtatott lap vagy Instagram-fiók. Próbáljunk olyan tartalmi megállapodásokat kötni, amelyekből mindenki profitálhat: partnereink minőségi anyaghoz jutnak, mi pedig új embereket érhetünk el.
Egyre több márka vállal szponzori együttműködést online véleményvezérekkel. Jól működő példákat látni a százezrek által követett tartalomgyártóknál, de mit tehetnek a piacra épp csak belépők? Ahogy mindig, itt is értéket kell nyújtani. Ha nem tudunk felajánlani százezres elérést, ígérjünk minőségi és érdekes tartalmat. Gyűjtsük össze azokat a márkákat, amelyekkel szívesen dolgoznánk, írjunk nekik e-mailt, vagy említsük meg őket bejegyzéseinkben úgy, hogy ők is lássák – a későbbiekben ez jó referenciapont lehet.
Szántó Péter cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2018/1-es számában olvasható el.
Mitől válik elsöprően népszerűvé egy száz dollárba kerülő szendvics, és miért osztja meg több mint 200 millió ember egy első ránézésre unalmas turmixgép videóját? Jonah Berger marketingprofesszor egy évtizede kutatja, vajon miért terjednek bizonyos ötletek jobban másoknál. Ragályos! című könyvében bemutatja a ragályosság törvényszerűségeit, amelyek a különböző termékekre és szolgáltatásokra ugyanúgy érvényesek, mint a szervezetekben terjedő ötletekre és a társadalmi változásokra. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.