Közös vállalkozás elindításakor alapvetően nem sok jót ígér a társulás teljesen más értékrendűekkel, és a hozzánk hasonlókkal sem mindig eredményes.
1. A rokon nem feltétlenül ideális üzlettárs
Az üzleti partner kiválasztásának legfontosabb paramétere, hogy a felek képesek legyenek a hatékony közös munkára. Egy vállalkozás elindítása komoly bizalmi kapcsolatot feltételez, az üzleti partner kiválasztásának folyamatát mégsem szabad összekeverni a bizalom érzésével. A család és a barátságok esetén ugyanis csak bizonyos paraméterek alapján kerülünk bizalmi kapcsolatba a másikkal: a családot kész tényként kapjuk, a barátokat pedig az alapján választjuk, mennyire hasonló a világnézetünk, személyiségünk. Az így kialakult bizalom azonban nem feltétlenül terjed át a munka területére is. A munkában a bizalom azt jelenti, hogy tudjuk: a másik mit, hogyan, milyen hatékonysággal és rugalmassággal tud kezelni. Bízunk a képességeiben, amelyek lehetővé teszik bizonyos felelősségek átvállalását teljes egészében.
2. Ne ivócimborákat, hanem bajtársakat válasszunk
Sokan a szórakozásban megérlelődött barátságaikat alakítják át üzleti partnerséggé, de élő tapasztalatból tudom, hogy egy vállalkozás szempontjából jobb, ha a munka tesz minket baráttá. Vagyis, ha a partnereket a közösen átdolgozott napok, az együtt megnyert tervek, a kiélesített szoftverek viszik egymáshoz közelebb, és ezek az élmények betonozzák be azt a kapcsolatot, amelyre egy idő után barátságként gondolnak. Az ilyen kapcsolatok lesznek a leginkább alkalmasak arra, hogy valódi értéket teremtsenek – amikor nem ivócimborákat választunk magunk mellé, hanem olyan embereket, akikből idővel bajtársak és harcostársak válhatnak.
3. Keressük az erősségeinket kiegészítő társakat
Gyakori hiba az is, amikor valaki magához hasonló emberrel kezd új vállalkozásba. Olyannal, akivel egyre jár az agya, aki hasonló témák iránt érdeklődik, akivel nincs konfliktusa. Ideális esetben a vállalkozóknak erős a kompetenciájuk a vállalkozás tevékenysége szempontjából, ám ezek az erősségek gyakran társulnak hozzájuk kapcsolódó gyengeségekkel. Egy szárnyaló elme ritkán szisztematikus, egy piacot támadó személyiség nem érti a védekező stratégiákat, aki pedig szeret emberekkel tárgyalni, általában nehezen vehető rá az adminisztrációra. Ideális esetben üzleti társunknak a miénket kiegészítő kompetenciái vannak, és azokat – a vállalkozás növekedése szempontjából fontos – dolgokat csinálja nagyon jól, amelyekben mi nem vagyunk jártasak.
4. Kerüljük a teljesen más értékrendű embereket
A vállalkozás halálát sokszor okozzák olyan karakterek, akiknek az értékrendjével nem tudunk mit kezdeni. Ilyen például az ingyenélő, aki kreatív munka címén a feladatának csak pici szeletét fogja meg, a manipulátor, aki mások befolyásolásában éli ki magát, az egoista, aki mindent magának tulajdonít, vagy a realitást vesztett, aki a valóságos helyzettől eltérően látja a dolgokat. Jó esetben az ilyen embereket érdemes messziről elkerülni. A rossz hír, hogy a felismerésük egyáltalán nem lehetséges egy-két beszélgetéssel – sőt bizonyos jellemzők csak bizonyos helyzetekben jönnek elő. Éppen ezért ne válasszunk magunknak üzleti partnert két találkozás után. Inkább kezdjünk el kis kockázatú dolgokon együtt dolgozni, és használjuk fel ezt az időt arra is, hogy megfigyeljük társunk karakterjegyeit.
5. Legyen egy közös titkunk
Sokan pénzt keresni állnak össze, gyakran ebből is lesz működő vállalkozás, én magam is találkoztam nem egy ilyennel. Kicsit olyanok ezek az együttműködések, mint a felbérelhető biztonsági őrök, akiket nem érdekelnek a részletek, csupán védenek, mert ez a munkájuk. Gyorsan növekvő vállalkozásnak azonban erős hitre kell támaszkodnia. Olyan közös titokra – ahogy Peter Thiel, a világ egyik leggazdagabb techbefektetője fogalmaz a Zero to One című könyvében –, amiben kevesen hisznek, de nagy üzleti lehetőséget rejt magában. Mik lehetnek ilyen titkok? Például, hogy érdemes piacra dobni vitaminpótlásra is szolgáló vizet (Vitaminwater), elindítani egy történetalapú prezentációs eszközt (Prezi). Vagy hogy az emberek szeretnének 140 karakterben kommunikálni a világgal (Twitter), esetleg hajlandók egymásnak akár egy estére is bérbe adni a lakásukat (Airbnb). A közös titok legfontosabb paramétere, hogy kevesen higgyenek benne, de azért elérhető legyen.
Dobó Mátyás cikke a HVG Extra Business 2018/2-es számában jelent meg.
Honnan tudhatjuk, hogy valóban van-e igény az általunk kitalált termékre? Hogyan mérhetjük fel a piaci kockázatokat? Miként finanszírozhatjuk a vállalkozásunkat? Vecsenyi János vállalkozási szakértő és Petheő Attila üzletember könyve, a Vállalkozz okosan! segítségével bárki tanulhat mások sikereiből és kudarcaiból, és ezek alapján kialakíthatja saját sikeres üzleti megoldásait. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel!