A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. október. 16. 16:15

Milyen ügyekben kérnek segítséget a civilek?

A civil szervezetek közel negyede elsősorban a marketingtámogatás iránt érdeklődik egy friss kutatás eredményei alapján. A felmérésből kiderül az is, hogy nemzetközileg minden harmadik pro bono program elindítása a kereskedelmi bankoknak köszönhető.

A Magyar Adományozói Fórum által készített kutatás szerint egyre több vállalat nyújt ma már Magyarországon is pro bono szolgáltatásokat civilek számára. A klasszikus vállalati önkéntes programok mellett a pro bono esetében a cégek vagy munkavállalók szakmai tudásukkal segítik a civil szervezetek munkáját a kommunikációs kampánytól a jogi tanácsadáson át a stratégiai tervezésig. Ez a fajta támogatás amellett, hogy a civilek számára sok esetben hiánypótló, a vállalatok eredményessége és a munkáltatói márka számára is fontos hozzáadott értéket képvisel.

„Vágyom olyan társadalomban élni, ahol a civilek képesek megvalósítani, amit szeretnének"

A kilencvenes évek közepén nekiállt, és elkezdte felépíteni az önkéntesség párhuzamos világát, ami mára kézzel fogható valósággá vált. E munkája során szerzett tapasztalatai jól jöttek akkor is, amikor néhány éve a pro bono publico gyakorlatának magyarországi meghonosításába fogott. A kihívás és lelkesedése legalább akkora, mint húsz évvel ezelőtt. F.

A Global Pro Bono Network tagszervezetei körében végzett belső felmérés alapján – amelynek eredményeit elsőként a European Pro Bono Summit keretein belül mutatják be – a megkérdezett civil szervezetek negyede (22%) marketing szakmai támogatást igényelne, amennyiben erre lehetőség adódik, közel húsz százalékuk (19%) stratégiai tanácsadásban és pénzügyi területen (15%) számítana segítségre. A kutatásból az is kiderült, hogy a civilek számára a HR- és IT-területen tevékenykedő szakemberek tudása is hasznos lenne.

A vállalatok támogatási stratégiáját vizsgálva látszik, hogy a leggyakrabban (34%) a kereskedelmi bankok és a tanácsadói szektor (21%) területéről mutatkozik nyitottság a pro bono programok indítására, de a gyógyszergyártás, a reklám, valamint a PR-területén tevékenykedő vállalatok részéről is van igény a szakértelmen alapuló programok indítására.

Budapesten találkoznak a pro bono képviselői

Az október 19. és 20. között tartandó European Pro Bono Summit nemzetközi konferenciára több mint 20 országból érkeznek előadók. A Summiton Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztos a pro bono Európai Unióban rejlő kilátásairól tart előadást. Az esemény további résztvevői Joerg Bauer, a GE Magyarország elnöke, Michael Carlson, a KPMG partnere, Markus Hipp, a BMW Alapítvány igazgatója, Liviu Matei, a CEU Pro-Rektora, Joel Bashevkin San Franciscóból érkező pro bono- és CSR program tanácsadó, valamint számos további neves előadó.

Miért éri meg valakinek ingyen dolgozni?

Milyen előnyökkel jár az üzleti szereplők számára, ha szaktudásukat ingyen megosztják nonprofit szervezetekkel? Miért mélyrehatóbb a pro bono szolgáltatás társadalmi haszna, mint a pénzbeli támogatásé? A legnagyobb amerikai pro bono közvetítő szervezet egyik vezetőjével, Joel Bashevkinnel beszélgettünk. HVG Extra Business: Milyen célkitűzésekkel hozták létre a Taproot Alapítványt, és milyen eredményeket sikerült elérni az utóbbi másfél évtizedben?

A rendezvény az Önkéntes Központ Alapítvány szervezésében valósul meg, szoros együttműködésben a Global Pro Bono Hálózat tagszervezeteivel.

„Mindannyiunk érdeke, hogy a pro bono elköteleződések európai szinten megerősödjenek és folyamatos fejlődési lehetőséget kínáljanak, fontos társadalmi ügyek mellett elkötelezett szervezetek számára” – mondta el Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztos.

F. Tóth András, az Önkéntes Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója, a European Pro Bono Summit főszervezője szerint „mára a vállalati önkéntesség mindennapos gyakorlattá kezd válni a nagyvállalatok körében, de még viszonylag kevesen vannak azon cégek, melyek igazán értik a szakértelmen alapuló önkéntes programok jelentőségét”.

A fenti cikk a HVG Extra Business közreműködésével készült.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!