A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2017. április. 30. 19:15

Aki egy kiszolgáltatott állatot bánt, az egy gyereket is képes bántani

Az ismertség komoly felelősséggel jár, amit érdemes jól használni, nemes társadalmi célok szolgálatába állítani. A HVG Extra Business cikkében olyan ismert nők beszélnek számukra meghatározóan fontos társadalmi ügyekről, akik népszerűségük mellett sokszor aktív munkájukat, szervező kapacitásukat is a szívügyük mellé állítják.

Kovács Patrícia színésznő | Fogyatékkal élők támogatása 

Fazekas István

„Az érzékenységemet és nyitottságomat már az is meghatározta, hogy az általános iskolánk mellett volt egy másik iskola, ahol nap mint nap láttuk a fogyatékkal élő gyerekeket” – idézi fel a társadalmi felelősségérzetével kapcsolatos első benyomásait Kovács Patrícia színésznő.

Később, már felnőttkorában is voltak olyan társadalmi ügyek, amelyek közel álltak hozzá – ilyen például az állatvédelem. Ezzel kapcsolatos rendezvényen ismerte meg férjét, Gusztos Pétert is, aki gyakorlott maratonfutóként rengeteg külföldi példát látott, amikor mozgássérültek részt vettek sporteseményeken.

A sok élmény elindította azt a gondolatot, amely mára a mozgásukban korlátozott és ép sportolók nyitott közösségeként funkcionáló Suhanj! alapítványban a közreműködéséig fejlődött. „Amikor összeházasodtunk, barátainktól azt kértük, nászajándék helyett támogassák a Suhanj! missziónkat, osszuk meg együtt a mozgás örömét itthon is a fogyatékkal élő társainkkal” – emlékszik vissza a színésznő. Az ügy médiabeli képviselete, a potenciális támogatók megszólítása, a kapcsolati tőke mozgósítása az alapítvány népszerűsítése és támogatásgyűjtés céljából – Patrícia tapasztalatai szerint ezeken a területeken tud a legtöbbet segíteni az ismertség.

Facebook / Suhanj! Alapítvány

Az alapítványnál betöltött szerepe kizárja, hogy hasonló felkéréseket ugyanilyen mélységben lásson el, egyúttal hibának is tartja, ha valaki minden felkérésre igent mond. Véleménye szerint ilyenkor a segítség értéke inflálódik, nem utolsósorban pedig a személyes márkakép is zavarossá válik. „Lehet, hogy több felkérés elfogadása nagyobb láthatóságot jelent, de erodálja is a márkaértéket azáltal, hogy az emberek nem tudják egyértelműen hová tenni az adott személyt. Másrészt pedig olyan példával szeretnék elöl járni, amelyet az értékrendemmel összhangban tudok képviselni” – mutat rá Kovács Patrícia.

Tornóczky Anita egykori tévés | Állatvédelem

„Mindig is nyitott és érzékeny voltam a kiszolgáltatottak megsegítésére. Az állatvédelem viszont a szívügyem, és ezen keresztül rengeteg emberen is tudok segíteni” – vallja Tornóczky Anita, aki szerint sokszor nehéz hitelesnek lenni, mert alig fogadják el az emberek, hogy ez neki tényleg fontos. Ugyanakkor azt tapasztalja, hogy az ismertsége nyilvánvalóan segít az ügynek, mert a média jobban figyel rá, mint egy civilre. Most már rengetegen ismerik az állatvédelem iránti elkötelezettségét, ezért legtöbbször már eleve állatokkal kapcsolatos jótékonysági témákban kap felkéréseket.

Emellett a gyerekek – főleg a szegény sorsúak – megsegítése is fontos számára, illetve bármi olyan, ami erősíti az emberekben azt, hogy a kiszolgáltatottak elleni erőszak minden formája üldözendő. Bevallása szerint ideje nagy részét lefoglalják a társadalmi szerepvállalással kapcsolatos ügyek és feladatok, de azért megtalálja a módját, hogy egyéb területen is tudjon dolgozni.

„Az Állatvédőrség munkájában napi szinten részt veszek, én is hozok fontos döntéseket. Bár ez csapatmunka, és fantasztikus kollégáim vannak, a felelősséget valakinek vállalnia kell. Mostanra az arcom és a személyem teljesen egybeforrt a szervezettel és az általunk képviselt ügyekkel. Ez azt is jelenti, hogy akciókat irányítok, részt veszek bennük, vagy akár le is fürdetem a rühes komondort” – mondja el a napi, operatív feladataival kapcsolatban Tornóczky Anita.

A műsorvezető körültekintően vállal új felkéréseket, új ügyeket. Mint mondja, a fő csapás az állatvédelem, azon belül is az Állatvédőrség. „Régi vesszőparipám, hogy aki egy kiszolgáltatott állatot bánt, az gyereket, nőt vagy idős embert is képes bántani. Minden olyan ügy, amely a kiszolgáltatottak segítését célozza, nálam nyitott szívre talál” – foglalja össze.

Jaksity Kata műsorvezető | Családon belüli erőszak elleni küzdelem

Jaksity Kata sorsszerűnek érzi találkozását a bántalmazott nők és a családon belüli erőszak témájával. Eleinte ismeretterjesztő filmek készítése lebegett célként a szeme előtt, ezen belül is Afrika érdekelte a legjobban. „Egy amerikai újságírónő könyve segített rátalálni arra az etióp asszonyra, aki AIDS-árvákat fogad be saját házába – innen indulva végül hatrészes dokumentumfilm-sorozatot készítettünk, többek között afrikai utcagyerekekről, gyerekkatonákról és szexrabszolgákról. Ezen kívül Magyarországon is forgattunk a csecsemőgyilkosságok hátteréről, amelyek mögött az esetek szinte mindegyikében bántalmazott, tragikus sorsú nők állnak” – idézi fel a témával való kapcsolatának kezdeteit Jaksity Kata.

A Gyerekéletek, asszonysorsok című sorozat apropóján kereste meg a bántalmazott nőknek menedékházakat fenntartó Urbán Erika, hogy további hazai asszonysorsokat mutasson neki. „Ezzel szinte egy időben jött egy megkeresés a UN Womentől, az ENSZ nemek egyenjogúságával foglalkozó részlegének hazai tagozatától is, ahol észrevették, hogy egyre intenzívebben foglalkozom a témával” – mondja Jaksity, aki korábban modelliskolát vezetett, valamint kifejezetten nőknek szóló, önbizalomépítő tanfolyamot is szervezett karrierépítő nőknek.

„Adta magát a gondolat, hogy ezt a három szálat, a menedékházakat, az ENSZ mozgalmát és a gyakorlati ismereteket nyújtó képzésünket egybegyúrjam” – mutat rá Kata, aki gyorsan asztalhoz is ültette a feleket, és bemutatta nekik a legjobb barátnőivel átdolgozott művészetterápiás programját, amely a bántalmazás miatt otthonról elmenekült nők társadalmi visszailleszkedését segítheti.

„A program hét hónapig tartott: a szakembereimmel minden szombatunkat ezekkel az anyákkal töltöttük, és jó volt látni, ahogy sikerült talpra állniuk. Ma is mindenkivel tartom a kapcsolatot, és új programjainkba is bevonom őket, de már segítőként” – mondja a médiaszemélyiség, aki szerint a legtöbbet nem az ismeretek átadása segített ezeknek a nőknek, hanem hogy végre meghallgatta őket valaki, aki hitt is nekik.

Kata egyik legfőbb célja azonban – a családjukban bántalmazásnak kitett gyerekek megsegítése – egyelőre komoly akadályokba ütközik. „A fő vágyam, hogy ezen a területen is tegyünk valami érdemit. A gyerekek nem tudnak elmenekülni, ők a legkiszolgáltatottabbak. A szeretet, amit viszünk, nagyon sokat számít nekik, ki vannak éhezve az odafigyelésre. De hogy ennél többet tudjunk adni és tenni, ahhoz valami olyasmi intézmény van a fejemben, amelyhez már fajsúlyosabb, tőkeerősebb partnert kellene találni” – mondja el terveivel kapcsolatban Jaksity Kata.

Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? A HVG Extra Business friss számának középpontjában a történetmesélés áll. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!