A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2016. október. 25. 13:15

"A magányos harcost már a páncéljáról felismerni”

A városi kerékpározás talán soha nem volt annyira az önkifejezés eszköze, mint manapság. Aki még keresi a ebben a maga karakterét, vagy felfrissítené a meglévőt, annak jól jöhet az alábbi válogatás.

Farkas a varrógépnél

Kevés autentikusabb és személyesebb tárgy létezik egy kerékpáros számára, mint a bringázáshoz használt táska. A Lupusbageket készítő Marosvölgyi Máté korábban maga is biciklis futárként dolgozott, így aztán nem csoda, hogy a termékeit a kollégái fedezték fel először. „Nem az üzletet láttam benne, csak jó buli volt azoknak a srácoknak, akikkel minden nap együtt tekertem. Mivel akkoriban nem csinált még senki ilyet, lecsaptak rá, és a mai napig imádják” – meséli Máté. Táskáit eredetileg Serpának hívta, de később – második keresztnevéből, a Farkasból átvezetve – Lupusbagre változtatta a márkanevet. A manufakturális jelleg és a filozófia – miszerint termékeit azoknak készíti, akik direkt nem akarnak olyat, amit mások is hordanak – azonban megmaradt. A keresztszőtt, teherviselő cordura és ponyva idő- és kopásálló tulajdonságot, az egyedi csatok és a varrásvariációk pedig karaktert adnak a Lupus táskáknak. Az évek során több mint ötezer darab készülhetett Máté varrodájában, ahová a megrendelők rendszeresen be is néznek – még mielőtt „azonosító jelük” végső formát öntene. „Az én táskáimba azt a régi futáros romantikát érzik bele, hogy a magányos harcost már a páncéljáról felismerni” – mutat rá.

Marosvölgyi Máté
Fülöp Máté

Szíjjal hasítani

Divatos, de nem hivalkodóan feltűnő. Csendes, nem igényel karbantartást, gyakorlatilag mégis örök életű. És még a tekerés is könnyebb általa – ezt jelenti, ha a bringán a lánc helyére karbonszíj kerül. A szénszálas műanyagból készült Gates Carbon Drive Systems a rozsdásodó, gyakran zajos, apró szemekből fűzött lánc helyett fogazott szíjat használ a pedálra kifejtett erő átviteléhez. Ennek köszönhetően a szíjak nem esnek le, és gyakorlatilag képtelenek a nadrág szárát bekapni. „Ráadásul nyolcszor annyit bírnak, mint a hagyományos láncok, és ha nem esnek neki metszőollóval, egy életen át tökéletesen teljesítenek” – magyarázza Scsaurszki Péter, a Massive Bikes vezetője. Viszont – többek között azért, mert a láncon kívül az első és hátsó fogaskerék is változik – az újításnak megkérik az árát. Ezért aztán addig, amíg a könnyen 100 ezer forint fölé is ugró átalakítási költségek versenyképesebbé nem válnak, a szíjhajtás marad a finom részletekben hívők kuriózuma. „Ha az idén végre megjelennek az olcsóbb változatok, akkor fog majd igazán felbolydulni a piac” – jövendöli a szakember. A karbonszíjas átalakítás várható költségeivel egyébként a megrendelők többsége tisztában van. A tipikus vevők olyan 35–50 közötti férfiak, akik az amúgy is körberajongott bringájuknak kedveskednek ily módon, és így a szíj és hajtáslánc beépítése mellett a hátsó kerék agyváltóssá tételét is hajlandók megfizetni.

Scsaurszki Péter
Túry Gergely

Sisakot fel!

Az igazán jó városi kerékpársisak a biztonságon túl stílusosan öltöztet is. Nem úgy, hogy miközben tisztességgel ellátja a funkcióját (vagyis a fej védelmét), a viselője valamiféle ormótan dinnyének, meglékelt billiárdgolyónak vagy Tour de France-versenyzőnek látszik. Hanem mintha például elegáns piknikkalapot viselne. Vagy egy skótkockás farmersildest, selyembéléssel. Vagy egy klasszikus kangolos svájcit. A mainstream perifériáján létezik ilyen megoldás, ami meglepő: a korábban csak a bonthatatlan biciklilakatok és láncok gyártójaként ismert Abus állt elő vele. Az utóbbi években sorra dobta piacra újdonságait – egy egész kis álcauniverzumot kialakítva a „nem is látszik annak” típusú sisakokból. Az Abus ötlete termékeny talajra hullt: azóta számos cég (mint például a Stetson, a Beg Bicycles, a Yakkay vagy a kifejezetten az öreg japán bringásokra hajtó Nippon Parade) is ráállt erre a vonalra. Üröm az örömben, hogy a magyar piacon átlagosnak egyáltalán nem mondható árcédulát kaptak e fejfedők: a Yakkay szivárványszínű bársonykalapja 130, de a szinte észrevétlen egyszerűségű Abus Cyclonaut ára is inkább 100, mint 90 euró. De hát a divatnak ára van.

Szabó M. István cikkét teljes terjedelmében a HVG Extra Business 2016/1-es számában olvashatja el. Legújabb lapszámunk a választás és döntés szépségeit és nehézségeit vizsgálja. Keresse az újságárusoknál, vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, ajándékba elküldjük az Alkossunk maradandót! című könyvet!

Aktuális lapszámunkat itt meg is rendelheti. Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook oldalát!