A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2016. június. 19. 17:00

"A változásokat indukáló emberek sosem normálisak"

„Kész vagyok mindent kipróbálni egyszer” – vallja Richard Branson, a Virgin-birodalom mindenható ura. De vajon csak puszta kalandvágyból foglalkoztat cégénél börtönviselt embereket, és feltűnési viszketegségből reklámozza szabadeséssel a cégét, vagy az extravagancia igazából kőkemény üzletpolitika? És mi az, ami még neki is sok? Interjú.

Richard Branson

Branson 16 évesen, diszlexiás kamaszként kimaradt az iskolából, és egy diákmagazint alapított. Később egy lemezküldő vállalkozásból indulva építette fel ma több mint 400 cégből álló birodalmát. Soha nem rettent vissza a szokatlan kihívásoktól, egyszer még a Coca-Colával is megpróbálta felvenni a versenyt. A hírverés érdekében kész motorcsónakkal átkelni az óceánon, leugrani egy kaszinó tetejéről vagy körberepülni a világot léghajóval. Az 1999-ben lovaggá ütött Branson ötmilliárd dollárra becsült vagyonával a 330. leggazdagabb ember a világon. A cégbirodalmáról szóló, A Virgin-módszer című könyvet itt rendelheti meg.

HVG Extra Business: Egyszer azt mondta, nincs értelme saját vállalkozásba fogni, ha nem elégedetlenségből, frusztrációból teszi az ember. Hatvanöt évesen, a világ egyik legsikeresebb üzletembereként is az elégedetlenség hajtja?

Richard Branson: Rengeteg fejleszthető, jobbá tehető termék létezik a világban. Elégedetlenséggel töltenek el más légitársaságok ajánlatai, ezért szeretném a miénket fejleszteni. Frusztrál a pénzügyi világ bonyolultsága, ezért a Virgin Moneyval folyamatosan jobb banki szolgáltatásokat igyekszünk kínálni. Nem tetszik, hogy a nagy szállodaláncok rendre megnyirbálják szolgáltatásaikat, és már nem is az emberek kényelmét tekintik elsődlegesnek, szeretném hát felrázni ezt az iparágat is. Nagyon sokat lehet tanulni az emberek panaszaiból. Mi ezeket meghallgatjuk, majd megpróbálunk innovatívan válaszolni rájuk.

HVG Extra Business: Említi a Virgin Hotelst, amivel anno egy piaci résbe akartak betörni. A piaci rés megtalálása a siker titka, vagy ott is érdemes próbálkozni, ahol vannak ellenfelek?

R. B.: A legtöbb létező terméknek vannak hiányosságai, és mi szeretjük megtalálni a módját, hogy ezeket kiküszöböljük saját termékeinkkel. A piaci résbe betörés nem mindig jelent új terméket, gyakran csak a jelenleg hozzáférhetők továbbfejlesztéséről van szó. Légitársaságok és hotelek voltak már a mi megjelenésünk előtt is, de még bőven akadt potenciál e területeken, főleg a szolgáltatások területén – mi ezért ezekre fókuszáltunk. Általában szeretjük megkérdőjelezni az iparági status quót. Ez pedig sokszor azt jelenti, hogy jelentős, nagy hagyományú cégekkel szállunk szembe – de állunk elébe a versenynek.

HVG Extra Business: Hogyan fogalmazná meg cége filozófiáját?

R. B.: A kíváncsiság hajt minket, hogy egyre remekebb szolgáltatásokat nyújtsunk, megpróbálva meglepni és elégedettséggel eltölteni ügyfeleinket – mindezt stílusosan. Mindenekelőtt olyan megoldásokon gondolkodunk, amelyek felkavarják az állóvizet, ráadásul mindezt nagyon direkt módon.

HVG Extra Business: Mit gondol, diszlexiája nélkül is ugyanitt tartana ma?

R. B.: A diszlexiám miatt hagytam ott 15 évesen az iskolát, és kezdtem saját vállalkozásba. A diszlexia vitt rá, hogy ne egyedül próbáljak megoldani mindent, hanem remek emberekkel vegyem körül magam. És ez tanított meg a hallgatás, a figyelés felbecsülhetetlenül értékes képességére is. Szinte gyermekkoromtól fogva vállalkozó szellemű ember voltam, de a tanulási nehézségemből fakadt számomra a legnagyobb adomány – a másként gondolkodás képessége. Szeretném azt hinni, hogy nélküle is ugyanolyan sikeres lennék, de azt hiszem, ez előnyt jelentett számomra.

HVG Extra Business: Rendhagyó módon börtönviselt embereket is előszeretettel alkalmaz, mert – mint mondja – kétszer olyan keményen dolgoznak, hogy megragadják a második esélyt.

R. B.: A sikeres emberek történeteiben szinte mindig van második esély. Senki sem cselekszik mindig helyesen, az a meghatározó, hogy a hibáinkból mit tanulunk. Üzleti és emberi kapcsolataimban egyaránt nagy szerepe van a megbocsátásnak. Hihetetlen, mennyire felemelően és serkentően hat valakire, ha látja, hogy bízunk benne, hogy adunk neki még egy esélyt.

HVG Extra Business: Van valaki, akinek viszont talán egyetlen esélyt sem adna. Könyvében szinte elhatárolódik O’Learynek, a Ryanair alapítójának üzleti felfogásától, módszereitől, miközben önt is megosztó, önfejű személyiségnek tartják. Nem gondolja, hogy az úttörő emberek szükségszerűen deviánsak?

R. B.: A legtehetségesebb, legmeghatározóbb, legnagyobb változásokat indukáló emberek sosem normálisak. Általában nagy akadályokat győznek le, meglepő utat választanak céljaik eléréséhez, és még véletlenül sem azt csinálják, amit az emberek elvárnak tőlük. Steve Jobs egyszer azt mondta, ezek mind őrültek. Csak azoknak fog valóban sikerülni, akik kellően őrültek, hogy elhiggyék, meg tudják változtatni a világot.

HVG Extra Business: Az őrültség kategóriába tartozott a Virgin Cola is? Valóban azt hitte, hogy le tudja taszítani a trónról a Coca-Colát, vagy más motiválta?

R. B.: Sosem úgy kezdünk neki egy vállalkozásnak, hogy belebukunk. Mindig optimizmussal és azzal a reménnyel vetjük bele magunkat a munkába, hogy igenis ki tudunk tűnni. A Virgin Colánál az alapvető szabályainkat hágtuk át, miszerint csak olyan piacra próbálunk betörni, ahol valami újat tudunk adni a vásárlóinknak. Sajnos az üdítőitalok piacán erre nemigen lett volna mód. A Virgin Cola nem különbözött markánsan a vetélytársaktól, és nem igazán voltunk felkészülve a Coca-Cola mindent elsöprő ellentámadására. A kólás kalandot az egyik legnagyobb hibának tekintem, amit valaha elkövettünk, de semmit sem csinálnék másképp. Megtanultuk, hogy mindig legyünk hűek a saját elveinkhez és szabályainkhoz.

HVG Extra Business: Van valami a Virgin tevékenységei közül, ami most különösen közel áll szívéhez?

R. B.: Manapság nagyon sokat foglalkozom nonprofit alapítványunk, a Virgin Unite kezdeményezéseivel. Az a célunk vele, hogy összehozzunk embereket, vállalkozó szellemeket, akik jobbá tehetik a világot. Az üzleti élet képessége és feladata az is, hogy jó irányba terelje a dolgokat.

Geri Ádám cikke a HVG Extra Business magazin interjújának rövidített kivonata. Amennyiben szeretné elolvasni a teljes interjút, rendelje meg a szórakozás jövőjével foglalkozó lapszámunkat. A negyedéves magazinra pedig itt fizethet elő kedvezménnyel.