2012. március. 02. 17:16 MTI Utolsó frissítés: 2012. március. 22. 17:18 Karrier

Utazási költségtérítés: inkább nem is alkalmaznak vidékieket?

A munkaadók szerint akár egymillió munkavállaló utazási költségeit kell átvállalniuk, ha a jelenlegi formában fogadja el a parlament a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatot. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára szerint a minimálbér és a szakmunkás-bérminimum emelése, valamint az elvárt béremelés után ez az újabb teher ellenérdekeltté teszi a vállalatokat a vidéki munkavállalók foglalkoztatásában.

Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára pénteken jelentős vállalkozói többletteherről beszélt annak kapcsán, ha a munkáltatóknak a dolgozók helyi közlekedési költségeinek 86 százalékát is fizetniük kell. Ez egy budapesti, vagy a fővárosba dolgozni járó munkavállaló esetében például évi 100 ezer forintos többletköltség is lehet, de más nagyvárosokban is pluszterhet jelent a munkaadóknak - mondta.

A törvényjavaslat szerint a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló részére a munkába járás költségeinek 86 százalékát közösségi közlekedés igénybevétele esetén a helyközi mellett a helyi járatokon is.

Dávid Ferenc szerint a törvényjavaslat alapján egyelőre nem tudnak pontosabb számokat mondani, és a tájékozódást nem segíti az sem, hogy az előterjesztéshez nem készültek hatástanulmányok. Mint mondta, több százezer, de akár egymillió munkavállaló utazási költségeit kell majd átvállalniuk a munkaadóknak, ha a jogszabály jelenlegi formájában lép életbe.

A jelenleg hatályos kormányrendelet alapján a vidékről bejáró munkavállalók helyközi utazási költségeinek 86 százalékát, de havonta maximum 30 ezer forintot kell a munkaadóknak téríteniük - emlékeztetett Dávid Ferenc. A törvényjavaslat szerint július 1-jétől eltörölnék az összeg felső határát.

A minimálbér és a szakmunkás-bérminimum emelése, valamint az elvárt béremelés után ez az újabb teher ellenérdekeltté teszi a vállalatokat a vidéki munkavállalók foglalkoztatásában - mondta a főtitkár. Hozzátette: az általános utazási költségtérítési kötelezettség bevezetésével a kormányzat az üzleti szférára terheli a MÁV, a Volán és a BKV finanszírozásával kapcsolatos nehézségeket.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön azt közölte: az új előírások a korábbiaknál pontosabban rögzítik a költségtérítésben részesíthető személyi kört. A jelenleginél egyértelműbb módon definiálják a napi munkába járás és a hétvégi hazautazás lehetséges tartalmát. A javaslat elfogadása esetén a szociálpolitikai alapon kedvezményes utazások költségeit a munkáltató a továbbiakban nem lesz köteles megtéríteni.

Ez utóbbira a VOSZ főtitkára úgy reagált: a munkavállalók döntő többségét nem szociális alapon foglalkoztatják a munkaadók.

hvg360 Tornyos Kata 2025. január. 07. 12:00

Vészesen terjednek a légúti fertőzések, de honnan tudjuk, hogy coviddal, influenzával vagy megfázással van-e dolgunk?

A téli időszak minden évben egyet jelent az influenzaszezonnal, és ez idén sincs másként. Magyarországon fokozódik a járványhelyzet, szinte mindenki talál a környezetében olyan embert, aki lázra vagy köhögésre panaszkodik, de még nem késő beadatni az influenza elleni védőoltást a HVG által megkérdezett szakértők szerint. Mi a különbség tünet és tünet között, és melyik légúti megbetegedés lehet igazán veszélyes? Erről is beszélt Várdi Katalin pulmonológus és Kemenesi Gábor virológus.