Karrier Kutasi Judit 2011. október. 26. 11:30

Így épít karriert a „nekem minden jár generáció”

Egyáltalán nem mindegy, kitől milyen tanácsokat kap, illetve fogad el ma egy fiatal, különösen, ha a karrierje a tét. A munka világa gyorsan változik, így ami néhány éve bombabiztos tippnek tűnt, mára idejétmúlt frázissá válhat. Hogyan érdemes karriert építeni a 21. században?

Teljesen máshogy ítélik meg munkahelyüket, illetve a karrierépítést az Y-generáció képviselői, azaz a mai huszonévesek, mint az X-generáció tagjai (harmincasok), vagy a náluk is idősebb Baby Boomerek. Különösen érezhető a korábbi generációk és az ipszilonosok közti különbség a karriercélok mellett a munkaidő és a magánélet egyensúlyában is. Az ipszilonosok ugyanis látták, hogy az előttük járó generációk egész életüket a munkára tették fel, ám ez nekik nem elég: igyekeznek megteremteni a munka és a magánélet egyensúlyát, valamint fontosnak tartják a közösséghez való tartozást is munkahelyükön. Ezért váltani is hajlandóak, ráadásul jóval gyakrabban, mint azt „elődeik” tették.

Karrierépítés
Generációk
Y-generáció: 1980-1994-es születésűek
X-generáció: 1965-1979
Baby boomerek: 1946-1964

Az idejétmúlt tanácsokra jó példa lehet, hogy miként gondolkodik a karrierváltásról a Baby Bommer generáció. Tagjai az elmúlt évtizedekben sokkal ritkábban váltottak munkahelyet, mint azt ma tesszük. Gyakran csak akkor léptek, ha már elkerülhetetlen volt az összeomlás. Ha valaki mégis önszántából munkahelyet váltott, új karriert kezdett építeni, azt túlzottan vakmerőnek, meggondolatlannak titulálták. Ezzel szemben az Y-generáció nem tétlenkedik: másfél évente váltanak a húszas éveikben járók. Ha elég okosak, akkor az állások közti ugrálás  széleskörű tapasztalatszerzésre ad lehetőséget. A legjobb tanács, amit egy huszonéves megfogadhat, hogy szinten tartja tudását, illetve folyamatosan fejleszti önmagát, és alkalmazkodik aktuális munkahelye igényeihez.

Kapcsolatépítés

A közösségi média fő felhasználói az X-generáció képviselői. Az átlagos Twitter-felhasználók a harmincas éveikben járnak. A LinkedIn-tagok átlagéletkora negyven év, míg a Facebook tagjainak többsége túl van a harmincötödik életévén. A harmincasok a közösségi médiát használják új ismeretségek szerzésére, illetve korábbi kapcsolataik felelevenítésére vagy ápolására. Az Y generációnak erre nincs szüksége, hiszen tíz éves koruk óta a világhálón lógnak. Mindezek ellenére a Baby Boomer generáció a mai napig azt hajtogatja gyerekeinek, hogy első a személyes kapcsolatok építése.

A témáról bővebben a Jobline Magazinban olvashat.