Segíthet-e a bíróság a sztrájkolónak?
Több eset utal arra, hogy csekély esélye van a munkavállalóknak a sztrájkra akkor, ha legalább elégséges szolgáltatást kellene nyújtaniuk. Ennek mértékében ugyanis az ellenérdekű felek képtelenek megállapodni, s nem viszik előre az egyeztetést a bíróságok sem.
tavaly év végén változott, s ennek következményeivel több szakszervezet is szembesült. A 2010 decemberében történt törvénymódosítás célja az volt, hogy felszámolja azt a jogbizonytalanságot, amit az elégséges szolgáltatásról szóló megállapodás hiánya jelent. Azaz a törvény 4. § (3) bekezdése alapján, ha erről nincs törvényi szabályozás -, ami egyébként jogi képtelenség, hiszen az állandóan változó körülmények merev normákba gyömöszölésére ebben az esetben sincs lehetőség -, és a felek sem tudtak ebben a kérdésben megállapodni, a munkaügyi bíróság dönt arról, mit kell elégséges szolgáltatásnak tekinteni.
A munkaügyi bíróságnak így olyan kérdésben kell döntenie, amire nincs felkészülve. S bár a törvénymódosítással a döntést a hatáskörébe utalták, a tény az, hogy az elégséges szolgáltatás mértékének megállapításával kapcsolatos vita nem minősül jogvitának, csak érdekvitának.
A cikk folytatását olvassa el az Adózónán!