2011. március. 29. 17:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2011. március. 29. 18:13 Karrier

Ön is szeretne fotelből dolgozni?

Biztos állás a piacvezető cégnél? Felfelé ívelő karrier? Noha tavaly is csökkent a haza könyvpiac forgalma, vannak örökzöld témák, amelyekre továbbra is szívesen költünk.

A tendencia folytatódik, egyre kevesebbet költünk könyvekre. Tavaly 4,5 százalékkal csökkent a hazai könyvpiac forgalma, ami a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt 2010-es inflációs adatot figyelembe véve - 4,9 százalék - valójában 9 százalékos visszaesést jelent – derül ki a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesületének éves statisztikájából, amely 181 kiadó tavalyi forgalmi adatain alapul. Az éves piaci összegzés történetében - 1996 óta készítik el - két éve regisztrálták először, hogy csökkent a könyvvásárlásra fordított összeg.

Tavaly valamivel több mint 61 milliárd 571 millió forintos forgalmat bonyolítottak le a kiadók (fogyasztói áron számolva), ám már akkor is 3 milliárddal kevesebbet fizettünk a könyvekért, mint egy évvel korábban. A közoktatási és nyelvkönyvek piacán két százalékos visszaesést mértek tavaly, míg az ismeretterjesztő kiadványok összforgalma 0,7 százalékkal csökkent. A szakkönyvek, tudományos művek és egyéb, felsőoktatásban használatos kiadványok eladása viszont drasztikusan, 15 százalékkal esett vissza.

A piac egészére jellemző visszaesés ellenére vannak olyan szűk, jól kiaknázott területek, amelyek továbbra is piacképesek. Az álláskereséssel, karrierépítéssel, önképzéssel és önmenedzseléssel kapcsolatos kiadványok népszerűsége töretlen, ám a kiadók óvatosak: első körben ezekből sem nyomnak többet 2-3 ezer példánynál. „Ezer eladott példánynál nullszaldósak vagyunk, három-négyezer eladott kötet - és az utánnyomás - pedig jelzi, hogy egy termék igazán sikeres az olvasók körében” – mondta Budaházy Árpád, a HVG Könyvek Kiadó vezetője egy hazánkban eddig ismeretlen műfaj, a karriermanga debütálása kapcsán, hozzátéve: az ártól is függ, hogy egy könyv hány eladott példánytól termel profitot. A kiadó által megjelentetett - Daniel H. Pink tollából származó - Johnny Bunk kalandjai új, sajátos megközelítése a karriertanácsadásnak: a boldogulás hat alapszabályát képregényszerűen ábrázolja egy mindennapi, dolgozó figura esetlenségét bemutatva. (Johnny Bunkról bővebben keretes írásunkban olvashat.)

sxc.hu

„Kicsit szkeptikus vagyok a karrierkiadványokkal szemben. Kiválasztási szempontból az álláskereséssel kapcsolatos tudástárak bizonyulhatnak hasznosak” – véli Kovács András, a toborzással foglalkozó Grafton Recruitment ágazatvezetője, hozzátéve, hogy legtöbbet az önéletrajzírásra, állásinterjúra felkészítő kötetekből lehet profitálni. Mint mondja, ezek arra jók, hogy a jelentkező tudja, nagyjából mi vár rá egy cég felvételi beszélgetésén, miből áll és hogyan zajlik a munkaerő-toborzás, a kiválasztás, hogy miként teheti magát piacképessé egy pályakezdő vagy a tapasztalt, munkahelyváltásra kényszerülő dolgozó. „Az viszont már nem szerencsés, ha látszik, hogy valaki két-három könyvet is bemagolt, az állásinterjún pedig nem mutat magából semmit” – világít rá a könyvek tanulmányozásával járó negatív hozadékokra Kovács András.

Évente körülbelül 30-32 könyv jelenik meg nálunk, ebből kettő-három foglalkozik részlegesen a karrierrel, a munka világával, a pénzkeresettel - válaszolta megkeresésünkre Novák András, az Édesvíz Kiadó ügyvezető igazgatója. Az általuk megjelentetett kötetek többsége életmód-jellegű és a pozitív gondolkodással foglalkozik. Mint mondja, megvannak a bejáratott forrásaik, és főleg olyan kiadványokat adnak ki, amelyeket a hazai igényekhez, szellemiséghez igazítva érdemes megjelentetni.

A kiadók többsége szerint ha egy külföldi bestsellert sikerül megszerezni - témától függetlenül - szinte biztos, hogy itthon is befut, noha az eladási statisztikákból ez nem feltétlenül derül ki. Az arányok eltérnek: míg Nyugat-Európában a 60-80 ezres eladás egyértelmű sikernek számít, addig itthon 3-4 ezer eladott példány is annak minősül. Fel kell mérni a magyar piac igényeit és ahhoz szabni a kínálatot - ezzel minden megkérdezett egyetért.

„Egyrészt az üzleti klasszikusokat céloztuk meg - mint Dale Carnegie, Frank Bettger - akiknek a könyvei 50-60 év után is aktuálisak” - mondta Doubravszky György, a Bagolyvár Könyvkiadó ügyvezetője, hozzátéve, hogy a kiadó „motorját” az anyagi függetlenséggel foglalkozó kötetek jelentik. Mint mondja, ezeket leginkább azok veszik, akik alkalmazottként vállalkozásba fognak, vagy úgy döntenek, hogy befektetőként szeretnének érvényesülni. 

A hogyan építsd/egyengesd a karriered-típusú tanácsadó füzeteken, a toborzással foglalkozó külföldi szakemberek és gyakorló fejvadászok által írt általános kiadványokon kívül a válság kirobbanása óta népszerűek az egyéni karrierutakat bemutató könyvek, amelyek ismert és mára elismert pénzemberek, vállalatvezetők, gazdasági szakemberek példáján keresztül mutatják be, mi lehet a siker receptje. (Gondoljunk a Microsoft alapítójára, Bill Gates-re vagy Steve Jobs Apple-vezérre.) 

Az önismereti és önfejlesztéssel foglalkozó - különböző célcsoportokra fókuszáló - könyvek népszerűsége sem sokat kopott. Ezek egy része foglalkozásokhoz kötődik: menedzsereknek, pénzügyi vezetőknek, marketingeseknek ajánl tippeket a boldogulásra. A kiadványok egy másik csoportja általános készségfejlesztést irányoz elő, mint a prezentáció vagy a tárgyalástechnika, ami minden munkavállaló számára hasznos lehet. Vezetői, felsővezetői szinten toptéma a vállalatirányítás, a csapatépítés, a költséghatékonyság, a piacképesség növelése és a dolgozók ösztönzése.

Az úttörő

A Johnny Bunk kalandjai műfaji áttörést jelent: ez az első karriermanga, amely itthon megjelent. Hat hasznos tanács, hogy megtaláld a neked való munkát - ez nem csak alcím, egyben utalás a kötet tartalmára. Mielőtt bárki legyintene, hogy a manga gyerekeknek való, érdemes rápillantani a borítóra: a szerző, Daniel H. Pink többek között A megújult elme és a Motiváció 3.0 című bestseller írója, a rajzoló pedig Rob Ten Pas, a japán Tokyopop kiadó éves, Rising Stars of Manga pályázatának győztese.

 

A kiadványt pályakezdő fiataloknak szánják, olyanoknak, akik keresik az útjukat vagy már rátaláltak, de nehezen boldogulnak. A főhős, Johnny Bunk - az eredeti kiadásban Bunko, csak ez más irányba vitte volna az olvasókat, ezért döntöttek a kötet szerkesztői a rövidebb forma mellett - a szerk. - átlagember, esendő figura. Főnöke elnyomja, a nagy áttörés még várat magára. Ahhoz, hogy megtalálja helyét a cégnél - és a munka világában -, hat egyszerű kérdésre kell válaszolnia, a gyakorlatban megtapasztalva, mely tulajdonságok fontosak és melyek lényegtelenek a boldogulás szempontjából.

 

A kiadványt megrendelheti itt.