Miért ódzkodnak a cégek a pályakezdőktől?
Sem az iskola, sem a család nem tanítja meg a fiatalokat a felelősségvállalásra, a viselkedés- illetve munkakultúrára, így ez a munkáltatókra hárul - vélik szakemberek, akik szerint az oktatás átalakítására, a munkaerő-piaci szereplők kapcsolattartására van szükség ahhoz, hogy magára találjon a kereslet és a kínálat.
Egy kisvállalkozás fiatal kommunikációs szakembert keresett. A feladat pofonegyszerűnek tűnt annak tükrében, hogy sok tízezer diplomás végez évente ezen szakon, s elvétve akad csak valós feladatot és fizetést takaró állás. A menedzserek nem gondolták volna, hogy hetekkel később ismét meg kell hirdetniük a pozíciót, mert a szűrőkön, interjúkon gyorsan elvéreztek a jelentkezők. A cégvezető elvárta például, hogy a jelentkező megpróbálja lehengerelni a személyiségével, tudásával, az állás szempontjából releváns kompetenciák meglétéről a HR-est. Nem így történt. A vezetők levonták a következtetést: hiába sok a diplomás, nem minden "bokorban" akad dolgozni akaró, kellően motivált, jó szakember.
Piaci igényekre szabott képzés garantálja az elhelyezkedést
Vajon milyen társadalmi folyamatok következménye, hogy sok pályakezdő fiatal, diplomás - alapvető kompetenciák hiányában - nem tud megírni egy üzleti levelet, megfelelően viselkedni egy üzleti megbeszélésen, és sokak számára az sem világos, hogy miképp illik felöltözni és viselkedni egy állásbörzén, állásinterjún? Nehéz helyzetben vannak a fiatalok - véli Ónódi Mária, a Videoton Holding Zrt. Felnőttképzési Intézményének igazgatója. Ez egyrészt a társadalomban végbemenő változásoknak köszönhető, amelyek véleménye szerint az iskolapadban csapódnak le. Ezeknek egyenes következménye a kompetenciák, interperszonális képességek elcsökevényesedése. A szakember az értékrend valamint a társadalmi kapcsolatok hiányát látja a legnagyobb problémának, úgy tapasztalja, hogy a fiataloknak nincs jövőképük, ahogy értékrendjük sincs a helyén.
Tartalmi partnerünk a HR Portal. A cikk folytatását itt olvashatja.