Rejtélyes állás: mit kell tudnia egy HR-esnek?
Azt ma már senki nem vitatja, hogy a HR osztály létfontosságú része minden szervezetnek, az azonban még 2010-ben sem tisztázott, pontosan milyen csatornákon keresztül tud a HR leginkább hatást gyakorolni a vállalati eredményekre. Legtöbbször az sem egyértelmű, hogy mi is az a HR és mi a vezetők feladata pontosan.
Bár a vezetők szerint a HR-eseknek legtöbbször a munkájukhoz szükséges tudás és a megfelelő erőforrások is rendelkezésükre állnak, ezt elsősorban a HR rendszerek operatív működtetésére fordítják - derül ki az OD Partner tanácsadó és szervezetfejlesztő cég idei HR Tükör-felméréséből.
A kutatásból kiderül, hogy a megkérdezett vezetők elégedettek vállalatuk HR-osztályának munkájával, ugyanakkor elvárnák, hogy a humánerőforrás-menedzserek jobban ismerjék az üzleti területeket, személyes kapcsolatot alakítsanak ki a vezetőkkel, támogassák őket nehéz helyzetben - a konfliktusok kezelésekor -, és legyenek előremutató javaslataik egyes személyek és szervezeti egységek fejlesztésével kapcsolatban. Ezeket az igényeket tükrözi, hogy a vezetők 23 százaléka látja belső tanácsadónak a HR-eseket, míg a HR-esek 41 százaléka vélekedik ugyanígy magáról. A számok az eltérés ellenére azt mutatják, hogy a HR egyre közelebb kerül a „felsővezetők asztalához”.
„Ahol belső tanácsadóként tekintenek a HR-esre, ott elégedettebbek a vezetők az osztály munkájával és hatékonyabbnak értékelik azt” - fejtette ki Bokor Attila, a kutatás vezetője. Számos vállalat esetében az a fő feladat, hogy tisztázzák, pontosan mire való a HR, és miért nem használják ki elég hatékonyan ennek az osztálynak a potenciálját - tette hozzá. A felmérés során 29 szervezet HR osztályát és 1500 vezetőjét kérdezték.