Súgás és hallgatás: a GM bezárja az antwerpeni Opel-üzemet
A General Motors bezárja antwerpeni üzemét - közölte szerdán egy vállalati forrás. A GM már hetekkel korábban arra figyelmeztetett, hogy a több mint 2300 főt foglalkoztató üzem jövője veszélyben van, de mostanáig nem hozott konkrét döntést az ügyben. Most azonban – a forrás szerint – az Opel vezérigazgatója bejelentette, hogy végrehajtják az üzembezárást. A flamand regionális kormány nem kívánta kommentálni a döntést.
Összesen mintegy 8150 európai munkahely megszüntetését tervezi az Opel szanálásának keretében a General Motors. A német források által nyilvánosságra hozott, nem hivatalos terv az elbocsátások kapcsán a szentgotthárdi üzemet egyáltalán nem említi. A terv december elején, azt követően látott napvilágot, hogy a legnagyobb németországi Opel-gyárban, Rüsselsheimben az amerikai anyavállalat újonnan kinevezett európai igazgatója, Nick Reilly ismertette a szanálással kapcsolatos elképzeléseket, illetve a tervezett elbocsátásokat.
Az idézett források által ismertetett részletes tervből az tűnik ki, hogy a General Motors az Opel, illetve a Vauxhall gyártásával foglalkozó európai országokban összesen 8151 munkahely megszüntetését tervezi. Ebből 6851 a termelésre, 1300 az igazgatási területre esik. Az európai munkahelyek száma egyébként a legfrissebb adatok szerint valamivel több, mint 48 ezer, azaz csaknem minden hatodik munkahely szűnik meg.
A termelést érintő elbocsátások leginkább Németországot sújtják. Eszerint Bochumban 1799, Rüsselsheimben 862, Eisenachban és Kaiserslauternben 300-300 munkahely szűnik meg.
Minden bizonnyal bezárják az antwerpeni üzemet, ami 2321 munkahely megszüntetését jelenti. A nagy-britanniai Luton üzeméből 369 alkalmazottat bocsátanak el, míg a spanyol zaragozai gyárból 900-at. A terv szerint az elbocsátások a Lengyelországban lévő gliwicei üzemet nem érintik, míg a szentgotthárdi Opel-üzemről egyáltalán nincs említés.
A detroiti konszern mindenekelőtt ezekkel az intézkedésekkel kíván ismét nyereségessé válni. Eszerint a General Motors 2009-re és 2010-re még mintegy 6 milliárd dollárt meghaladó veszteségre számít. Ezzel szemben az előirányzat szerint 2012-re már mintegy 1 milliárd dollár (661 millió euró) adózás előtti eredmény lesz.