Mennyire fontos a külföldi munkatapasztalat?
A magyar munkavállalók többsége úgy érzi, hogy a globális orientációjú munkahelyen szerzett tapasztalatok fontosak lesznek későbbi karrierjük során – derül ki egy friss nemzetközi munkaerő-piaci felmérésből.
A munkaerő-közvetítéssel és kölcsönzéssel foglalkozó Kelly Services által készített felmérés tanúsága szerint az ún. Y-generáció (a 18-29 éves korosztály) tagjai érdeklődnek leginkább a globalizáció iránt. Ezek a fiatal munkavállalók, az ún. X-generáció (a 30-47 éves korosztály) képviselőivel együtt nagyobb önbizalommal állnak a nemzetközi környezetben zajló munkavégzéshez, mint idősebb, az ún. baby boomer-generációhoz tartozó (48-65 év közötti) kollégáik.
A munkahely-választás során egyre vonzóbbnak számít – különösen a fiatalabb munkavállalók körében – a lehetőség, hogy nemzetközi környezetben, nemzetközi elvárásoknak megfelelve, készségeiket, képességeiket ezeknek megfelelően fejlesztve globalizált munkahelyen dolgozhatnak. Sok munkavállaló azonban nem kapja meg munkaadójától a megfelelő támogatást – például kulturális ismeretek vagy nyelvi képzés formájában –, amelynek segítségével szert tehetne arra a tudásra, amivel jól boldogulna egy nemzetközi környezetben.
„Ahogy a vállalatok üzleti tevékenysége egyre inkább globálissá válik, a munkavállalók a hierarchia minden szintjén kezdik felismerni, milyen pozitív hatással lehet karrierjükre, ha megismerik egy másik ország nyelvét, kultúráját és szokásait, amire a határokon átívelő megbízatások kitűnő lehetőséget kínálnak” – kommentálta a felmérés eredményeit Jónás Anikó, a cég ügyvezető igazgatója.
Az Y-generáció tagjainak 71 százaléka véli úgy, hogy karrierlehetőségeik szempontjából fontos a globális orientáció, míg az X-generáció tagjainak 56 százaléka, a baby boomer-korosztály képviselőinek pedig 43 százaléka gondolkodik ugyanígy. Az Y-generációt képviselő válaszadók 61 százalékának volt módja a közelmúltban más országból vagy kulturális közegből származó kollégákkal egy csapatban dolgozni; ez az arány az X-generáció tagjainak körében 59 százalék, míg utóbbi korosztály esetében 41 százalék. A megkérdezetteknek összesen 64 százaléka érzi úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, készségekkel, amelyek egy fokozottan globális orientációjú munkahelyen szükségesek. A Kelly Global Workforce Index több mint 90 ezer dolgozó véleményét gyűjtötte össze összesen 33 országban – köztük több mint 5 ezer magyar munkavállalóét.