2009. május. 06. 11:35 Utolsó frissítés: 2009. május. 06. 11:57 Karrier

A HR jövője: mi vár a friss diplomásokra?

Egy korábban publikált amerikai HR karriermodell szerint a folyamatosan változó HR-es munkakörhöz kell igazítani a szakemberek készségeit, így a tehetségek kiválasztása és kinevelése is átalakul. Felmerül a kérdés, hogy a most felnövekvő humán erőforrás nemzedék hogyan tervezze meg karrierjét a változó körülmények között.

Milyen készségekkel kell rendelkeznie egy HR-esnek?

A General Motors HR-szakemberei új meghatározást adtak a humán erőforrás karriernek, a következő kívánatos adottságokat határozták meg: üzleti érzék, funkcionális szakértelem, tehetséggondozási készségek, változásmenedzsment, partnerségi/kapcsolati készségek, valamint a modern technológia használatában való jártasság. Az ügyfelek és a csúcsmenedzsment ugyanis elvárja, hogy ezeket a képességeket használják a HR szakemberek mind az alkalmazotti képviselet, mind a stratégiai partner szerepének betöltése közben. A készségek átalakítása azonban nem könnyű.

A HR új feladatkörei és készségei

A HR-t három jól elkülöníthető tapasztalati kategóriára osztották fel és meghatározták az elsődleges készségeit: tehetséggondozási HR, működési és munkaügyi kapcsolatok, valamint operatív HR. A tehetséggondozási HR elsődlegesen fejlesztett készségei: a humán tőke fejlesztése, stratégiai vezetői partnerség és funkcionális szakértelem (elsősorban egy specifikus szakosodási területen, ügyfélszolgálati, változásvezetési és probléma-megoldási készségek). A második kategóriába a munkaügyi kapcsolatok, vagyis a szerződésegyeztetés, adminisztráció, gyártási felügyelet és biztonság tartozik. Elsődlegesen fejlesztett készségek: alkalmazotti képviselet, üzleti érzék (pl. gyártás), szakszervezeti együttműködés és funkcionális szakértelem (elsősorban tárgyalási, konfliktuskezelési és lean thinking). Az operatív HR területébe a működési szakmai jártasság tartozik: HR információtechnológia, HR tervezés, egészségbiztosítás/nyugdíj, foglalkoztatási/bérezési tréning, és a szerződéses szolgáltatások adminisztrációja). Itt az elsődlegesen fejlesztett készségek: harmadik féllel kötött beszállítói megállapodások, technológiai alkalmazások és funkcionális szakértelem (elsősorban adatelemzés/modellezés, eljárási, tárgyalási és projektmenedzsment ismeret).

Tréning három lépcsőben

A cég HR szakemberei felvázoltak egy háromlépcsős tréningeljárást.  Az első egy Vision Root Map gyakorlat, a másodikon a sikert garantáló készségeket szívhatják magukba, melynek végén, harmadik lépcsőként MBA-kurzus várja az átlagon felül teljesítő/nagyon ígéretes HR tehetségeket, ahol a hangsúly a globális együttműködésen és a tanácsadási készségen van.

Tartalmi partnerünk a HR portál. A cikk folytatását itt olvashatja.