2009. március. 04. 12:20 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. március. 04. 13:12 Karrier

Versenyhátrány: a magyar menedzserek önteltek

Az ügyfélorientált hozzáállás hiánya, a szakszerűtlen vállalatvezetés jelentik Közép-Kelet-Európában a vállalkozások legnagyobb problémáit. Ugyanakkor a helyi vezetők keményen dolgoznak és ambiciózusak, az üzleti környezet dinamikus és a női vezetők jobban teljesítenek, mint a férfiak - derül ki egy friss kutatásból.

Hat európai uniós tagállamban végzett kutatást a TARGET Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Csoport és a Henley Business School. Ebből kiderül, hogy a régióban általános jellemzők is megfigyelhetők, azonban jelentős különbségek állnak fenn Bulgária, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia és Szlovákia vezetői kultúrája között.

A külföldi menedzserek 88 százaléka egyetért abban, hogy a külföldiek szívesen dolgoznak közép-kelet-európai országban, 89 százalék pedig abban, hogy szívesen élnek ebben a régióban. A megkérdezettek 72 százaléka szerint az üzleti környezet rendkívül aktív és dinamikus, 65 százalék vélekedik úgy, hogy a helyi vezetők keményen dolgoznak ezekben az országokban, ugyanennyien mondják, hogy a nők itt általában jobb vezetők, mint a férfiak.

A felmérésben résztvevők nyolcvan százaléka állítja, hogy a vállalkozások és menedzsereik nem ügyfélközpontúak, 79 százalék szerint a vállalkozások általában nem jól szervezettek és nem hatékonyak, míg 78 százalékuk szerint a bürokrácia, 62 százalék szerint pedig a korrupció akadályozza a jó üzleti teljesítményt a közép-kelet-európai régióban.

„A fenntartható üzleti növekedéshez az ügyfélre kell koncentrálni” - jelentette ki Chris Brewster, a tanulmány társszerzője, a Henley Business School humánerőforrás-menedzsment tanszékének professzora. A gyors növekedés kiváltotta lendület és az olcsó munkaerő adta versenyelőny nem marad fenn sokáig, így intenzívebb és fenntarthatóbb versenytényezőkre van szükség. Az ügyfeleket meg kell hallgatni és a vezetésnek sokkal hatékonyabban kell működnie - véli Brewster, három, különösen aggasztó tényezőt említve. Ez a gyenge csapatmunka, a határidők figyelmen kívül hagyása, valamint a menedzserek vonakodása a személyes felelősségvállalástól. „E viselkedések megváltoztatása erőteljesen befolyásolhatná az üzlet sikerét ” – jegyezte meg Brewster.

Hogyan látják Magyarországot a külföldiek?

A felmérésből kiderül, hogy Magyarországon ugyanazok a problémák jelentkeznek, mint a régió többi részén, bár van, ami hangsúlyosabb, mint a többi vizsgált országban. Az ügyfelek kiszolgálása, a bürokrácia, a korrupció és a szervezetlenség komoly problémát jelent, de az ország magas pontszámokat ért el a személyes kapcsolatok fontossága, a kreativitás és az informális jelleg terén. Magyarországot az első két helyre sorolták a következők tekintetében: lényeges a barátságok kialakítása, a kommunikáció nem túl formális, értékelik a jó interperszonális készségeket, fontos a jó személyes kapcsolat kialakítása az ügyfelekkel, a hierarchiák informálisak, erős kreativitás jellemzi a problémamegoldást, könnyű jól képzett vezetőket találni, ám jobb vezetőket lehetne toborozni, ha többet fizetnének nekik.

Míg a magyarok személyes kapcsolataikban közvetlenek, ezt a pozitív hozzáállást nem hasznosítják megfelelően az ügyfélkapcsolatok terén. Az ügyfélkiszolgálással kapcsolatos kérdésekben Magyarország egyértelműen negatív megítélésű, és hátulról a második-harmadik helyen áll. Az értékesítési készségek szintén nem tűntek kiemelkedőknek.

Egy szociálisan extrovertált kultúrában meglepő, de a magyar vezetők nem tudnak különösebben jól bánni a külföldiekkel: a régióban a leggyengébb minősítést kapták az egyes kultúrák megértése és az azokhoz való alkalmazkodás terén, a második leggyengébb minősítésűek a külföldi ügyfelek és kollégák kezelése terén, és hasonló a helyzet az idegen nyelvi készségeket illetően. Ezen túl a magyar vezetők lényegesen más (pozitívabb) képpel rendelkeznek önmagukról, mint ahogyan őket a külföldiek megítélik. Ez a különbség nagyobb, mint a tanulmányban részt vevő bármely más országban, ahol a helyiek általában úgy érezték, hogy a külföldiek kritikája nagyrészt helytálló. Úgy tűnik, hogy a magyarok nem értik meg jól a többi kultúrát, ezért túlságosan védekezőek a külső kritikákkal szemben. A külföldi vezetők jelenlétét nálunk szeretik legkevésbé, és a magyar vezetők állítják leggyakrabban, hogy a külföldi vezetőket túlfizetik - derül ki a tanulmányból.

„A tanulmány megerősíti tapasztalatainkat: ebben a régióban a nők sokkal jobb vezetők, mint a férfiak”- jelentette ki Klemens Wersonig, a TARGET Nemzetközi Személyzeti Tanácsadó Csoport ügyvezető igazgatója.

A vizsgált országokban dolgozók legjobb, illetve leggyengébb tulajdonságai:

1. Lengyelország

 A legdinamikusabb és leginkább vállalkozói beállítottságú, a legkevésbé korrupt az üzleti életben, a legjobb az ügyfelekkel.

     A legformálisabb a kommunikáció terén.   Státusz-alapú, autokratikus vezetői stílus.

2. Szlovákia

 A legkevésbé bürokratikus. A legegyüttműködőbb és legrugalmasabb. Lojális.

    A legkevésbé vállalkozói beállítottságú. Túlságosan formális, elkerüli a felelősséget.

3. Csehország

 A legtervezettebb. A legjobb lakóhely a külföldiek számára. Együttműködő, betartja a határidőket.

     A legrosszabb a személyes kapcsolatok és a humor terén. Rugalmatlan, túl formális.

4. Románia

 A legszorgalmasabb és legambiciózusabb. A legjobb a külföldiekkel és egyéb kultúrákkal szemben.

    A leginkább túlfizetett menedzserek. Szervezetlen, gyenge csapatmunka. Gyenge tervezés.

5. Magyarország

 A leginformálisabb, a legjobb a személyes kapcsolatokban. Kreatív problémamegoldás.

    A legrosszabb a kritika elfogadásában. A legkevésbé dinamikus és ambiciózus. Nem jó hozzáállás a külföldiekhez.

6. Bulgária

 A legnagyobb a különbség a női és a férfi vezetők között. Jó szociális készségek. Erős akarat a változásra és a kritika elfogadása.

  A legkorruptabb, a legrosszabb a tervezésben, szervezésben, csapatmunkában és az ügyfelek kiszolgálásában.

Forrás: TARGET Hungária Kft.
hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.