2009. január. 20. 05:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. január. 19. 22:06 Karrier

A legkeresettebb végzettség: ki kell a munkaadónak?

A 2008-as őszi HVG Állásbörzén megkérdeztük a kiállítókat, hogy milyen felsőfokú végzettségű szakembereket szeretnének felvenni a következő hat hónapban. Íme, az eredmények.

A 2008-as őszi állásbörze eredményeiből kiderül, hogy a kiállítók 61,54 százaléka gazdasági, pénzügyi; 48,08 százaléka mérnöki, műszaki; 32,69 százaléka pedig informatikusi végzettségű diplomásokat keresett, és meglepően magas az egyéb kategória aránya is (25 százalék), ahol a turizmus és a pedagógia a legtöbbet említett, keresett szakterület.

© HVG


Gyakorlott munkaerő

A kiállítók elsősorban gyakorlott szakembereket kerestek, amellett, hogy pályakezdőknek vagy még aktív hallgatóknak, sőt, vezetői tapasztalattal rendelkezőknek kínált pozícióikat is szerették volna betölteni. A munkaadók idén is többségükben 1-3 év tapasztalatot magukénak tudó fiatalokat (26,56 százalék) és több mint 3 éves gyakorlatot szerzett szakembereket (24,58 százalék), valamint friss diplomásokat (24,77 százalék) kerestek. Az ajánlatok közel 7 százalékára a vezetői tapasztalattal bíró szakemberek jelentkezését várták.

Túlképzés és szakemberhiány

A személyzeti tanácsadó cégek megítélése szerint jelenleg mérnöki, informatikai, egészségügyi és fizikai munkát igénylő területeken érzékelhető szakemberhiány, munkaerőtöbblet pedig jellemzően a gazdasági, jogi és bölcsész szakmáknál figyelhető meg.

Az egyes szakterületeken egyszerre mutatható ki túlképzés és hiány is, aminek aránya területenként változó. Ez az egyes szakterületeken belüli specifikus munkakörök keresettségének különbségeivel, valamint a munkaadói igények és az álláskeresők tudása, felkészültsége közötti eltéréseivel magyarázható.

© HVG


Motivációk és hirdetési csatornák

A képzési lehetőségeket kínáló vállalkozások és intézmények számára a legfontosabb részvételi motivációt az arculatépítés, az intézmény vagy vállalkozás és a képzések bemutatása jelentette (átlagosan 4,88 pont a maximális 5-ből), csak ez után következett a hallgatók toborzásának igénye (4,47 pont). Az eredmény mutatja napjaink jellemző tendenciáját, miszerint a felsőoktatási intézmények és képző vállalkozások egyre jobban érzik a piaci versenyt, ami fokozottabb megjelenésre ösztönzi őket, hiszen az ismertség a hallgatók toborzásának és így az életképességnek is feltétele.

A válaszok alapján a képző intézmények és vállalkozások leggyakrabban használt hirdetési fóruma saját honlapjuk (80 százalék), illetve népszerű még a részvétel a különböző oktatási kiállításokon is (73,33 százalék). A legkevésbé elérhető hirdetési fórumok közé tartozik - valószínűsíthetően anyagi okokból -, a rádiós vagy televíziós hirdetés, illetve a megjelenés saját vagy egyéb kiadványban.