2007. május. 24. 06:30 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 24. 15:41 Karrier

Lebőgések, kínos pillanatok az irodában

Még a legképzettebb, leglelkiismeretesebb szakemberek is hibáznak munkájuk során. A kolosszális lebőgéstől az aprócska tévedésig minden belefér: a hibalehetőségek kockázatát bizonyos tényezők növelik. A fáradtság, figyelmetlenség, felkészületlenség, kapkodás és stressz hátrányosan befolyásolja koncentrációdat. Hogyan kezelik a kínos helyzeteket a profik és a szánalmas mentegetőzők? Tippek.

Egy amerikai felmérésből kiderül, hogy a leggyakrabban elkövetett munkahelyi baklövések a tengerentúlon a következők:

1. „Tréfásan azzal fenyegettem meg az egyik kollégámat, hogy nyakon öntöm vízzel, csak amikor fölkaptam a poharamat, akkor vettem észre, hogy nem üres.”

2. „A főnök háta mögött megbeszéltem egy üzleti találkozót.”

3. „Miközben a cég által meghirdetett posztra kerestem az ideális jelentkezőt, az állásinterjú kellős közepén elaludtam.”

4. „Egy fontos üzleti találkozón tartottam prezentációt, amikor leestem az emelvényről.”

5. „A páromtól kapott pajzán e-mail más postafiókjában landolt.”


A név kötelez!
© sxc.hu
A fent említett példák kirívóak, leszámítva a téves címzettnek kézbesített e-mailt, ami szinte mindennapos eset. Gyakrabban előfordul, hogy a munkavállaló elkésik munkahelyéről – bár ez inkább hanyagság, nem hiba  –, letorkolja főnökét, vagy csúnyán, a nyilvánosság előtt hordja le kollégáit – ezek pedig jellembéli sajátosságokból következnek. Kínosabb, ha valaki egy fontos üzleti találkozón kezet fog partnerével, és közben nem a nevén szólítja, esetleg hebegni-habogni kezd, mert hirtelen nem jut eszébe az illető neve. Kellemetlen, ha a munkavállaló rányitja a mellékhelyiség ajtaját a gyanútlan kollégákra/főnökre. Az is kínos pillanatokat okoz, ha beszéd közben valakinek a nyála véletlenöl üzletfelére, esetleg főnökére fröccsen.

Egy elkevert levél, rosszul besorolt dokumentum szintén kellemetlen perceket szerezhet a figyelmetlen „elkövetőnek”. Ahogy az is, ha a dolgozó úgy szól bele a telefonba, mintha a barátja hívását várná, miközben egyik üzletfele vagy főnöke van a vonalban.

A legtöbb hiba orvosolható – hacsak nem helyrehozhatatlan baklövés, amely állásodba kerül (például elszúrsz egy, a cég fennmaradása szempontjából fontos üzletet vagy keresztbe teszel a főnöknek). Ne késlekedj, rögtön lépj akcióba, és küszöböld ki a tévedésedet, mielőtt még komolyabb következményei lennének. Rossz helyre küldtél egy e-mailt? Azon nyomban küldj bocsánatkérő levelet a címzettnek, s csak ezután küldd el a dokumentumot a valódi címzettnek.

Hibáztál? A legokosabb, ha rögtön főnököd elé állsz, és elmondod, hogy valamit elszúrtál. Vállald a felelősséget tetteidért, ne próbáld mentegetni magad, vagy másra hárítani a felelősséget, mert az őszinteség feledteti az apróbb hibákat, ám a mentegetőzés olykor csak vörös posztó a főnök számára. Egy egyszerű „bocsánat” is megteszi, nem kell cifráznod; inkább azon légy, hogy mielőbb visszatérjenek a dolgok a rendes kerékvágásba. Ha a hibád nem hozható helyre néhány perc alatt – például töröltél egy fontos fájlt vagy elmulasztottál egy üzleti találkozót –, maradj bent a munkaidő letelte után. Ne szégyellj segítséget kérni, ha látod, hogy egyedül nem boldogulsz, mert nem szükségszerű, hogy az elkövetett hiba az állásodba kerül! Tanulj belőle, és ügyelj arra, hogy legközelebb ne kerülj hasonló helyzetbe!