Nehogy kihagyd a karácsonyi partit!
Manapság már alig van cég, amelyik ne rendezne karácsonyi partit. Ahol eddig nem volt, ott is jó összehozni. Ha más nem jelentkezik, akkor a munkahelyi vezetőknek részben szociális, részben üzleti okokból magának érdemes kézbe vennie az ügyet.
Meghitt hangulat a karácsonyi partin. A jókedvnél azonban fontosabb a tisztánlátás. |
Partiképes vezetők
A munkahelyi vezetőnek ebben a helyzetben csak az a dolga, hogy jó pofát vágjon a bulihoz, sőt úgy viselkedjen, mint aki nagyon jól érzi magát: Ha nem ezt tenné, elronthatná mások estéjét, ostoba, sznob alaknak gondolnák, üzleti vagy magánéleti gondokat sejtenének a háttérben, egyéb rosszindulatú feltételezésekről nem is beszélve. Egyébként is mindenki fülig érő szájjal igyekszik abszolválni a rendezvényt, mert „karácsony” van, s ilyenkor a kötelezően elfogadott magatartásminták szerint (bár lehet, hogy vállalati partikról beszélve adott helyen éppen ez a legnagyobb képmutatás) a szeretet, megértés, béke, együttérzés, és szent vidámság kell, hogy áthassa az embereket.
A céges parti meglátogatása helyett a legtöbb embernek lenne jobb dolga is, de azon túl, hogy faragatlanságnak számít nem megjelenni, a legtöbben igazán kíváncsiak rá, hogy mi fog történni. Hogyan viselkednek mások, kivel smúzolnak, kivel beszélgetnek kimérten, uram bocsá’ kivel flörtölnek, miben jelennek meg és főleg kivel, ha a partnerüket is hozhatják. A dolog csak érdekesebb, ha az üzletfelek is meghívást kapnak.
A partik értelmét akár vezetőkről, akár beosztottakról beszélünk, a jelenlét adja meg. E rendezvényekről ugyanis a résztvevők még sokáig beszélnek, hetekig elemezgetik az ott tapasztaltakat, s ítéleteket mondanak egyik vagy másik kollégáról. Érdekes módon ezek a megállapítások jelentősen befolyásolják az egyes munkatársakról vagy akár az üzleti partnerekről kialakuló képet. A karácsonyi bulik így sokat fialhatnak, de igen sokba is kerülhetnek.
A partik értelme a jelenlét, s a jelenlét értelme a személyes imázs gyors javításának esélye. Céges bulin, különösen, ha az ember meghívottként más vállalat rendezvényén van jelen, rendkívül kontraproduktív eljátszani a mikulásünnepségekről itt felejtett legvadabb krampusz szerepét. A „jófejség” a kötetlen rendezvényeken sem szokott kamatozni.
Jófejségek
A jófejségre más vonatkozásokban is illik ügyelni. A partik állandó eleme a zsákbamacska és a távozáskor osztogatott ajándék. Illik mértéktartónak lenni (a munkahelyi vezető jobb is, ha ezt ellenőrzi), s nem érdemes döglött egeret vagy felfújható guminőt az ajándékok közé csempészni, különösen, ha a tombolajegyért fizetni kell. Mint ahogy nem szabad túlzottan drága (Ilyenre szórják el a cég pénzét?! Micsoda sznobok!), vagy nagyon jelentéktelen (Ezeket a csórókat! Ezt a sutyori bandát!) ajándékokat adni. Céges naptár egy üveg elfogadható minőségű borral például tökéletesen megfelel. A kreativitást azonban nagyra értékelik. A személyre szabott ünnepi jókívánságok vagy a cég, a részleg életéről készül fotó-CD, házivideó sokakat igazi boldogsággal, örömmel tölt el.
Aki nem főnök, annak sem kell úgy éreznie, hogy az ingyen és szabadon keverhető koktélok mellett adódik az egyetlen lehetősége, hogy a főnökkel, vagy a beszállító cég részlegvezetőjével való közös lerészegedés lesz a talapzata karrierje felívelésének. Az egyetlen dolog, amit a partin az imázs javítása érdekében tenni érdemes, az a következő: józannak kell maradni. A szó közvetlen és átvitt értelmében egyaránt.
Bár nem mindenütt szokás, hogy tósztokat kellene mondani, de aki szeretné magára kellemes nyomokat hagyva felhívni a figyelmet, jó, ha készül egy rövid és frappáns beszéddel. A vezetőknek ez szinte kötelező. Ráadásul nincs lelombozóbb, mint egy hülyeségeket makogó munkahelyi elöljáró. Talán adódik alkalom a köszöntő elmondására, talán nem. Ha a beszéd zsebben marad, az sem tragédia, majd jó lesz jövő karácsonykor. Az igazán eredeti gondolatok nem kopnak el egy év alatt.
Külön teher hárul arra, akinek a feladata megszervezni egy efféle bulit, ilyenkor ugyanis szinte lehetetlen az összes kolléga igényeit figyelembe venni. A legjobb megoldás egy étteremben, vagy klubban lefoglalni a megfelelő számú helyet egy ebédre, vagy vacsorára. A vállalatok ezeket a rendezvények jellemzően még karácsony előtt tartják, s ilyenkor pedig még mindenki szívesen kóstolgatja a szezonra jellemző ízeket. Az alap tehát adott egy jó hangulatú estéhez (délutánhoz).
A vendéglátóipari egységek többsége készül a nagy év végi rohamra, s szinte kivétel nélkül mindenhol kínálnak karácsonyi menüket, sokszor kifejezetten cégek számára. Ha mégsem a vacsora mellett döntene a cég, érdemes egy koktélpartit szervezni. Ilyenkor is oda kell azonban figyelni arra, hogy megfelelő mennyiségű szendvics és egyéb ropogtatnivaló legyen kéznél, hogy az emberek érezzék, hogy törődnek velük. A legfontosabb, hogy a szervező személy idejében egyeztessen a főnökkel, hogy az ő terveivel egyezik-e a kiválasztott helyszín. Kínos lehet, ha a karácsonyi partin megjelenő üzleti partnereket nem olyan környezetben fogadja a cég, ahogy azt a vállalat vezetője gondolta.
A szervezési fázisban a legfontosabb időben felkeresni a lehetséges éttermeket vagy klubokat, ilyenkor ugyanis egyik pillanatról a másikra fogynak az időpontok, így érdemes minél hamarabb lefixálni, hogy a cég dolgozói hova menjenek majd a partira. A meghívókat is célszerű jóelőre kiküldeni, így a meghívottak legnagyobb százaléka meg tud majd jelenni az eseményen. A legbiztosabb, ha a szervező azonnali visszajelzést kér, hogy a címzettek megjelenésére lehet-e számítani. Ha ajándékozás is várható, érdemes már előre lefixálni azt az összeget, amit a dolgozók – vagy a cég – az ajándékokra költhetnek. Ez nem lehet túl magas, egy-kétezer forintos apróság bőven elég, inkább a gesztus a fontos. Ezután már nincs más hátra, csak élvezni a bulit.
Mennyire engedheted el magadat?
Csak módjával, nem árt itt is betartani néhány íratlan szabályt. Az este elején érdemes koccintani a főnökkel, egyrészt, mert ilyenkor még ő is a helyszínen tartózkodik, másrészt, mivel ilyenkor még valószínűleg senkinek sem okoz majd nehézséget a mozgás és a beszéd. Ha komolyabb italozás várható, érdemes még az esemény előtt megenni valami zsíros ételt, ez ugyan az illuminált állapotttól nem védi meg az embert, de a rosszulléttől jó esetben igen.
Ha üzleti partnerek is részt vesznek a vacsorán, érdemes névtáblákat csináltatni mindenkinek, így már az első perctől kezdve mindenkit a keresztnevén lehet szólítani. Az italos pulthoz feltétlenül oda kell rendelni egy pincért, hogy a kedves kollégák ne fosszák ki idejekorán a bárt – s ne kerüljenek már a parti elején vállalhatatlan állapotba.
A szervezésnél érdemes arra gondolni, hogy a kollégák figyelmét el lehet vonni a poharazgatásról. Egy bűvész, egy kabarészínész, vagy egy játékkaszinó (játékpénzzel) felállítása igen hatékony lehet e téren. A cég dolgozóinak a házastársait érdemes kizárni az eseményről, egyrészt mert ők biztos, hogy unnák az egészet, másrészt a viselkedésükért nehéz garanciát vállalni, hiszen teljesen ismeretlen emberekről van szó az esetek legnagyobb részében.