Az online és a hagyományos képzés a számok tükrében
A Feedback Research nevű kutatócégre hivatkozva az eMarketer.com e-business témákkal foglalkozó webmagazin megállapítja, hogy a legtöbb felnőtt, aki kipróbálta már valamilyen formában az online oktatást, legalább olyan jónak, vagy még jobbnak találta, mint a hagyományos tantermi, személyes fizikai kontaktuson alapuló képzéseket.
A 2005 áprilisában és májusában végzett felmérés során 500 Egyesült Államokban élő felnőttet (18 évnél idősebb lakost) kérdeztek meg, akik már jártak távoktatással foglalkozó weboldalon. Jóval több, mint a válaszolók fele érezte úgy, hogy az online oktatás legalább olyan jó, mint a hagyományos iskolai tanítás, 67% állította, hogy az oktatás általános minősége azonos a két forma esetében, és 68% gondolta azt, hogy a megszerzett bizonyítvány minősége is legalább ugyanolyan jó az online iskolában, mint a "valódiban".
A felmérés szerint tehát számos olyan attribútum található, amelyek esetében
nincs különbség az online és a hagyományos iskolák között az oktatási
oldalakat látogató amerikai felnőttek körének véleménye szerint. Ezek a
következők:
- Kezdő fizetés végzés után: 72% gondolja úgy, hogy nincs különbség
- A végzettség után lehetséges munka minősége: 69% gondolja úgy, hogy
nincs különbség.
- A bizonyítvány minősége: 68% gondolja úgy, hogy nincs különbség.
- Az oktatás általános minősége: 67% gondolja úgy, hogy nincs különbség.
Egy másik felmérés szerint viszont, amit a Sloan Consortium végzett el tavaly a felsőoktatási szféra vezető beosztású tisztviselői között, már korántsem ilyen derűlátó a kép ezen a területen. Az online képzésekben résztvevő diákokkal szemben ez a csoport jóval kritikusabb, bár általában véve még így is közepesen jónak ítéli meg ezeket az új képzési formákat. Csupán a kérdezettek körébe bevont oktatók 11%-a gondolta, hogy az online képzés hatékonyabb bármilyen fizikai kontaktuson alapuló iskolai oktatásnál, míg ezzel szemben 50% számolt be arról, hogy a két forma közel azonos súllyal bír és 38% állította egyenesen azt, hogy az online megoldás teljességgel másodrendű a fizikai kontaktuson alapuló tanítással szemben.
Alábbi táblázat azt mutatja, hogy hogyan vélekednek az online tanulás minőségéről szemben a fizikai kontaktuson alapuló képzéssel az oktatók (az adatok az Egyesült Államokra vonatkoznak, és a 2004 novemberi állapotokat mutatják az intézmény típusa szerint, a Sloan Consortium felmérése alapján. (A táblázat helyenként nem adja ki a 100%-ot!):
Előbbre való
- Közfinanszírozású: 0,7%
- Magán, non-profit: 1,3%
- Magán, for-profit: 0%
- Összesen (a válaszadók arányában): 1%
Enyhén előbbre való
- Közfinanszírozású: 12,7%
- Magán, non-profit: 7%
- Magán, for-profit: 4,3%
- Összesen (a válaszadók arányában): 10%
Ugyanolyan
- Közfinanszírozású: 62%
- Magán, non-profit: 35,5%
- Magán, for-profit: 78,3%
- Összesen (a válaszadók arányában): 50,6%
Valamennyivel másodrendűbb
- Közfinanszírozású: 22%
- Magán, non-profit: 36,8%
- Magán, for-profit: 13%
- Összesen (a válaszadók arányában): 28,4%
Teljességgel másodrendű
- Közfinanszírozású: 2,5%
- Magán, non-profit: 19,4%
- Magán, for-profit: 4,3%
- Összesen (a válaszadók arányában): 10,1%
De mit várnak azok a diákok, akik a jövőben szeretnének online képzésen keresztül képesítést szerezni? Sokan ugyanazt szeretnék, mint a hagyományos iskolába jelentkező társaik. Nincs egyetlen kizárólagos ok, amiért az online képzést fontolgatók e mellett teszik le a voksukat, a legfőbb indokok a szakmai előrehaladással kapcsolatosak, legyen az akár személyes, akár szakmai, akár gazdasági jellegű (ismét a Feedback Research eredményei alapján):
- Személyes fejlődés: 52%
- Lehetőség, hogy a munka mellett is tanulhatnak: 50%
- Több pénzt lehet keresni: 48%
- Karrier előnyök: 47%
Habár egy másik kérdés esetében a rugalmas időbeosztás volt az a tényező, amit a legtöbb válaszadó megemlített (85%), más faktorok is legalább ugyanolyan fontos szerepet játszanak az online iskola kiválasztásában, ilyen például az oktatás minősége (84%) és az ezzel szorosan összefüggő akkreditáció (82%), a pénzügyi segítségnyújtás (78%), valamint a reputáció (76%).Ami a számokból kiolvasható megítélésbeli ellentmondások ellenére bizonyos, hogy az online tanítás egyre népszerűbb. Míg 2003-ban a 2 milliót sem érte el az ilyen képzésre beiskolázottak száma, addig 2004-ben már meghaladta a 2,6 milliót az Egyesült Államokban.