Itthon Lengyel Tibor 2025. február. 11. 13:10

Napi 3-4 titkos megfigyelésről is döntöttek az Igazságügyi Minisztériumban tavaly, de követhetetlenül ködösítenek a témában

Lengyel Tibor
Szerzőnk Lengyel Tibor

Ezres nagyságrendben kerültek Tuzson Bence miniszter asztalára tavaly megfigyelési kérelmek nemzetbiztonsági okból. Nem tudni, ebből mennyit hagytak jóvá, így azt sem, hány ember után kutakodtak a titkosszolgálatok kormányzati engedéllyel. Kiderült viszont, hogy a tárca évek óta alap nélkül ködösít a témában.

Nem is annyira ritka, hogy valakit nemzetbiztonsági okokra hivatkozva a tudta nélkül megfigyelnek, átkutatják a lakását, az autóját, lehallgatják a telefonját, a találkozóit, elolvassák a leveleit, rögzítik mi történik az otthonában – ehhez a titkosszolgálatoknak joguk van, de az ilyen információgyűjtést az igazságügyi miniszternek kell jóváhagynia.

Tuzson Bence miniszternek – vagy helyettesének, Répássy Róbertnek – elég sok ilyen kérelemről kellett döntenie tavaly: mint a HVG közérdekű adatigénylésére az Igazságügyi Minisztériumtól kapott válaszból kiderült, 2024-ben 1346 nemzetbiztonsági célú, titkos információgyűjtésre vonatkozó előterjesztés érkezett a tárcához.

Tuzson Bence igazságügyi miniszter az engedélyező
Kriza Márton

Ez nagyságrendileg megfelel a 2023-as hasonló adatnak, ami egy kicsit volt csak több, hiszen abban az évben 1400 megfigyelési kérelmet küldtek be a titkosszolgálatok a miniszterhez. A 2023-as szám valamivel meghaladta a 2022-es 1374-et, viszont nem érte el a 2021-es szintet, amikor jóval több, 1469 kérelmet iktattak. 

A kérelemről a törvény szerint a miniszternek – vagy a nevében eljáró helyettesének – 72 órán belül kell döntenie: engedélyezi-e vagy sem, és a döntés ellen fellebbezésnek nincs helye. A 90 napra szóló – egyszer ugyanennyivel meghosszabbítható – titkos információgyűjtés külső kontrollhoz kötött: csak miniszteri engedéllyel folytatható.  

Más kategória a bűnüldözési célú titkos információgyűjtés, itt egy bíró a külső engedélyező. Emellett a titkosszolgálatok végezhetnek külső engedélyhez nem kötött információgyűjtést is, ezt a típusút elég „házon belül” jóváhagyatni. Utóbbiakról nincs nyilvánosan elérhető adat, a bírósági jóváhagyást igénylőkről szoktak kiadni, ám 

éppen a legkomolyabbnak számító, nemzetbiztonsági célú titkos információgyűjtésnél nem közli a tárca a nyilvánossággal, hogy végül mennyi megfigyelést engedélyezett. 

Nem mintha ne kérdeztük volna meg a minisztériumtól azt is, hogy 2024-ben a beérkezett engedélykérelmekből mennyit hagytak jóvá, illetve mennyit utasítottak el, erre azt a választ kaptuk, hogy “az Igazságügyi Minisztérium nem állít elő és nem kezel a titkos információgyűjtés engedélyezéséről egyéb statisztikai adatokat”. 

Ez a titkolózás nem újdonság. Pedig bár komoly ügyekről és nemzetbiztonsági okokról beszélünk, egy, a konkrét ügyeket beazonosíthatóvá nem tevő számadatot, a megadott engedélyek számát nyugodtan kiadhatnák. A bíróság például megteszi a bűnüldözési célú megfigyeléseknél, ott évek óta 100 százalékos az engedélyezési arány. 

Sokáig az Igazságügyi Minisztérium sem szemérmeskedett és kérésre közölte, hogy mennyi kérelmet hagyott jóvá a miniszter. Egészen a 2021 nyarán kirobbant Pegasus-botrányig, vagyis a közéleti szereplőket, újságírókat, a NER kritikusait érintő, gyanús megfigyelési ügyig, amelyet amúgy a mai napig nem sikerült megnyugtatóan tisztázni

A tárca korábban tehát simán kiadta az engedélyek számát. Így tett 2020-ban és 2021 nyarán is, amikor a július 19-ig – a Pegasus-botrányig – jóváhagyott engedélyekről adtak a HVG kérdésére pontos számot. Az alapján írtuk meg, hogy minden korábbinál több, 928 esetben engedélyeztek nyár közepéig nemzetbiztonsági célú titkos adatgyűjtést: 

Varga Juditék belehúztak: csaknem ezer titkos megfigyelést engedélyeztek a nyár közepéig

Idén, a Pegasus-botrány kirobbanásáig 928 nemzetbiztonsági célú titkos információgyűjtést hagyott jóvá az igazságügyi miniszter, majdnem annyit, mint 2015-ben egész évben. Idén naponta csaknem 5 engedélyre került pecsét, ami több, mint 2014 óta bármikor.

A Pegasus-botrány után viszont az igazságügyi tárca olyan titkolózásba kezdett, amit később követhetetlenné váló, évről évre újabb fordulatokat hozó hivatkozásokkal igyekezett magyarázni. A gyakran önmagának is ellentmondó kifogások után a tárca most ért le a hazugságspirál aljára – derült ki a HVG újabb kérdésére adott válaszukból. 

Amikor 2022-ben a 2021 teljes évre vonatkozó adatokat kértük ki, a tárca azt a meglepő választ adta, hogy nem is tartják nyilván külön a megadott engedélyek számát, csak a beérkezett kérelmekét. Sőt, megpróbálták átírni a múltat is, mondván: a nyilvánvaló tények ellenére korábban is csak a kérelmek számát adták ki, nincs is más adatuk. 

Ennek már 2022-ben ellentmondott ugyanakkor az, hogy amikor rákérdeztünk, hány engedélyt írt alá a miniszter és hányat – őt helyettesítve – más, nem azt mondták, hogy az engedélyezett kérelmekről nincs külön nyilvántartásuk, hanem azt, hogy minősített, vagyis titkosított adat, hogy kik írták alá az engedélyeket. 

Amikor tavaly év elején a HVG rákérdezett a 2023-as számokra, a minisztérium új indokkal állt elő: a kérelmek engedélyezett/megtagadott bontás szerinti közlése lehetetlen, mert „a közérdekű adat nem ismerhető meg, ha minősített adat”. Vagyis eszerint mégiscsak nyilvántartják ilyen bontásban a döntéseket, csak már titkosították.

Amikor még elárulta a tárca az engedélyezett kérelmek számát
hvg.hu

De ez a kifogás sem tartott sokáig, mert tavaly nyáron, amikor ismét próbálkoztunk az adott fél év engedélyezett/megtagadott bontás szerinti adatigényléssel, már nem hivatkoztak minősített adatra, vagyis a titkosításra, hanem visszatértek a korábbi hivatkozáshoz: nem tartják nyilván így az adatokat, csak az összes, beérkezett kérelem száma áll rendelkezésükre. 

Ez persze továbbra is nehezen hihető, hiszen más forrásból tudjuk, hogy a tárcánál a pozitívan elbírált kérelmek aránya hagyományosan igen magas, és látjuk, hogy a bíróság is képes a saját hasonló adatait külön bontásban nyilvántartani, és például életszerűtlen lenne a Sándor-palota ilyen kifogása is a kegyelmi kérvényeknél. 

A követhetetlen magyarázkodás ellenére most, a tavalyi számok kikérésénél is tettünk kísérletet az engedélyezett/megadott kérelmek szerinti bontás kikérésére, de azt a választ kaptunk, hogy a tárca “nem állít elő és nem kezel a titkos információgyűjtés engedélyezéséről egyéb statisztikai adatokat”, mint az összes kérelem száma. 

Most arra is rákérdeztünk a tárcánál, hogy a kérelmek és engedélyek nyilvántartásának előírásai, az ezzel kapcsolatos titkos ügyiratkezelési szabályok változtak-e az elmúlt 5 évben, és azt a választ kaptuk, hogy nem. Ám ez azt is jelenti, hogy ha 2021 nyarán még a jóváhagyott kérelmekről is volt statisztikájuk, most is kellene lennie. 

Össze-vissza beszél a szaktárca
Reviczky Zsolt

Ezt a nevetséges helyzetet még abszurdabbá teszi, hogy a jelenlegi engedélyezési gyakorlaton már 9 éve változtatni kellett volna. A kormány legutóbb tavaly áprilisban ígérte meg, hogy végrehajtja a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) még 2016-ban hozott ítéletét. Az ugyanis megállapította, hogy 

a nemzetbiztonsági célú titkos információgyűjtés miniszteri engedélyeztetése jogsértő, ezért a törvényt át kell írni. 

A már a Pegasus-botrány idején is alkalmazott – a NAIH későbbi vizsgálata szerint jogszerű – megfigyeléseket lehetővé tevő gyakorlatot az EJEB éppen azért is kifogásolta, mert az engedélyező a miniszter. Márpedig egy kormánytagtól aligha várható objektív, a megfigyeléssel ellentétes érdekeket is megfelelően érvényesítő döntés.  

Szakértők erre azt javasolták, a minisztertől egy bíróhoz kerüljön át az engedélyezés. Más országokban sem tárcavezetők döntenek erről, hanem az EU-s joggyakorlatban döntően bírók. Az EJEB-ítéletnek megfelelő, egyelőre késő jogszabályi változtatás tehát azzal járna, hogy a titkos megfigyelések engedélyezését elvennék a minisztertől. 

(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: AFP/Ed Jones)

Hirdetés