Hegyi Zsolt szerint az InterCity-késések ötöde a balatoni vonalakon keletkezett, mert a nagyobb igénybevétel miatt túl sok idő megy el a fel- és leszállással.
Hamarosan elkészül az a jelentés, amelyből kiderül, hogy mi okozta a Keleti pályaudvarnál történt balesetet augusztusban – mondta Hegyi Zsolt, a MÁV új vezérigazgatója az Indexnek.
Az interjúból egyebek mellett kiderült:
- kétmilliárd euró értékű beruházást tervez a kormány, amelyet az Európai Beruházási Bank finanszírozásával oldanának meg. Hegyi Zsolt példaként említtette, hogy kétvágányúvá és 160 kilométer/h-s sebességgel járhatóvá válik a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti szakasz, de a pálya átbocsátó képességét is növelik Székesfehérvár és Lepsény között. A Bakonyon átvezető 20-as – Székesfehérvár–Szombathely közötti – vasútvonalon emelik a pályasebességet. Központi forgalomirányítás épül ki több vasútvonalon, így például Kiskunfélegyházától Ceglédig, hogy az egész szegedi vonal átbocsátó képessége növekedjen.
- A hitelkonstrukció szigorú, jövőre az első néhány projektnél már bontani, sőt építeni kellene, 2029-ig pedig mindent befejezni.
- A HÉV-járatok tervezett ritkításával kapcsolatban azt mondta: „Járműhiány van, döntés még nincs, megoldás viszont lesz, röviden így tudnám összefoglalni a helyzetet. Az, hogy a HÉV-flotta elöregedett, nem két napja vagy két éve derült ki, hanem évtizedek óta kiszámíthatóan tudni lehet. (…) A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát határozottan cáfolom, mindegy, hogy ki milyen papírra hivatkozik: nincs menetrendi döntés, de még nem is kell, hogy legyen.” Hozzátette: idén már „látszódnia kell a konkrét terveknek, vagyis annak, hogy ezekből a forrásokból végül mi valósul meg”. Aki bármelyik kérdésben végső döntésekre hivatkozik, az legalábbis nem rendelkezik megbízható információkkal. (Korábban a BKK-vezér is olyan tervekről értesült, mint a HVG.)
- A járműbeszerzésekkel kapcsolatban azt mondta: „Ha előveszek egy fehér lapot, és felírom rá, hogy a következő öt-nyolc évben milyen járművekre van szükségünk, beleértve az elavultak cseréjét, illetve ami fedezi a befejeződő pályafelújítások és vonatforgalom-sűrítések igényét, az műszaki tartalomtól függően mintegy 1500 milliárd forint körüli csomag. (…) A beszerzés három-négy év, annyi időnk pedig nincs.” Ezt a helyzetet részben úgy oldanák meg, hogy felpörgetnék a karbantartást.
- Az InterCityk összesen 110 ezer percet késtek augusztusban, „de fontos ehhez a számhoz hozzátenni, hogy összesen 1,1 millió percet közlekedett a több mint 6300 InterCity és Expresszvonat”. A 110 ezer perc nagyjából ötöde a balatoni vasútvonalakon jött össze, méghozzá azért, mert „a járművek jóval tovább tartózkodtak az állomásokon, mivel a megnövekedett utasforgalommal meghosszabbodott a fel-és leszállás ideje is”.