Azt tanácsolják, hogy hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben és felkészülten induljunk útnak.
Csütörtökön az ország egész területére vonatkozóan meghosszabbították a harmadfokú hőségriasztást július 18-án éjfélig, vagyis a napok óta tartó extrém hőség a jövő hét első felében is kitart. Ez sokféleképpen nehezíti meg a mindennapokat, a MÁV-VOLÁN-csoport is egy közleményben ismerte el, hogy “a huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak.”
Hogy minél kevesebb fennakadással szembesüljünk, ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordultak az utazóközönséghez. Például felhívják a figyelmet arra, hogy mindenki, de különösen azoknak, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartoznak –, hogy a hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak.
Emellett felhívják a figyelmet arra is, hogy a vármegye- és országbérletekkel már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul lehet utazni, ami a kánikula szempontjából azért fontos, mert – ahogyan írják – a buszok 84 százalékán pedig klímaberendezés működik. Ami pedig a vonatközlekedést illeti, az újabb gyártású IC-, EC- kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő.
“Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”
– teszik hozzá reagálva arra, hogy a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. “Ez nemcsak utasainknak, hanem kollégáinknak is kihívást jelent, amit minden rendelkezésünkre álló eszközzel és megoldással igyekszünk kezelni” – emelik ki.
Ami pedig a további tanácsokat illeti, megemlítik, hogy
- feltétlenül elegendő folyadékkal induljunk útnak
- indulás előtt mindenképp tájékozódjunk, hogy esetleg milyen aktuális zavarhelyzetek vannak a hálózaton
- ha utazásunk ütemezése egy naptári napon belül rugalmas, akkor a reggeli és esti órákat használjuk ki.