Olyan szerző is szerepel a feladatok között, akire sokszor nem is jut idő az órákon.
“Lehetett volna az irodalmi kánonban hangsúlyosabb szerzőket is választani” – értékelte az Eduline-nak egy szaktanár az idei magyarérettségi irodalmi műveltségi tesztjét. Ebben a feladatsorban a vizsgázóknak egy lyukas szövegben ki kell egészíteniük egy kapott költeményt, valamint szereplők nevei alapján meghatározni egy adott mű címét, műfaját és annak szerzőjét, ez a pedagógus szerint egyáltalán nem diákbarát. Hozzátette, a feladatok között szerepelt olyan szerző műve is, akit sokszor nem, vagy csak épphogy érintenek a tanórákon, ugyanis nem jut elég idő rá.
Ahogyan korábban beszámoltunk róla, ebben a részben előkerültek Ady Endre művei és az Antigoné is, a feladatsorral 20 pont szerezhető. Erre, valamint a 40 pontot érő szövegértési részre összesen 90 percük van az érettségizőknek.
Utóbbiról a portálnak nyilatkozó magyartanár azt mondta, nem nehéz, diákbarát ismeretterjesztő szöveget kaptak a vizsgázók, de a hozzájuk tartozó feladatok elsőre ijesztőek lehetnek. Hozzátette, a könyvekről és kódexekről szóló szöveg nem nehéz, a feladatok között vannak kifejezetten bonyolultak is, számonkérnek ugyanis többek között a leíró grammatikát és egyéb nyelvtani elemeket is.
A vizsga második részében a középszinten érettségizők választhattak, hogy Karinthy Frigyes Az olasz fagylaltos című novelláját elemzik vagy Babits Mihály költészetéről írnak egy általános témakifejtő esszét. Az Edulinenak nyilatkozó tanár szerint nagy a valószínűsége, hogy a többség a novellaelemzést választja és nem csak azért, mert a feladattípust már jól ismerik és alapvetően szeretik a diákok.
“Diák legyen a talpán, aki fejből tud Babits verseket idézni” – mondta a pedagógus, aki szerint a feladat olyan, mint egy szóbeli érettségi tétel, forrásokat ugyanis nem kaptak a vizsgázók. Hozzátette, Babits ugyanakkor szerves része az irodalmi kánonnak és része is a szóbeli tételeknek, ezért azoknak a diákoknak, akik átnézték a tételeket, még forrás hiányában is szimpatikus lehet a témakifejtő esszé írása.
Karinthy novellájának elemzése ezzel szemben alapvetően könnyen teljesíthető a pedagógus szerint, a feladatleírásban kért szempontok pedig “egyértelműen adják magukat a szövegben.” Itt az lehet trükkös, hogy a diákok a 20. századi szerzőt leginkább a humoros szövegeiről ismerik, Az olasz fagylaltárus ezzel szemben egy komoly, klasszikusabb, háborús témájú szöveg, így ezen a meglepetésen túl kell lendülniük az érettségizőknek.
Idén először új fajta feladatsorral kell megküzdeniük a diákoknak, ennek részleteit itt szedtük össze: