Itthon Kacskovics Mihály Béla 2024. február. 28. 10:49

Milliárdos kártérítést ítélt meg a bíróság a Hableány-tragédiában elhunytak hozzátartozóinak

Kacskovics Mihály Béla
Szerzőnk Kacskovics Mihály Béla

Összesen 1,8 milliárd forintos követelést tartott jogosnak a bíró. Van, aki ötmilliót, és van, aki 80 milliót kap.

Emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédia

– ezzel indokolta a bíró a Hableány-ügyben zajló kártérítési per ítélethirdetésén azt, hogy miért ítélt meg hatalmas kártérítést a tragédiában elhunyt áldozatok hozzátartozóinak. A perben 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forintos értékben,

ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak és ítélt meg.

Négy esetben véleménye szerint a kártérítésre a felperes egyáltalán nem volt jogosult. A bíró kiemelte: a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.

A Viking Cruises AG-nek és a Panoráma Decknek a hatalmas összeget 15 napon belül kell megfizetnie. Az áldozatok hozzátartozóinak járó összegek között nagy szórás van: van, aki ötmilliót, míg van, aki 80 milliót fog kapni.

A bíró az ítélet indoklásában külön kitért arra, hogy a Vikinget képviselő ügyvédek állították: a Hableánynak valójában úgynevezett kitérési kötelezettsége lett volna a Viking Sigyn előtt. A bíró szerint viszont abszurd, hogy a Viking méretének mindössze negyvenedével bíró Hableánynak kellett volna a baleset előtt kitérnie a Sigyn elől.

„Feltéve, de nem megengedve, hogy a Hableánynak lett volna kitérési kötelezettsége, az sem alap a nagy hajónak arra, hogy úgy hajózzon, mintha nem lenne előtte egy kisebb hajó és azt legázolja”

– magyarázta a bíró.

Az indoklásban a bíró beszélt arról is, hogy

a Hableány hajózásra alkalmatlan állapotban hajózott ki a baleset éjszakáján.

Egy matrózzal kevesebb volt ugyanis a fedélzeten. Azt, hogy hány matróznak kell lennie egy hajó fedélzetén, az úgynevezett hajózási bizonyítvány rögzíti. Lehetetlen utólag megmondani, hogy elkerülhető lett volna-e a baleset, ha van egy második matróz is a Hableány fedélzetén. A bíró szerint viszont „több szem többet látott volna”, így talán felismerték volna, hogy a kishajónál negyvenszer nagyobb Viking Sigyn veszélyesen közel ér hozzájuk. Egy matróznak ezt ugyanis kötelessége észlelni, hiszen köteles részt venni a veszélyhelyzetek felderítésében és azok elhárításában is.

Felmerült annak a Viking hajónak is a szerepe az indoklásban, amely a Sigyntől nem messze szintén a Dunán hajózott a baleset idején. Az Idunnak a bíró szerint a mentésben részt kellett volna tennie, „mint ahogy tette azt a közelben hajózó számos kishajó, ennek következtében sikerült a fájdalmasan kis számú túlélő kimentése”.

Furcsa, de a bírói indoklásban előkerült a dél-koreai és a magyar családmodellek összevetése is. A koreai családok képviselői ugyanis azzal érveltek, hogy Dél-Koreában más a család felépítése: sokkal nagyobb családok élnek sokkal szorosabb kapcsolatban, mint Magyarországon. Ennek a kártérítés szempontjából van jelentősége, a bíróság ugyanis a rokoni kapcsolatok fok alapján dönt a kártérítések mértékéről is. A bíróság szerint azonban nem csupán az számít, hanem az, hogy a családból ki mennyire volt valójában közel az elhunythoz. A bíró pedig azt mondta, végighallgatva több mint hetven dél-koreai hozzátartozót ő nem lát komoly különbséget a koreai és a magyar családmodell között. De nem csak ezalapján döntött, ugyanis a kártérítést igénylők közül voltak többen olyanok is, akiknek több családtagjuk hunyt el a 2019-es tragédiában.

A per

A 2019-es Hableány-tragédia áldozatainak hozzátartozói, összesen 78-an 2021-ben indítottak egy magyar ügyvédi iroda segítségével 4,3 milliárd forintos kártérítési pert a sétahajót üzemeltető Panoráma Deck, valamint az azt legázoló Viking Sigynt üzemeltető Viking Cruises AG ellen. A Hableány a balesetben elhunyt kapitányának családja 35 millió forintos kárigényt jelentett be a cég ellen, a Panoráma Deck jogásza azonban azt mondta, hogy ha valóban ki kell fizetniük ezt az összeget, az a cég végét fogja jelenteni. Sógor Zsolt szerint a cégnek jelentős, 6-700 millió forintos kára volt a baleset után, hiszen nem csupán a Hableányt, hanem forgalmuk egy jelentős részét is elveszítették, alkalmazottaik közül is sokakat kellett elbocsátaniuk.

A hozzátartozók szerint a baleset fő hibása értelemszerűen a Viking Sigyn volt, viszont szerintük a Hableánynak sem kellett volna kihajóznia: állítják, hogy a hajó a kikötőt sem hagyhatta volna el, hiszen csak egy matróz volt a hajón, holott kettőnek kellett volna lennie. Ezt, ahogy korábban írtuk, a bíróság is így gondolja.

A két hajózási cég képviselői vitatták a keresetlevél állításait, szerintük a kért kártérítés mértéke is túlzó.

Mi történt eddig a Hableány-ügyben?

A Hableány-ügyben több per is indult, ezek közül azonban első fokon egyelőre kizárólag a Viking Sigyn kapitánya, Jurij C. ellen zajló eljárás zárult le. Az ukrán férfit a bíróság öt és fél év fogházbüntetésre ítélte, amiért legázolta a Hableány sétahajót 2019. május 29-én éjjel. A bíróság Jurij C.-t vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vádpontjában találta csupán bűnösnek, első fokon felmentették a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádpont alól.

A férfit a bíróság hat évre eltiltotta attól, hogy hajókat vezessen, ebbe a hat évbe azonban beleszámították azt az időszakot is, ami eltelt a hajós jogosítványának 2019. május 30-i bevonása óta. Az ítélet azonban nem jogerős, mind a vádlott, mind az ügyészség fellebbezést nyújtott be ellene, így az eljárás másodfokon várhatóan folytatódik.

Folyamatban van egy másik per egy másik Viking-hajó, a cikkünkben korábban is említett Viking Idun kapitánya ellen is, aki a vád szerint elmulasztott segítséget nyújtani a tragédia helyszínén a Hableányról a Dunába kerülő dél-koreai utasoknak a baleset éjszakáján.

A Hableány sétahajót 2019. május 29-én, este kilenc óra után öt perccel gázolta el a Viking Sigyn, a Margit híd pesti hídfője mellett. A Vikinghez képest apró sétahajón egy dél-koreai turistacsoport utazott, közülük 27-en meghaltak, és a személyzetből ketten vesztették életüket. Egy eltűnt áldozat holttestét azóta sem találtak meg a hatóságok. A hajón összesen 35 ember utazott.

Az első fokú ítéletről itt írtunk bővebben:

 

Öt és fél évet kapott a Hableányt legázoló Viking Sigyn kapitánya, volt vádpont, ami alól felmentették

Jurij C., a Viking Sigyn ukrán kapitánya az utolsó szó jogán azt mondta, végtelenül sajnálja a tragédiát és mélyen együttérez mind az áldozatokkal, mind hozzátartozóikkal. A kapitányt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádpontban a bíróság nem találta bűnösnek. Az ítélet nem jogerős.

(Címlapképünk a Hableány kiemelésekor készült, illusztráció. Fotó: Fazekas István)

 

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.