Az uniós finanszírozású közlekedésfejélesztési projektek között helyet cserélt a kormánynak fontos HÉV-járműbeszerzés más fővárosi tervekkel.
A Budapest-bérlet körüli állam-főváros alku részeként az építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós támogatási listán, így ez utóbbiakat szorítja a 2026-os határidő – írja a Népszava.
A főváros 172 milliárd forintot költhet az elkövetkező években közlekedési projektekre uniós forrásból, míg az állam által tervezett elővárosi és budapesti közlekedési beruházásokra fordítható keret ennek a többszöröse, eléri az ezermilliárd forintot – emlékeztet a lap.
A budapesti városvezetés a bérletalku részeként hozzájárult ahhoz, hogy a közlekedési fejlesztésekre biztosított uniós projektlistájából néhány fővárosi program átkerüljön más támogatási címre, hogy helyet csináljanak az állami HÉV- járműcsere programnak.
„A HÉV járműcsere átkerülne a később záruló IKOP program projektei közé, míg onnan a helyreállítási alap fejlesztései közé sorolnák át a fővárosi villamos- és trolibeszerzést, hálózatbővítést” – magyarázta a lapnak Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
A főváros 54 milliárd forint uniós forrásból vásárolja meg a járműveket, további 23 milliárdból fejlesztenék a villamosinfrastruktúrát, és még 10 milliárdból a trolibuszhálózatot. A projektek Kiss szerint elő vannak készítve, így a 2026-os határidő előtt befejezhetőek.