Részleteket árult el a Budapest-bérlet körüli főváros-minisztérium megállapodásról a főpolgármester. A szabályok kidolgozása még várat magára, de néhány dolog már biztos: a diákoknak szánt BKK-bérletnek vége, csak a bérletekre vonatkozik a felek megállapodása, a napijegyekre nem, és férőhely-kilométer alapon fog osztozkodni a közös bevételeken az állam és a főváros.
Örülök annak, hogy most csupa jó hírt tudok elmondani
– ezzel a felütéssel kezdte keddi sajtótájékoztatóját Karácsony Gergely főpolgármester egy nappal ezután, hogy megállapodott Lázár János építési és közlekedési miniszterrel, ezzel pontot téve a hetek óta zajló bérletvita végére. A főpolgármester kiemelte: 2019-es választási ígérete volt az, hogy tarifaközösséget hoz az agglomerációval, ez pedig most így meg is tud valósulni. Az új közlekedési rendszerről
holnap szavaz a Fővárosi Közgyűlés, Karácsony pedig reméli, hogy támogatni fogják a javaslatot.
Az azonban biztos, hogy a főváros 3450 forintos diákbérlete nem versenyképes az állam által kínált, az ezer forintot sem elérő diákbérlettel, így Karácsony kedden bejelentette:
megszűnik a diákoknak szánt Budapest-bérlet március elsejétől,
azaz az állami havi vármegye-diákbérletet vehetik majd a tanulók 945 forintért.
Karácsony lapunk kérdésére azt mondta, előre tájékoztatta Lázár János minisztériumát arról is, hogy árversenybe kezdenek, így csökkenni fog a dolgozóknak szánt Budapest-bérlet ára is, az 9500 forint helyett 8950 forintba fog kerülni. „Nem hoztuk egymást kellemetlen helyzetbe, a minisztérium képviselői pontosan tudták, hogy ezt meg fogjuk lépni” – jelentette ki Karácsony. A főpolgármester azt is mondta, hogy
a város határain belül március elsejétől el fogják fogadni az országbérleteket is.
A főpolgármester keddi tájékoztatóján beszélt arról is, hogy hogy fogják megosztani a március elsejétől oda-vissza elfogadott és árusított Budapest-bérletek, valamint ország- és vármegyebérletek bevételeit. Mint mondta,
ezek a bevételek egy közös alapba fognak kerülni, ahonnan férőhelykilométer alapján fogják elintézni egymás közt az osztozkodást.
Ebbe az alapba fog az a támogatás is kerülni, amelyet a kormány ad tömegközlekedési normatívaként évente a fővárosnak. Ez 12 milliárd forintot jelent, és évek óta folyamatosan vita van körülötte, hiszen a kormány többször elmaradt ennek kifizetésével.
Karácsony a sajtótájékoztatón hangsúlyozta: azzal, hogy meg tudtak állapodni a minisztériummal, gyakorlatilag összehangolják az agglomeráció és a főváros közlekedését. Ebben a megállapodásban pedig azért is jön jól az olcsóbb Budapest-bérlet, és az, hogy a diákok sokkal olcsóbban tudnak bérletet venni, mert így szerinte ösztönözni tudják az embereket, hogy autó helyett használják inkább a tömegközlekedést.
Azt viszont elárulta, hogy a fővárosnak ez a megállapodás várhatóan bevételei minimális megcsappanását fogja jelenteni. Azt mondta, 4-5 milliárd forinttal kevesebb bevételre számítanak emiatt.
Karácsony két dolgot kért a budapestiektől. Az egyik, hogy a Budapest Go! applikációban vegyék meg bérletüket, hiszen ezzel is segítik a fővárost, a másik, hogy válasszák továbbra is a Budapest-bérletet az árcsökkentés után ugyan kicsit drágább, de annál sokkal többet tudó vármegyebérletnél.
A forgalomirányítás és az utastájékoztatás viszont marad a BKK-nál, abba nem száll be az állam. Ennek pénzei viszont nem fognak bekerülni a főváros és a minisztérium közös alapjába, az állam egy külön szerződés keretében fizet a BKK-nak a forgalomirányításért és az utastájékoztatásért.
Karácsony beszélt a jegyekről is, amelyek árát nemrégiben növelték. Azt mondta, azok árához nem fognak nyúlni, hiszen a jegyeket nagyrészt a turisták veszik. A jegyekkel kapcsolatban viszont a hvg.hu kérdésére azt mondta, „marad a status quo”. Ez annyit jelent, hogy a MÁV és a Volán március elseje után – ugyanúgy, mint korábban – kizárólag a bérleteket fogja elfogadni a BKK termékei közül. Ez a rendszer lesz a HÉV-eken is. Karácsony azt mondta, a bérletvásárlást szeretnék ösztönözni, hiszen okfejtése szerint ha valaki bérletet vesz, akkor az „fut a pénze után”, igyekszik kihasználni a bérlet nyújtotta lehetőségeket.
A főpolgármester azt mondta, „modellértékűnek” tartja azt a megállapodást, amelyet a minisztériummal kötöttek, abban reménykedik, hogy a minisztériummal a jövőben több más vidéki város is meg tud így állapodni.
Balhé a Budapest-bérlet körül
Az úgynevezett bérletvita még tavaly decemberben kezdődött a Fővárosi Önkormányzat és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium között, miután az ÉKM közölte: megszűnik a MÁV és a BKK közötti együttműködés egy szerződés kifutásával. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Budapest-bérletek nem érvényesek a MÁV-Volán csoport által üzemeltetetett buszjáratokra, illetve a HÉV-ekre is. A helyzet abszurditását csupán fokozta, hogy így a Budapest-bérletek arra a csepeli HÉV-re sem lettek volna érvényesek, amely egyébként nem is hagyja el egyáltalán a főváros területét.
Az ügyből politikai vita lett, melyben végül Lázár János debreceni felszólalása jelentett fordulópontot. Lázár január kilencedikén tartott sajtótájékoztatóján, hogy minden bérletet kivezetnek márciustól, leszámítva a minisztérium által tavaly bevezetett ország- és vármegyebérleteket. A miniszter kemény hangot ütött meg a fővárossal kapcsolatban: „Budapest ügyében vártunk eddig, abban bíztunk, hogy a főváros aláírja a megállapodást, de a kormányzati tarifareform-ötletek Budapest nélkül valósulnak meg” – mondta. Bár később hozzátette, hogy „a kormány nem akarja szívatni sem a főpolgármestert, sem a budapestieket, de ha a főpolgármester elbambul, a kormány nem tudja elvégezni helyette a melót, amúgy pedig Budapesten sincs ingyen ebéd”.
Majd „marha egyszerű” ajánlatot tett Karácsonyéknak. Ennek a lényege az volt, hogy a kormány akkor fogadja el a Budapest-bérleteket a MÁV–Volán járatokon Budapest határain belül, ha a főváros is elfogadja a vármegye- és országbérleteket a BKK járatain.
Ebben a vitában jelentett fordulópontot, hogy Karácsony Gergely és Lázár János hétfőn este közös közleményben tudatták: sikerült megállapodniuk a minisztériummal. A megállapodás értelmében a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad a főváros egész területén a BKK, a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. Cserébe viszont a Pest vármegyére váltott havibérleteket és a havi országbérletet március elsejétől a BKK járatain is el fogják fogadni. Sőt, Lázár és Karácsony közös közleménye szerint a két bérlettípust mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A bérletekből származó bevételeket pedig teljesítményarányosan fogják elosztani a minisztérium és a főváros cégei között. Vagyis:
a főváros tett egy komoly engedményt, és elfogadta a minisztérium ajánlatát. Cserébe viszont csupán annyit kapott, amennyi a Budapest-bérlettel rendelkezőknek eddig is járt.
Karácsony azt már kedden jelentette be, hogy árban a BKK alámegy a vármegyebérletnek. Míg egy havi vármegyebérlet egységesen 9450 forintba kerül, és eddig a havi Budapest-bérlet is 9500 forint volt, a megállapodás bejelentése után Karácsony jelezte, hogy csökkentik a Budapest-bérlet árát, így az március elsejétől 9500 forint helyett „csupán” 8950 forintba fog kerülni.
A minisztérium és a főváros közötti megállapodás azonban mindennek ellenére sincs teljesen kész: annyit ugyan tudunk, hogy a Fővárosi Önkormányzat az agglomerációs költségtérítés 2022-2023-as elszámolásaként 5,57 milliárd forintot fizet a MÁV-nak, azonban a technikai részleteket a két fél a közlekedési vállalatok bevonásával fogja kitalálni. Idejük már nincs sok, hiszen az új rendszernek 2024. március elsején hatályba kell lépnie.
Arról, hogy mit jelent valójában a Karácsony–Lázár-megegyezés, itt írtunk bővebben:
Az utasok jobban járnak, de Karácsony Gergely eladta a jövőt Lázár Jánosnak - minden, amit az új bérletekről tudni érdemes
A fővárosiak új, olcsóbb szuperbérletet kapnak a vármegyebérlet képében. A BKK csökkenti a Budapest-bérlet árát, még árverseny is kezdődhet, ha a MÁV beszáll. A főpolgármester végső soron feladta a főváros önálló tarifapolitikáját, a bevezetendő rendszerben csak a kormány politikai akaratán múlik, elszipkázza-e a kritikus bevételeket, és keresztbe tesz-e a fővárosnak ez elszámolásokkal.
Karácsony Gergelynek azonban az év elejét nem csupán a Budapest-bérlet körüli felhajtás, hanem a BKK félresikerült kommunikációja is elrontotta a járatritkítással kapcsolatban. Arról a botrányról itt írtunk bővebben:
Ennél rosszabb kampánynyitást nehezen képzelhetett volna magának Karácsony Gergely
Pár hónappal az önkormányzati választás előtt egymást érik az olyan fővárosi közlekedési ügyek és botrányok, amelyekben éppen Karácsony Gergely főpolgármester lehetséges kihívója, Vitézy Dávid tud avatott szakértőként fellépni. A tömegközlekedési járatritkítás témájában pedig senki által ki nem kényszerített bénázást láthatunk a fővárostól és a BKK-tól, amit betetőzött egy pulykahasonlat.