Hárommillió másodperc: még sosem késtek annyit a magyar vonatok, mint 2023-ban.
Kikérte a Telex az állami vasúttársaságtól a MÁV járatai által összeszedett összes tavalyi késés adatát. A MÁV 2017 óta használja a jelenleg is elfogadott módszertant, amibe csak a 6 percnél többet késő járatok csúszását rögzítik. A MÁV járatai által összeszedett tetemes, 5 év 8 hónapnyi késést tehát azok a vonatok szedték össze, amelyek legalább 6 perccel maradtak el a tervezett menetidőtől.
A tavalyi 5 év és 8 hónapnyi késés rekord, mivel a járatok 2022-ben „csak” 4,5 évet, 2021-ben 3 év 7 hónapot, 2020-ban pedig bő 3 évet késtek összesen
A tavalyi év tehát negatív rekord a vasút történetében: 2020-hoz képest 80 százalékos, 2022-höz képest pedig 26,6 százalékkal több késést szedtek össze a MÁV vonatai – írja a lap.
A Telex azt is megnézte, hogy a késések az összes menetidő 3,2 százalékát érintették, ami szintén jóval magasabb az előző évekhez képest, 2022-ben például ez az arány csak 2,6 százalék volt. A MÁV késéseit nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák: a vasúttársaság közlése szerint főként baleseti helyszínelések miatt és a gyakori műszaki problémák (pálya- vagy járműhiba, a biztosítóberendezés vagy a sorompó meghibásodása, sebességkorlátozás) okozzák a késéseket.
Hibát hibára
A HVG pedig nemrég annak járt utána, hogy melyik vasútvonal volt a „legzűrösebb”: ezt, zsinórban negyedik éve, a Budapest-Záhony vonal nyerte el, benne a monori, ceglédi elővárosi vonatokkal és a debreceni, nyíregyházi járatokkal. Cikkünkben saját, jól következő szabályrendszert állítottunk fel: a Mávinform honlapján megjelent hírek alapján raktuk össze a hibalistát.
1 hibapontot osztottunk az egy óránál kevesebbet késő vonatokért, 2 pontot ér, ha egy óránál nagyobb késések vannak egy hiba miatt, emellett minden további óráért 1-1 pont jár. Fél pontot ért, ha csak egy vonat késik vagy egy vonatpár marad ki. A balesetek és extrém időjárási körülmények miatti leállásokat nem vettük figyelembe.
Ez alapján a MÁV járatai 2023-ban összesen 2804 hibapontot szedtek össze, a már említett stabil csúcstartó Budapest-Záhony vonal egymaga 260 pontot kapott, 46,5 ponttal többet, mint 2022-ben. Nem sokkal lemaradva, második helyre a Budapest-Hatvan-Miskolc-Sátoraljaújhely vonal került 230,5 ponttal, a dobogó harmadik fokára a Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza vonal állhatott fel 191 ponttal.
Magyarországon jelenleg 86 vasútvonalon van személyforgalom, ezek közül a hibapontok több mint felét, 1460-at az első tíz helyezett szedte össze. Az összes hibapont kétharmada pedig a 18 legproblémásabb vonalon gyűlt össze. Minderről itt írtunk bővebben:
Kiszámoltuk, melyik volt 2023 legproblémásabb magyar vasútvonala
Az egymást követő negyedik évben is ugyanaz nyerte el a legzűrösebb magyar vasútvonal díját, a dobogó második fokán viszont váltás történt. Három olyan vonala volt a MÁV-nak, ahol csak egyszer történt hiba az évben, ebből kettőt bezártak. Összegyűjtöttük a magyar vasút legfurcsább és legemlékezetesebb pillanatait is 2023-ból.
(Nyitóképünk illusztráció)