Forráshiány van, az állam pedig kész tervekre képtelen reagálni, míg más kérdésekben egyetértenek a fővárossal.
A felüljárók helyzete tipikusan olyan példa, ahol látszik, hogyan áll a fővároshoz a kormány
– mondta a 24.hu-nak adott interjújában Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke. Balogh az interjúban hosszan beszélt a felüljárókról, miután a portál munkatársa megjegyezte, hogy a kormánysajtó keményen beleállt az utóbbi hónapokban a Flórián téri felüljáróba, hiszen arról potyognak a darabok.
Balogh arról azt mondta, „vannak tervek a felújításra, megfelelő mennyiségű forrás esetén pedig meg is lehetne csinálni”. Majd hozzátette: Tüttő Kata főpolgármester-helyettes „többször is előkészített már erre egy csomagot, az állam részéről azonban nincs erre semmiféle reakció.
Indításra kész terveink vannak, a kormánynak pedig van pénze erre, ám évek óta mégsem akar partner lenni, pedig hasonló terv már a kormányzati forráskivonások előtt, a Tarlós-érában is született”.
Szóba került a Nyugati téri felüljáró is, aminek az elbontásának megkezdését Karácsony és Soproni Tamás, Terézváros polgármestere márciusban 2026-ra ígérte. „Ha a kormány és az Európai Bizottság meg tud állapodni, akkor a főváros részére elérhetővé válhat egy összeg, amit egy kötöttpályás közlekedési program elindítására szánunk. Ennek célja, hogy a külvárosokat be lehessen kötni a belvárosba, vagy meghosszabbítsuk a már meglévő vonalakat” – magyarázta Balogh – „ennek az útvonalnak a Lehel tér és a Nyugati tér a két sarkalatos pontja, amiket korábban is érintett villamos, ezt a jövőben visszahoznánk.”
Azonban a tervezett uniós forrásokból ezeknek csak az előkészítésére van ígéret, a megvalósításukra nincs forrás. „Ennek ellenére optimisták vagyunk: a terveket – amikhez még szintén nem indult el az uniós forrás, a társadalmi egyeztetés azonban már készül, hogy amint megérkezik a pénz, azonnal neki lehessen kezdeni – feltétlenül meg kell csinálni, kész tervekkel ugyanis már könnyebb lobbizni” – mondta Balogh.
A főpolgármester kabinetfőnöke azt mondta, hogy az átalakítás a „Nyugati tér teljes átalakulását hozná, így az a Blaha Lujza térhez hasonlóan szégyenfoltból találkozótérré válik majd”.
A Nyugati téri, illetve a többi felüljáró is forráshiánnyal küzd: a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa többször is írt javaslatot, illetve előterjesztést, hogy miként lehetne finanszírozni a fenntartást, ezekre azonban az állam részéről nem jött válasz. A Nyugati téren nincs probléma
– mondta Balogh. Szerinte a főváros alapvetően nem felüljáró-üldöző, nem akarnak mindent lebontani, egy részüket még szerinte is meg kell tartani. „Mindenki egyetért abban, hogy a forgalmat csökkenteni, a várost pedig humanizálni kell, ha az élettartamuk végéhez értek, érdemes megvizsgálni, hogy a lebontásukban vagy az újjáépítésükben kell-e a gondolkodni” – magyarázta Balogh – „a Nyugati tér kapcsán régi álláspont, hogy mennie kell, sőt ezt FKT-döntések, illetve a kormány véleménye is többször megerősítette, a Baross téri kapcsán pedig mag meglátjuk, milyen állapotot találunk.
Ha eltekintenénk a kormánypropagandától meg az autósüldözés vádjától, akkor teljes szakmai konszenzus lenne az állammal”.