Itthon hvg.hu 2023. szeptember. 25. 12:11

Vitézy Dávid: 10-ből 6 busz jött csak hétfőn Budakeszin, így nem lehet meggyőzni az autósokat

A volt közlekedési államtitkár szerint romlik az állam által átvett agglomerációs vonalak színvonala.

„Több üzenetet is kaptam ma arról, hogy Budakeszin és a Budakeszi úton nem lehetett felférni reggel a buszokra. A mai nap tényleg az átlagosnál is rosszabb volt: a műholdas forgalomirányító rendszer adatai szerint reggel 7 és 9 között a 22-es, 22A és 222 vonalakon 35 darab busznak kellett volna belépnie Budakesziről Budapestre, ehhez képest 21 darab lépett be, ez az előírt szolgáltatás hatvan százaléka" – írta a Facebookon hétfőn Vitézy Dávid.

A Budakesziről induló BKK-vonalak telítettsége nem újdonság: a Budakeszi úton áramlik be a Zsámbéki-medence forgalmának jelentős része, az út reggelente szinte telített, a buszok a dugóban araszolnak, már a koronavírus előtt is többször tömegjelenetek alakultak ki úgy a megállókban, ahogy a járműveken is. Ezt posztjában Vitézy is elismerte: „én is a 22-es busszal jártam iskolába minden reggel, zsúfoltság mindig is előfordult, a régóta tervezett, de a beruházások felfüggesztése miatt ismét a levegőben lógó buszsávok híján a buszok nyilván sokszor a dugóban ragadnak Budakeszin” – írta.

Vitézy szerint „ezzel a szolgáltatással nyilván senkit nem fogunk meggyőzni, hogy az autóját letéve busszal járjon Budapestre, de a ma Budakesziről fővárosba, vagy a városon belül a Budakeszi útra ingázók száma is azt jelenti, hogy elkésnek és tíz-húsz percen át kell egy buszra várniuk, amire felférnek”.

 

"Én még jöhetek, de más már ne jöjjön" - megfojtja a budapesti agglomerációt a túlnépesedés

2022-ben egyetlen év alatt több mint tízezer fővel nőtt Budapest agglomerációjának lakossága, egyre több Pest megyei település érzi úgy, és mondja ki, hogy több ember már nem fér ott el. Bár a folyamat nem új, az elmúlt évek kormányzati intézkedései egyszerre növelték a kiköltözési kedvet és vettek ki az önkormányzatok kezéből olyan eszközöket, amelyekkel vissza tudnák fogni a tendenciát, vagy ki tudnák szolgálni az igényeket.

A dugókon kívül azonban a volt közlekedési államtitkár szerint más baj is van: a személyzethiány. Ez pedig mindennapos probléma, Vitézy ugyanis azt írja, hogy a „Volánbusz az utóbbi időben rendszeresen nem adja ki az előírt mennyiségű buszt a kék agglomerációs vonalakra, a 22-es buszcsaládról ma négy darab busz is hiányzott csak emiatt, de Törökbálint, Solymár és Gyál felé is hiányoztak buszok. Eközben persze a bezárt vasútvonalakon buszok tucatjai pótolnak vonatokat az ország más részein…” – írta.

 

A csatorna alig bírja, az utak bedugultak, a temető is megtelt - Összeomlás fenyegeti a Budapest környéki településeket

A nagyvárosok lakossága évről évre csökken, míg az agglomerációs településeké nő. Utóbbiak infrastruktúrája már alig bírja a terhelést, a fejlesztésekhez idő és pénz kell. Az építési szabályok annyira lazák, hogy szinte bármi épülhet bárhol.

Vitézy állítja: érezhető, hogy az állam által átvett agglomerációs vonalakon romlik a szolgáltatás megbízhatósága, hiába cserélték a járműpark egy részét. „Ezen változtatni kell, Budapest számára elemi fontosságú buszcsaládok ezek, amelyek tízezrek számára jelentenek alternatívát Budaörs, Budakeszi, Nagykovácsi, Solymár, Gyál, Törökbálint, Pécel és más települések felől Budapestre, ráadásul Budapesten belül is ezek jelentik a helyi közösségi közlekedést, például a 22-es család esetében a Budakeszi út térségében - éppen ezért a Fővárosnak és a BKK-nak is van itt tennivalója, nem lehet csak az államra mutatni, hisz a jegybevételek a belső szakaszokon a fővároshoz folynak be. Ami viszont biztos: nem fér bele, hogy 10 buszból 4 kimaradjon a reggeli csúcsidőben” – írta már-már kampányszövegnek is beillő posztjában Vitézy.

Kerestük az ügyben a BKK-t, azonban ők a MÁV-Volán csoporthoz irányítottak minket, hiszen a MÁV-Volán felel az agglomerációs vonalakért. Egyelőre az állami cégtől nem kaptunk választ megkeresésünkre.

zCast - Vitézy Dávid: Ha jó alternatívát csinálunk, az emberek maguktól le fogják tenni az autót

Miért nem lehet Budapesten kezdeni a budapesti autóprobléma megoldását? Hogyan állít használható példát London és Prága a magyar fővárosnak? Ki kéne-e árusítsuk a vágányainkat? Van-e autósüldözés, lehet-e dugódíj? Fenntarthatósági podcastunk évadnyitójában Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár és egykori BKK- és BFK-vezér válaszolt az elmúlt hónapok legégetőbb közlekedési kérdéseire és vetítette előre nemzetközi példákon keresztül, hogy jó szakpolitikával milyen szerepe lehetne a tömegközlekedésnek egy fenntartható jövőben.

Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.