Negyedével drágulhat a buszok fuvardíja, ha megvalósul a kormány tervezete, és jövőre már autópálya-matricák helyett a teherautókhoz hasonló, kilométeralapú útdíjat kell fizetniük a cégeknek.
Mint korábban hírt adtuk róla, átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait, vagyis 2024-től az autóbuszoknak kilométeralapú útdíjat kellene fizetniük a fix díjas matricák helyett.
Az RTL Híradónak nyilatkozó utazási céget vezető szakember szerint azonban ez a jelenlegi fuvardíjnak körülbelül a 15-20 százalékát tenni ki, vagyis az úthasználati díj ugyanakkora terhet jelentene egy-egy út esetében, mint az üzemanyagköltság. "Ezt nem lehet kigazdálkodni, egy az egyben át lesz hárítva megrendelőre" - vázolja fel a cégvezető a várható áremelkedést a gyorsforgalmi utakon közlekedő buszokra érvényes jegyek esetében.
A kormánytervezete ezen kívül magában foglalja azt is, hogy 2024-től összesen 8 út válna fizetőssé (ezeknek a listáját itt találja), a többi között a miskolci elkerülő és a Budapest körül futó M0-ás autópálya is. Mindkét település polgármestere attól tart, hogy a kötelező útdíjjal azonban azt éri el a kormány, hogy a városokba tereli a forgalmat.
Miskolc polgármestere levélben kéri a kormányt, hogy gondolja meg magát. Eddig állítása szerint sokat segített miskolcon belüli forgalomcsillapításban az ingyenes M30-as út: a miskolciaknak nem a városon keresztül kellett annak északi és déli pontja között ingázniuk.
Karácsony Gergely főpolgármester is hasonlóan érvel: hasznosabb lenne szerinte, ha a teljes M0-ás ingyenes lenne, mert ha fizetni kell majd érte, akkor félő, hogy többen akarnak majd a városon keresztül autózni.