Tovább akarja szűkíteni a kormány az autonómiát, és valótlant állít a teljesítményértékelési terveiben – figyelmeztetnek a pedagógus-szakszervezetek. Jelezték azt is, még várják, hogy a Belügyminisztérium megossza velük a belengetett oktatási béremelés részleteit.
Uniós pénzekkel akarja tovább szűkíteni az intézményi autonómiát és növelni a pedagógusok kiszolgáltatottságát, emellett valótlan állításokat is megfogalmaz a pedagógusok béremelésével és teljesítményértékelési rendszerével kapcsolatban a kormány – állítja hétfői közös közleményében a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ).
Az érdekképviseletek szerint valótlan állítás például az, hogy a kormány „a teljesítmény-értékelés szempontrendszerét és végrehajtását a legnagyobb pedagógus-szakszervezetekkel széles körű szakmai együttműködésben dolgozza ki” – jelezve, hogy ők csak a nem végleges a koncepciót látták,
a kormány teljesítményértékelésről szóló tervezetének elkészítésében nem vettek részt, és az egyetlen elemében sem tartalmazza az általuk másfél éve megfogalmazott követeléseket.
Ezekre emlékeztettek is:
- érdemi, legalább 45 százalékos alapbéremelés,
- vezessék be újból a kötelező óraszámot,
- a többletmunkát a rendkívüli munkaidő díjazásának megfelelően fizessék ki.
További kritikákat is megfogalmaztak, így
- hiába szerepel a kormány vállalásai között a szerzett jogok védelme, újból és újból felvetik a pedagógusok új jogállási törvénybe történő kiszervezését;
- a kormány csak saját magával, illetve az általa létrehozott, vele függelmi, baráti viszonyban lévő testületekkel tárgyal.
Jelezték fenntatásaikat a teljesítményértékelési rendszerrel kapcsolatban is, e szerint
- az értékelés nem objektív módon mérhető teljesítmények alapján zajlana,
- azt mérnék, mennyire lojálisak a feljebbvalóikhoz, és még
- a közösségi médiában történő megnyilatkozások nyomon követése és értékelése is bekerült a pontozásos rendszerbe, ráadásul
- az értékelés nem maradna az intézményen belül, mivel azok jóváhagyása a tankerületi igazgató joga lenne.
Vagyis
a pedagógus béremeléséről és bércsökkentéséről egy külső, a pedagógus teljesítményét, sok esetben személyét sem ismerő vezető dönt, bizonyítja, hogy mi a valódi cél: nem a mérhető teljesítmény, a minőségi munka honorálása, hanem a külső hatalomnak történő alávetettség, kiszolgáltatottság növelése, emellett ez a rendszer a sztrájkjog gyakorlásának további korlátozására is irányul.
A szakszervezetek emellett jelezték, hogy nem kapták meg a belügyminiszter által bejelentett új bérrendszer tervezetét, így nem tudják, az milyen fokozatokat, kategóriákat, előmenetelt foglal magában.
A PDSZ és a PSZ emellett azt követeli, hogy a kormány hozza nyilvánosságra a pedagógusok illetményrendszerével és a nevelést, oktatást közvetlenül segítő és egyéb munkakörben foglalkoztatottak béremelésével és munkaterhelésével kapcsolatos terveit, és ezekről folytasson érdemi egyeztetést.