Pécsen egy képviselő már arról értekezett, hogy az uniós olajstopnak köze van ahhoz, hogy a városban egy helyen lehet kapni benzint.
„Az olajembargó szankció veszélybe sodorhatja a benzinársapkát is"
–írta az Origo a Századvég energia- és klímapolitikai üzletágának vezetőjére hivatkozva, a hírt pedig átvették a Médiaworks megyei lapjai.
A jelek szerint a kormányoldali lapok elkezdték felkészíteni a fideszes szavazótábort az ársapka eltörlésére (ezt már a kormány is meglebegtette múlt héten) úgy, hogy az egészért Brüsszelt teszik felelőssé.
A cikkben Hortay Olivér arról beszélt, Magyarország mozgástere szűkülhet az olajembargó-szankció miatt (erről a cikk végén írunk részletesen), és „bár hazánk korábban mentességet harcolt ki magának, így a büntetőintézkedés az orosz olajellátást közvetlenül nem érinti, viszont az olajembargó életbe lépése veszélybe sodorhatja a benzinársapkát”. Arról is írtak, hogy az ellátásbiztonságot veszélyezteti az olajembargó.
Azzal, hogy közgazdasági alaptörvényeket rúgott fel a benzinárstop, amelyről már a bevezetésekor tudni lehetett, hogy hosszú távon fenntarthatatlan, nem foglalkoztak. A helyzet fokozatosan romlott itthon, az ellátási nehézségeket éppenséggel az okozza, hogy a hatósági árazás miatt a Mol-on kívül senki sem importál.
Hétfőre a kutak negyedénél jelentkeztek komoly problémák:
Már a benzinkutak negyedénél hiány van - tényleg a szankciók miatt, ahogyan a kormány állítja?
Közgazdasági alaptörvényeket rúgott fel a benzinárstop, amelyről már a bevezetésekor tudni lehetett, hogy hosszú távon egyszerűen fenntarthatatlan. Most élőben figyelhetjük, hogy tényleg az. Az autósok pedig pontosan úgy vásárolják a benzint, mintha akciós lenne.
Kormányoldali olvasatban meglehetősen gyorsan hatnak a szankciók.
A Fidesz-KDNP áprilisi pécsi jelöltje, Kővári János például hétfőn döbbent rá arra, hogy egy helyen lehet a városban ársapkás benzint kapni. Azt írta, „az EU által bevezetett olajstop 1. napján végigjárva a várost egyetlen benzikútnál találtam 95-ös benzint. Ajánlom szeretettel”.
Baranyában egyébként napok óta alig lehet 480-as üzemanyaghoz jutni.
December 5-én két szankció ért egybe: életbe lépett az orosz nyersolaj tengeri behozatalának tilalma az egész EU-ban, amire rájött a G7-országok, az EU, illetve Ausztrália által bevezetett ársapka (ami alól Magyarország mentességet kapott). Ők azt vállalták, hogy orosz olaj rajtuk keresztül csak akkor mehet más országba, ha azt maximum 60 dollár/hordó áron veszik meg. Mivel a tengeri olajszállítmányozással és ennek biztosításával foglalkozó jelentősebb cégek központja szinte kivétel nélkül a G7 és/vagy az EU valamelyik országában van, ez még okozhat problémákat – de a jövőben.
Az, hogy hétfő délelőtt mennyi üzemanyag van a benzinkutakon, nem azon múlik, hogy éjféltől milyen behozatali szabályok vannak érvényben.
![](https://cdn.hvg.hu/img/partolo_tagsag/HVG_hetilap_2_ho_50_off_kampany_03_640x360.png)