A vasútvonalak közel harmadát érintik a december 11-től érvényes változások.
December 11-én lép hatályba a MÁV-Volán-csoport új, 2022/2023-as vasúti és autóbusz-menetrendje – közölte a közlekedési társaság.
A vasútvonalak csaknem harmadát érintik a menetrendi vagy a tarifális változások. A legfőbb újdonságok az észak-pesti elővárosi térségben élők utazását könnyítik meg, amelyet a hatvani vonal felújítása, valamint a Kőbánya felső állomás és a Keleti pályaudvar között megépített harmadik vágány tesz lehetővé.
A menetrendi átalakítást a közlemény szerint az utasszámok is indokolják, amelyek a koronavírus-járvány miatti 20-30 százalékos visszesés után újra közelítenek a 2019 első kilenc hónapjának adataihoz. Akkor közel 103 millióan választották a vasúti utazást, míg idén szeptember végéig 96 millióan utaztak vonattal belföldön. A távolsági közlekedésben már meg is haladta az utasszám a járvány előtti mértéket, 11,5 millió utas utazott a MÁV-Start távolsági járatain idén január és szeptember között, többen mint 2019-ben.
Hamarosan Mátra InterRégió elnevezéssel új, óránkénti közvetlen összeköttetés jön létre Budapest és Gyöngyös között. Emellett hajnalban és éjszaka is tovább, illetve helyenként sűrűbben járnak majd az elővárosi és távolsági járatok.
A reggeli csúcsidőben Aszód és Bag felől 15 percenként indulnak majd a fővárosba vonatok, Vámosgyörk és a Budapest között pedig az eddig 60 perce helyett félóránként közlekedik majd vonat. A hatvani, gyöngyösi vonalon is forgalomba állnak KISS emeletes motorvonatok.
Az InterCity-k a mentrendváltástól kezdve megállnak Hatvanban, Budapest és Hatvan között pedig felármentesen lehet utazni az InterCityken. Ez a salgótarjáni vonalról átszállók számára is fontos, mert a vonal települései és Budapest között így 25 perccel gyorsabb lesz az utazás a gyorsabb átszállásnak köszönhetően.
Az észak-pesti elővárosi térségben az autóbuszok az új munkamegosztásban elsősorban rá- és elhordó funkcióval kapcsolódnak a vasúthoz. Egy sor új járat indul majd Gödöllőről, Bagról, Hévízgyörkről, Galgahévízről, Turáról, Aszódról, Kartalról, Vesegről és további dél-nógrádi településekről Újpest-Városkapuhoz, csúcsidőben 30 percenként.
A hatvani vonal mentén létrejön a teljesen integrált tarifaközösség a MÁV-START, a Volánbusz és a HÉV között. A vasúttal és autóbusszal utazók számára kedvező áron, közös bérlettel nyílik lehetőség a vonatok, a 8-as HÉV és az autóbuszok együttes igénybevételére több vonalon.
A Vác és Aszód közötti új vonatokkal december 11-től újraindul a személyszállítás 77-es vonalon, ahol 2009 óta szünetelt. 7 pár S77-es jelzésű vonat közlekedik naponta – elsősorban a diák és hivatásforgalmai igényeket kiszolgáló menetrendi struktúrában.
A Nyugati pályaudvar és Debrecen között (100-as vonal) új Cívis InterRégió vonatok közlekednek óránként, modern FLIRT motorvonatokkal. A pécsi vonalon az InterCity vonatok egységesen a Mecsek IC elnevezést kapják, ezekben elsőosztályú prémium- és bisztrószakasszal ellátott IC+ kocsik is közlekednek a jelenlegi első osztályú IC-kocsik helyett.
Decembertől változik a Volánbusz menetrendje is. Az ország számos térségében a vasúti menetrend változásához kapcsolódóan vagy a helyiek igényei szerint bővül a buszos szolgáltatás. Módosul a ráhordó autóbuszjáratok közlekedése, új vasúti csatlakozások jönnek létre.
A MÁV-HÉV menetrendje is változik. A H5-ös vonal menetrendje egyszerűbben megjegyezhetővé válik, mivel december közepétől a vonatok már csak egyféle munkanapi menetrend szerint közlekednek. A jövőben már nem lesz különböző a hétfőtől csütörtökig és a pénteken érvényes menetrend, azaz a HÉV-ek a tanítási időszakokban valamennyi munkanapon azonos menetrend szerint járnak.
A H8-as vonalon kisebb korrekciók, néhány perces módosítások lesznek annak érdekében, hogy a vonatok pontosabban, megbízhatóbban közlekedhessenek.