Heves vita után szerdán megszavazta a Fővárosi Közgyűlés a BKV és a BKK 2022-es üzleti tervét. A BKV üzleti tervében azonban hatalmas lyuk tátong, amiért a kormánypárti képviselők a budapesti városvezetést, a főpolgármester pedig a kormányt teszi felelőssé.
„Előbb fogom választani a pénzügyi csődöt, mint hogy a 4-es, 6-os ne járjon” – jelentette ki Karácsony Gergely főpolgármester szerdán, a Fővárosi Közgyűlés ülésén. Az ülésen a közgyűlés tagjai heves vita után elfogadták a BKV és a BKK 2022-es üzleti tervét, amit a főpolgármester terjesztett be.
Karácsony Gergely a javaslat elfogadását megelőző vitában azt mondta, egyszerre van benne „szomorúság és harag” a BKV jelenlegi helyzete miatt. Karácsony érzelmei érthetőek annak tükrében, hogy a BKV költségvetésében 26 milliárd forintos veszteséggel számolnak 2022-re. A főpolgármester elmondta, hogy az elmúlt két és fél évben a globális válságokkal néztek szembe, ezek következményeit igyekeztek tompítani úgy, hogy közben a kormány 100 milliárd forintot vett el a fővárostól a szolidaritási adó növelésével, illetve az iparűzési adóból származó bevételek csökkentésével. Karácsony kiemelte: a főváros a kormány hozzájárulása nélkül jelenleg még csak eladósodni, illetve adót emelni sem tud.
Súlyos anyagi problémák vannak a BKV-nál
A Fővárosi Közgyűlés mégsem tárgyalta a BKV idei költségvetését, amely 26 milliárd forintos veszteséggel számolt. A következő ülésen központi téma lesz a közösségi közlekedés helyzete.
A BKV és a BKK 2022-es üzleti tervéről szóló javaslat vitájában a fideszes Kovács Péter katasztrófának nevezte a fővárosi tömegközlekedés jelenlegi helyzetét. Kovács szerint „a problémák felsorolása nem városvezetés”, az üzleti terv „kamu, lufi”, a BKV problémáit pedig rossz gazdálkodással a főváros jelenlegi vezetése okozta. A 16. kerület kormánypárti polgármestere felszólalásában eljutott odáig, hogy számonkérte a városvezetésen, hogy ilyen súlyos gazdasági helyzetben miért emelték meg a BKV dolgozóinak fizetését. „Csődbe vitték a várost, ideje levonni a következtetést, hogy ha nem megy, akkor nem kell erőltetni” – jelentette ki Kovács.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes Kovács szavaira reagálva elmondta, hogy a béremelésnek két oka van. Az egyik ok, hogy ha nem emeltek volna, munkavállalókat veszítettek volna. A másik, hogy 2021-ben nem tudtak fizetést emelni a válság miatt, így 2022-ben emeltek 15 százalékot. A főpolgármester-helyettes beszámolója szerint azonban a béremelés még így is elmarad az infláció mértékétől.
15 százalékkal nő a BKV-dolgozók alapbére
A jutalmak is hasonló arányban nőnek.
Kiss röviden szót ejtett arról is, hogyan szorult ki a kormányzati finanszírozás a BKV-ból. Mint mondta, míg 2016. január-februári időszakában az utasok fizették a közösségi közlekedés finanszírozásának 48 százalékát, az állam pedig 10,6 százalékát, 2022-ben az utasok már csupán a 33 százalékot, az állam pedig 5,7 százalékot fizet a finanszírozásba. A főpolgármester-helyettes beszámolója szerint 2016-ban a városvezetésnek 41, 2022-ben 61 százalékban kell finanszíroznia a fővárosi közösségi közlekedést a kormányzati elvonások ellenére is.
Karácsony Gergely beszéde zárásaként azt mondta a fővárosi tömegközlekedésen korántsem csak a budapestiek utaznak, megmentését nemzeti ügynek nevezte. „Az egyik legfontosabb közszolgáltatás van veszélyben a kormány miatt – jelentette ki Karácsony. – Előre menekültünk, de ez az a pont, ahol ha nem változik a kormányzati hozzáállás, akkor a csődgondnok sem fogja tudni megmenteni a várost.”
A BKV és a BKK 2022-es üzleti tervéről szóló javaslatot a Fővárosi Közgyűlés elfogadta, azonban kizárólag az ellenzéki polgármesterek voksaival, a Fidesz–KDNP kötelékében politizálók mind ellene szavaztak.