„A sztrájk alapjog! - nagy kockásinges találkozó” címmel tartottak a Kossuth téren nagygyűlést a tanárok. A rendezvény a március 16-án kezdődő határozatlan ideig tartó tiltakozó akció része, de tulajdonképpen már 2016-ra nyúlik vissza. Mint a Tanítanék Mozgalom képviselői mondták: azóta sajnos "nem előre mentünk, hanem hátra".
Most érkezett
A koncerteken szokásos közös szelfi készült a közönséggel.
"Szabad ország, szabad oktatás!" - kántálja a tömeg végül.
Nagy Erzsébet úgy köszön el a jelenlévőktól, hogy "mindenki úgy menjen haza, hogy hétfőn folytatjuk".
Végül még bejelentik, hogy jövő héten lesz a hetedik globális klímasztrájk a Kossuth téren, ide invitálják a közönséget. Hiszen az oktatás és a klímavédelem is a jövőről szól.
Ezzel a percről percre tudósításunkat is lezárjuk.
A rendezvényen beszédet mondott számos társszakszervezet vezetője, a Tanítanék Mozgalom képviselői, továbbá a szülők, a diákok, és a pedagógusok képviselői. Színpara lépett Nagy Ervin az RTL A Tanár című sorozatának címszereplője is.
A mostani tanári tiltakozó akcióhullámot a kormány – szokás szerint – próbálja a politikai térbe tolni, mondván, hogy miért pont a választások előtt lángolt fel a tiltakozó akció. A pedagógus szakszervezetek, illetve a tiltakozással egyetértők viszont hangsúlyozzák, ez már csak azért sincs így, mert a tiltakozás egészen 2016-ra vezethető vissza. Korábban leírtuk, hogy mik voltak a 2016-os, egy miskolci iskolából induló, de országos mozgalommá, a Tanítanék Mozgalommá kinövő akciósorozat okai és a kockásing, mint jelkép gyökere.
A 2016-os tiltakozás alapját képező nyílt levélben megfogalmazott problémák azóta nemhogy csökkentek, hanem tovább súlyosbodtak. A tanárok túlterheltek és alulfizetettek, a diákok szintén túlterheltek, miközben a tananyag egyre inkább távolodik attól, ami valóban szükséges volna, hogy megállják a helyüket a 21. században, a magyar közoktatás teljesítménye tartósan beállt az uniós sereghajtók közé. A magyar iskola eredménytelen és méltánytalan, ahogy nemrég Knausz Imre oktatáskutató mondta lapunknak: az a műveletlenség újratermelésnek intézménye.
Erre próbálták felhívni a két nagy pedagógus szakszervezetek által meghirdetett január 31-i kétórás figyelmeztető sztrájkkal. Ezt azonban az EMMI jogilag próbálta ellehetetleníteni, és a március 16-tól belengetett határozatlan idejű sztrájkot úgy próbálta megakadályozni, hogy az „elégséges szolgáltatás” úgy írja elő, hogy az teljesen láthatatlanná és értelmetlenné tegye a tiltakozást.
Ennek ellenére az szerdán elkezdődött, rengeteg iskola csatlakozott hozzá, számos szervezet, intézmény, közösség és magánemberek fejezeték ki szolidaritásukat, a diákok pedig a Kossuth téren álltak ki a tanáraik mellett.
A kormány bár továbbra is törvénytelennek nevezi a sztrájkot, el-elismeri a pedagógusok követeléseit és azt ígéri, hogy – ha az uniós péntek is besegítenek – javítani fognak a helyzeten. Gulyás Gergely szerint „a tanárok követelései jogosak, azokkal a kormány is azonosulni tud”, bár a sztrájkban nem részt vevő tanároknak köszönte meg a távolmaradást. Kövér László egy lakossági fórumon kijelentette, hogy egyetértenek a pedagógusok követeléseivel. „Épp itt az ideje, és reméljük, hogy lesz módunk és érkezésünk is foglalkozni újra az ő fizetésükkel, jövedelmükkel” – mondta.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a tanársztrájkot ugyanakkor továbbra is kormányellenes kampányakciónak minősítette.
A tüntetés végén a háborúra gondolnak a jelenlévők. Egy perc néma csenddel emlékeznek az ukrajnai áldozatokra.
"Békét a világnak, békét Ukrajnának!" - búcsúzik Szűcs Tamás.
Évek óta mondják, hogy az oktatás válságban van - mondja Pilz Olivér.
A jelenleg regnáló hatalomnak 12 éve lett volna, hogy javítsanak a helyzeten, de nem előre mentünk, hanem hátra - ősszegez Törley Katalin.
Ha nem lesz azonnali válasz arra a kérdésre. hogy "Ki fog tanítani?", akkor az a válasz, hogy te meg te meg te - folytatja.
Pilz emlékeztet arra, hogy az utóbbi napokban megkezdődött az ígérgetés, de ők már ennek nem hisznek.
Törley szerint a tanárok tiltakozás a gyerekekért van, a gyerek ugyanis nem közjószág, hanem egyén. A tanár pedig nem a feladatát végrehajtó robot.
Miért is nem engedi a kormány a rendes pedagógussztrájkot? - teszi fel Pilz.
Mert azzal a saját kudarcát ismerné be - felel Törley.
"A kormány nem kiművelt emberfőket akar, hanem olyanokat, akik a szavazólapon az F betű mellé ikszet tud húzni" - mondja Pilz.
"Az oktatás ügye az ország ügye. Békét az oktatásban, békét a világban" - zárják a beszédet, de még megköszönik a tanároknak,a diákoknak, a szülőknek a kiállást.
10 millió forint gyűlt össze néhány nap alatt a pedagógusok segítésére létrehozott sztrájkalapba - jelentik be.
Törley azt is elárulja: április 1-jén a Tanítanék és a NoÁr közös szolidaritási koncertet szervez.
A tüntetés végén levetítik a NoÁr Tanítani szeretnék klipjét:
Ez a végére kicsit pezsdített a hangulaton, a számot énekelték sokan a tömegben - jegyzi meg tudósítónk.
Én csak egy tanár vagyok a tévéból, és nem tudom, milyen az, amikor a vállaldra borulnak, amikor apa-anya veszekszik, de te megnyugtatod őket.
De egy dolgot tudok: ti vagytok a magyar értelmiség utolsó védőbástyája. Ti vagytok az őrzők, a gyerekeink, a jövőnk őrzői!
Megköszöni a tanárainak, aki őt tanította.
Nem hagyom, hogy ezeket az embereket bántsák! - ordítja.
"A társadalmunk, a nemzetünk, a nép nevében" megköszöni a tanároknak, hogy vannak, hogy még mindig itt vannak.
Végül felolvassa a már korábban is elhangzott 12 felkiáltójelet az oktatásért.
12 felkiáltójel az oktatásért
Legyen béke!
1. Nemzeti konszenzuson alapuló, hosszú távú oktatási stratégiát!
2. Egyenlő hozzáférést a minőségi oktatáshoz!
3. Minden gyerek lehessen olyan, amilyen!
4. Csökkenjen a tananyag, csökkenjen az óraterhelés, csökkenjen az adminisztráció!
5. Több pénzt az oktatásra!
6. Szabad tankönyvválasztást és a cenzúra eltörlését!
7. A helyi igényeknek megfelelő, decentralizált oktatást!
8. Felelős és önálló oktatási minisztériumot!
9. Versenyképes fizetést az oktatásban, nevelésben dolgozóknak!
10. Hozzuk haza az országelhagyókat, hozzuk vissza a pályaelhagyókat!
11. Vissza a sztrájkjogot!
12. Unió az Unióval!
Esélyegyenlőség, tanszabadság, szolidaritás!
Ungvári Sára tanárjelölt felteszi a kérdést: "ki fog holnap tanítani?" Ő például tanítani akar. De nagyon kevés fiatal van ma az iskolákban - teszi hozzá.
Szeretnék tanítani, ha megengedhetném magamnak - sok fiatal pályakezdő tabár jellemző mondata ez.
A kezdő tanárok lakhatási válságáról beszél, amit a béremelés és szolgálati lakás program enyhíthet.
Ma viszont a kormány spórol az oktatáson, a szociális szférán és az egészségügyön is.
A tanárképzés lebutítása szerinte a "következő generációk szarba vétele".
Ma a tanárjelölteknek nem csak a szakmát kell megtanítani, hanem a túlélést is - mondja.
Tisztességes életszínvonalat a pedagógusoknak! "Segítsetek nekem és a pedagógusjelölteknek, hogy pályára léphessenek, és ne váljanak pályaelhagyókká!"
Diáktüntetés szervezői lépnek színpadra, Mihalovics Lilla viszi a szót, "még életemben nem feleltem ennyi tanár előtt" - kezdi. Mi diákok, összefogtunk értetek - mondja a tanároknak, hozzáteszi: addig küzdenek, amíg nem kapják meg a pedagógusok a megbecsülést.
Hisz abban, hogy kap majd teret a szakmaiság, hogy újra szabadok lesznek a tanárok - mondja.
Szabad ország, szabad oktatás - fejezi be.
Schermann Fruzsina, az ADOM Diákmozgalom elnöke szerint az állam nem akarja tudomásul venni, hogy ba tanárok méltó körülményeket akarnak. A diákok nem a tanulás ellen vannak, nem a tanáraik ellen vanank, hanem az ellen a hatalom ellen, ami ilyen körülmények közé kényszeríti a pedagógusoka - mondja.
"A tanárfogyást kellene megállítani, nem Brüsszel!" - kiáltja. "Állítsátok vissza a tanárokat megbecsülő, szabad oktatást" - üzeni a hatalomnak.
A Csaknekedkislány énekese gitárkísérettel adja elő a megzenésített verset.
"Nem ilyennek képzeltem el a rendet" - ordítja.
"Jöjj el, szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép, komoly fiadat!"
Ezután a Bohemian Betyars tagjaival közösen adják el a mostani pedagógussztrájk himnuszát, a "Fizessétek ki a tanárainkat" című dalt.