Ötven nap múlva elmondhatja, hogy Magyarország előre menjen vagy fölfelé, esetleg egy teljesen más irányba, és szavazhat a gyerekek szexuális neveléséről is. Választási kisokosunkban összeszedtük a legfontosabb kérdés-válaszokat.
- Kiözönlöttek a pártok és jelöltek az utcákra. Meddig maradnak?
- Hol tudom ellenőrizni, hogy odahamisították-e a nevem valahova?
- Nem akarok választási szórólapokat kapni. Hogyan tudom letiltatni?
- Elvesztettem a választási értesítőt, hol tudom megnézni, hova kell mennem szavazni?
- Szelfizhetek a szavazófülkében?
- Szavazhatok érvénytelenül?
- Választási csalást láttam. Hol tudom jelenteni?
- Mikor van eredmény?
- Mi van, ha megházasodom/elválok, elköltözök a választás előtt, vagy pont nem leszek otthon?
- Mi van, ha nem cseng le a járvány és pont karanténban leszek?
- Mik is a pontos választási szabályok?
- Miért lesz együtt a népszavazás és az országgyűlési választás?
- Nem érdekel a politika, de részt akarok venni a szavazáson állampolgárként. Mi alapján hozhatok racionális döntést?
- Úgy érzem, az én egy szavazatom úgysem számít. Miért kellene elmenjek szavazni?
Kiözönlöttek a pártok és jelöltek az utcákra. Meddig maradnak?
Borítékolhatóan április 3-ig lesznek kint. Szombaton az ajánlások gyűjtése kezdődött el, kampányolni viszont egészen a választás végéig lehet, aminek fontos terepe az utca.
Ahhoz, hogy valaki jelöltté váljon, 500 érvényes aláírást kell összegyűjtenie két hét alatt. Az aláírások ellenőrzése után a jelöltet a helyi egyéni választókerületi bizottság veszi nyilvántartásba.
Ahhoz, hogy egy párt országos listát állítson - vagyis több kampánytámogatást kapjon és esélye legyen bejutni a Parlamentbe -, legalább 71 egyéni választókerületben kell elegendő ajánlást gyűjtenie. Természetesen független jelölt is indulhat. Poénnak jó, de kutyák nem.
Egy választó több jelölt ajánlóívét is aláírhatja. Nem feltétlen neki kell kitölteni az összes adatot, a nevét, személyi azonosítóját és lakcímét az ajánlásokat gyűjtő is felviheti a választó orra előtt.
Hol tudom ellenőrizni, hogy odahamisították-e a nevem valahova?
Idén újított a Nemzeti Választási Iroda, és már online is lehet ellenőrizni az ajánlásokat a valasztas.hu illetve a magyarorszag.hu oldalakon. Ha valaki visszaélést tapasztal, azt gyorsan jelezze a helyi választási irodában, hátha még belefér a jogorvoslati határidőbe (ez a nyilvántartásba vételt követő öt nap), és az iroda intézkedhet a hamis ajánlás érvénytelenítéséről.
Ettől azonban még nem zárják ki a jelöltet, ha így is megmarad több mint 500 ajánlása.
A választó a rendőrségen is feljelentést tehet, de csodát ettől sem kell várni. A gyanús ügyek elenyésző hányada jut el vádemelésig, pedig a pártok és jelöltek nagyon változatos módokon csalnak. Ettől még nem kell a csalást szó nélkül hagyni, a nyilvános megszégyenítés is valami.
Nem akarok választási szórólapokat kapni. Hogyan tudom letiltatni?
A klasszikus szórólapokat sehogy, hiszen azt aktivisták dobálják be a postaládákba. Annyit tehet, hogy a névre szóló leveleket, küldeményeket letiltatja személyesen vagy egy formanyomtatványt kitöltve levélben a helyi választási irodánál, vagy online. Ha korábban, például a 2014-es vagy 2018-as választás előtt letiltatta adatai kiadását, most nem kell új kérelmet benyújtania. Ha nem tette meg és szeretné, siessen: február 16. után (ez a legkorábbi időpont egy jelölt jogerős nyilvántartásba vételére) a pártok, jelöltek megvásárolhatják adatait.
Ezeket legkésőbb a szavazás napján, április 3-án meg kell semmisíteni. A telefonszámokat a választási iroda nem gyűjti, így nem is adja ki. A pártok csak akkor hívják, ha korábban a szám bekerült valamilyen adatbázisukba. A közösségi médiában vagy a Youtube-on ömlő reklámokat viszont képtelenség lesz kikerülni.
Elvesztettem a választási értesítőt, hol tudom megnézni, hova kell mennem szavazni?
Jellemzően ugyanoda kell mennie, ahol négy évvel ezelőtt is volt, de ha első szavazó, nem emlékszik, vagy új helyre költözött, legkönnyebben a választási iroda honlapján tudja ezt megkeresni.
Szavazni csak érvényes okmányokkal lehet, de most a járványhelyzet miatt különleges időszak van, nagyon sok dokumentum meghosszabbítás nélkül is érvényes még. A könnyebb átláthatóság érdekében a választási iroda egy grafikonnal segít:
Az is fontos, hogy este 7-ig megérkezzen a szavazóhelyiséghez, utána ugyanis már nem állhat be a sor végére sem. A sorban állók még leszavazhatnak, tart, ameddig tart.
Szelfizhetek a szavazófülkében?
Határeset. Régen büntettek azért, ha valaki lefotózta a szavazólapot, de két éve a Strasbourgi Emberi Jogi Bíróság ezt a gyakorlatot elítélte. A választási törvényben végül nem adtak zöld utat a szavazólapok lefényképezésére.
Szavazhatok érvénytelenül?
Persze. A félreértések elkerülése érdekében ilyenkor célszerű több jelöltet vagy pártot bejelölni, az üresen leadott szavazólap ugyanis sokak fantáziáját elindíthatja. A szavazólapra firkálni is lehet, az nem befolyásolja az érvényességét.
Választási csalást láttam. Hol tudom jelenteni?
A helyi választási bizottságnál kell jelezni, ha valaki szabálytalanságot tapasztal. A TASZ korábban összegyűjtötte, mi lehet gyanús.
Mikor van eredmény?
Este 7-kor bontják az urnákat ott, ahol már lezárult a szavazás, viszont addig egy adatot sem mondanak be, míg az utolsó sorban álló ember le nem szavazott. A részeredmény már aznap éjjel 10-11 körül megszületik, a hivatalos végeredményhez azonban be kell várni a külképviseletről érkező voksokat és a levélszavazatokat.
Nagyon-nagyon szoros eredmény esetén még az is lehet, hogy a választás végeredménye sem lesz egyértelmű április 3-án éjszaka. Az új kormány pár héten belül áll föl.
Mi van, ha megházasodom/elválok, elköltözök a választás előtt, vagy pont nem leszek otthon?
A névváltoztatást – az ügyintézés során – automatikusan átvezetik a központi névjegyzékben, viszont a helyszínen muszáj olyan okmányt bemutatni, ami erre a névre szól. Az a legegyszerűbb, ha addigra lecserélteti az okmányait. Ha ez csúszik, akkor legrosszabb esetben a névviselés megváltoztatását igazoló házassági anyakönyvi kivonattal tudja magát beazonosíttatni.
Ha valaki előre tudja, hogy nem a lakóhelyén, de Magyarországon lesz április 3-án, akkor átjelentkezhet máshova. Ilyenkor március 25-e 16 óráig szólni kell a helyi választási irodában, a jegyző pedig felveteti az új helyre. Fontos, hogy ebben az esetben a lakóhelye szerinti jelöltekre tud majd szavazni.
Ha elköltözik, az már más helyzet. Itt oda kell figyelni, nehogy kicsússzon az időből. Az új lakcím bejegyezési ideje legalább 8 nap, utána tudja magát felvetetni a helyi szavazóköri névjegyzékbe. Ennek április 1-e 16 óráig meg kell történnie ahhoz, hogy már az új helyen szavazzon ottlakóként. Ez a helyzet akkor is, ha külföldön élő magyar állampolgár létesít magyarországi lakcímet.
Ha azonban olyan választópolgár, aki szerepelt a levélben szavazók névjegyzékében (vagyis határon túl élő magyar), a szavazást megelőző 7. nap után létesít magyarországi lakcímet, akkor a szavazóhelyiségben csak az egyéni választókerületi jelöltre szavazhat, az országos listás választás és a népszavazás tekintetében a levélben leadott szavazata számít. Akinek nincs magyarországi lakcíme, csak listára szavazhat, egyéni jelöltre nem.
Aki külföldön él, de van magyarországi lakcíme, a külképviseleteken szavazhat személyesen (levélben tehát nem), ehhez fel kell vetetnie magát a külképviseleti névjegyzékbe, szintén március 25-ig.
Mi van, ha nem cseng le a járvány és pont karanténban leszek?
Ilyen esetben is kérhet mozgóurnát, még a szavazás napján is, délig. A mozgóurnával közlekedő szavazatszámlálók minden esetben az előre meghatározott járványvédelmi protokoll szerint járnak majd el: egyszerhasználatos maszkot és védőkesztyűt viselnek és adnak a választónak, tartják a távolságot és a koronavírussal fertőzött otthonába lehetőség szerint nem mennek be.
Mik is a pontos választási szabályok?
Nincs kampánycsend, így néhány helyszíntől eltekintve a pártok és jelöltek egészen a választás végéig kampányolhatnak. A jelöltek és pártok kampánytámogatást kapnak az államtól - utóbbiak akkor, ha sikerült országos listát állítaniuk. A jelöltek fix, egymillió körüli összeget kapnak kampányszámlára, a pártok pedig a jelöltszámtól függően jogosultak támogatásra.
A maximális összeg 106 jelölt esetén nagyjából 597 millió forint. (Azért nagyjából, mert az összeg kiszámításánál figyelembe kell venni az elmúlt évek inflációját is.) Miután most az ellenzék közös listán indul, összesen kap ennyi pénzt a hat párt. A jelöltnek és a pártnak is vissza kell fizetnie a pénzt, ha nem ér el 2 illetve 1 százalékot a választáson, ám ennek behajtása is nehézkes.
Parlamentbe az jut be, aki az egyéni választókerületben több szavazatot szerzett. Nincs küszöb, már egy szavazat esetén is érvényes a választás. A választók listára is szavazhatnak (párt vagy nemzetiségi listára), azzal 93 mandátum sorsa dől el. A vesztesekre leadott szavazatok is a listán kötnek ki, de a győzteseket is kompenzálják azzal, hogy a mandátumhoz nem kellő töredékszavazatokat az ő pártlistájukhoz adják. Ide befutnak a határon túli szavazatok is, majd egy bonyolult számítás után szétosztják a mandátumokat.
A nemzetiségi képviselő kedvezményes mandátumot kap, jóval kevesebb szavazattal juthat be a Parlamentbe. Bejutásával a listáról kiosztható mandátumok száma csökken.
Miért lesz együtt a népszavazás és az országgyűlési választás?
A kormány azzal érvelt, hogy így olcsóbb, a valós politikai indok viszont az lehet, hogy így van a legnagyobb esélye egy érvényes és eredményes népszavazásra, de még így sem biztos, hogy összejön. Ahhoz ugyanis az összes választópolgár több mint felének érvényesen kell szavaznia (ez több mint 4,1 millió embert jelent), és az érvényes válaszok fele azonos kell, hogy legyen.
És a végére két szubjektív kérdés:
Nem érdekel a politika, de részt akarok venni a szavazáson állampolgárként. Mi alapján hozhatok racionális döntést?
A reprezentatív demokráciák alapelve, hogy a választó képviseletet választ saját magának. A kérdésre tehát nincs jó válasz, mert az, hogy kit és mivel lehet képviselni, az egyéntől függ. Érdemes figyelembe venni viszont bizonyos szempontokat. Amikor egyéni képviselőre szavazunk, fontos lehet például tudni, hogy elkötelezett helyi politikusról van-e szó, aki szeretne a körzet fejlesztéséért tenni.
A listás szavazat már bonyolultabb, de hagyományosan ebben a döntésben segítenek a pártprogramok, amelyben az induló szervezet részletesen kifejti a szakpolitikai céljait és ígéreteit, ezekből pedig kiolvashatók az ország jövőjével kapcsolatos víziók is. Ne essen viszont kétségbe, ha nem érzi a saját szemszögéből fontosnak a bizonyos politikai ügyeket: ugyanilyen racionális döntés arra szavazni, aki az Ön életére a leginkább pozitív hatással van, vagy lehetne – akár anyagilag, akár lelkileg. De racionális döntésnek számít az is, ha elmegy szavazni, és érvénytelen voksot ad le: ezzel kifejtette a véleményét állampolgárként arról, hogy egyetlen versenyzőt sem tart megfelelőnek az Ön képviseletére, és az érvénytelen szavazatok is egyenértékű kinyilatkoztatások az érvényesekkel.
Úgy érzem, az én egy szavazatom úgysem számít. Miért kellene elmenjek szavazni?
Természetes azt érezni, hogy a sokmillió voks között elveszik az öné, de több dimenziója is van annak, hogy miért fontos minden egyes szavazat.
Egyfelől van egy matematikai szempont: egy szorosnak ígérkező választáson a szó legszorosabb értelmében is lehetőség van arra, hogy egy darab szavazaton múljon egy választókerület, sőt, technikailag akár az országos eredmény is.
Másfelől van egy állampolgári szempont. Magyarország lakosai kétféleképpen vehetnek részt a politikában: ha szavaznak egy országgyűlési, önkormányzati, vagy Európai Parlamenti választáson, illetve ha leadják a voksukat egy népszavazáson. Ezen kívül a döntéshozókba vetett bizalmunk az egyetlen, amellyel ciklusokon át részt veszünk a döntéshozatalban. Felelős, aktív állampolgárként ezekkel a lehetőségekkel élni kell, mert csak ezután lehet jogunk számon kérni a politikai vezetőket, akik a mi sorsunkról is döntenek.
Harmadrészt pedig van egy érzelmi szempont. Ha van egy számunkra fontos ügy, azért hajlamosak vagyunk sok, kicsi lépést megtenni. Ugyanígy van ez a politikában is: ha sok ember osztozik egy közös ügyön – ez esetben egy politikus vagy párt sikerén –, mindenkire szükség van ahhoz, hogy ezt el lehessen érni. Érzelmi síkon pedig hozzá kell tenni azt is: ha a „másik oldalon” aktívabbak, akkor pusztán azon is elbukhat az ön szerint jó ügy, hogy otthon maradt, ami elég bosszantó.