Bíróságon folytatódik a fővárosi e-jegyrendszer ügye: rágalmazásért feljelentették a BKK volt vezérét, aki korrupciós kísérletet emlegetett.
Nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt feljelentést tettek a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt vezérigazgatója ellen – értesült a hvg.hu.
A BKK-t négy éven át, 2015–2019 között vezető Dabóczi Kálmánt a BKK által menedzselt, ám kudarcba fulladt fővárosi elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó ügyben magánvádas eljárásban jelentette fel az e-jegyrendszerre a fővárosi céggel szerződött német vállalat, a Scheidt & Bachmann (SB) magyarországi leánycégének volt vezetője.
A feljelentő, Hraboczki Máron a hvg.hu-nak azt mondta, november 15-én tett feljelentést az Érdi Járásbíróságon Dabóczi kijelentése miatt, amikor is a volt BKK-vezér az e-jegyrendszer ügyét is vizsgáló fővárosi vizsgálóbizottság ülésén korrupció kísérletével vádolta őt.
Dabóczi a vizsgálóbizottság október 7-i ülésén a jegyzőkönyv szerint azt mondta:
2016 nyarán annak a cégnek a vezetője tett egy – finoman szólva is – nem félreérthető ajánlatot (…) nem nevezett meg konkrét összeget (…) az üzemeltetési konstrukcióra tett olyan javaslatot, hogy tudunk-e olyan megoldást találni, ami számomra is anyagilag megfelelő és előnyös lesz.”
A volt BKK-vezér egyébként arra is utalt, hogy e “megkeresés” után az SB-vel szemben complience-vizsgálatot (a jogszabályoknak és a belső szabályoknak való megfelelőséget vizsgáló belső ellenőrzést – a szerk.) kezdeményezett, amelynek hatására az SB “hazai ügyvezető igazgatóját vissza is húzták a projekt vezetéséből”. Bár Dabóczi nem nevezte meg, a Scheidt & Bachmann Hungary Kft. ügyvezetője akkor Hraboczki Márton volt. A hvg.hu-nak az egykori cégvezető tagadta a vádat, mondván:
visszautasítom ezt, ilyesmiről nem volt szó, nem is tudtam volna ilyen ajánlatot tenni, mert az anyacég döntött mindenben, nem én”.
A volt ügyvezető azt is mondta, nem is tudott arról, hogy complience-vizsgálat folyt, bár elismerte, hogy “valamikor 2017-ben egy jogászunk felhívott”. Azt sem tagadta, hogy idővel hátrébb vonták a projekttől, de állítása szerint nem emiatt, hanem mert az anyacégnél számos más feladatot bíztak rá, majd 2018 végén távozott is a cégtől, de állítása szerint ez is független volt a fentiektől.
Hraboczki állítására reagálva Dabóczi a hvg.hu-nak azt mondta: a volt ügyvezetőnek “szíve joga azt állítani, hogy nem történt ilyen, én viszont továbbra is állítom, hogy történt, de mivel ez négyszemközt hangzott el, egy állítás áll szemben egy másikkal”.
Megjegyezte, hogy az e-jegyrendszer kiépítése a térség legnagyobb közlekedésfejlesztési projektje volt akkoriban, őt pedig nem egyszer találták meg ilyen megkeresésekkel, befolyásolási kísérletekkel.
Dabóczi arról is beszélt, a jegyzőkönyvbe vett szavai ellen a cégvezető nem tiltakozott sem akkor, sem később, a complience-vizsgálat idején.
Megkérdeztük Hraboczkit, miért csak most tett feljelentést, mire azt mondta, “akkor az ügyvédekkel úgy ítéltük meg, hogy a vád komolytalan”.
A korrupciós vád előkerült a fővárosi vizsgálóbizottság legutóbbi, november 3-i ülésén is, amikor a testület Tarlós István akkori főpolgármestert hallgatta meg a befuccsolt e-jegyrendszerről. Azon Tarlós azt állította: “A cégek vezérigazgatóit több ízben összehívtam az irodámba és jeleztem, hogy ha náluk korrupciós kísérlet jelentkezik, azonnal jelezzék, és bizonnyal meg fogom védeni őket”. Ezt Dabóczi állítása szerint jelezte is Tarlósnak, sőt az Alkotmányvédelmi Hivatalnak is (a BKK ugyanis stratégiai jelentőségű közlekedésszervező cégként a nemzetbiztonsági szolgálatok által különleges eszközökkel védett intézmények közé tartozik – a szerk.).
A vizsgálóbizottság november elejei ülésén a korrupciós szál boncolgatása mellett leginkább az e-jegyrendszer kudarcának felelőseit keresték a jelenlévők.
A témában a bizottság előtt Tarlós István elismerte, hogy “ez kétségtelenül egy kudarcos projekt lett”, amit Dabóczi már “örökölt”, mert a szállítói szerződést még elődje, Vitézy Dávid BKK-vezér kötötte 2014 őszén.
Mindenesetre Tarlós a felelősség javát a BKK-ra hárította, mondván: az ügyben több szerződés is volt, ezek legtöbbjét a BKK kötötte. “Ez a BKK önálló szerződése volt. Hogy ki ez a német kivitelező, fogalmam sincs, az életbe nem is találkoztam velük, nem is láttam őket” – fogalmazott Tarlós, aki a főváros honlapján ma is elérthető cikk szerint egyszer azért biztosan találkozott a német cég vezetőjével, mivel a szerződés aláírásán ő is jelen volt.
Arról, hogy mi volt a főváros által különböző formákban már 2004 óta tervezett elektronikus jegyrendszer projekt, és hol csúszhatott félre, itt írtunk bővebben:
Besült fővárosi e-jegyrendszer: Először szólalt meg a kivitelező cég volt magyar vezetője
A BKK német beszállítójának magyar cégvezetője tagadja a korrupciós vádakat, miután a BKK korábbi vezérigazgatója befolyásolási kísérletről beszélt az e-jegy projekttel összefüggésben. A befuccsolt e-jegyrendszer más részleteire is eltérően emlékeznek a szereplők. A témában heves vita folyt a fővárosi vizsgálóbizottság legutóbbi ülésén Tarlós István volt főpolgármester meghallgatásakor.