A pedagógiai asszisztensek fizetését még mindig a 2008 óta változatlan közalkalmazotti bértábla alapján számolják.
Siralmas összegért dolgoznak az iskolákban és az óvodákban a pedagógiai asszisztensek – fizetésüket a közalkalmazotti bértábla alapján számolják, az pedig tizenhárom éve, 2008 óta nem változott – mindössze a minimálbér és a garantált bérminimum évi pár százalékos emelését követte. Egy heti negyven órát dolgozó pedagógiai asszisztens a garantált bérminimumot, vagyis nettó 145 ezer forintot kap havonta – írja az Eduline, a HVG oktatási szakportálja.
„Pedagógiai asszisztens vagyok, napi nyolc órában én pótolom a kormány szerint „nem hiányzó” pedagógusokat. Mindezért a munkáért több mint tíz éve ugyanazt a bért kapom, ez a szakmunkás minimálbér, jelenleg nettó 150 ezer forint” – ezt írta korábban egy pedagógiai asszisztens, akinek posztját néhány napja tette közzé a Facebookon a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ).
A pedagógiai asszisztenseknek az egyre komolyabb – a kormány szerint nem létező – tanárhiány miatt egyre több feladatot kell ellátniuk. Ők segítenek az iskolai adminisztrációban, gyermekfelügyeletet látnak el, ebédeltetik az osztályokat, és ha hiányzik egy-egy pedagógus – márpedig az iskolák egy részében még mindig nem találtak minden üres állásra tanárt, tanítót –, akkor gyermekfelügyeletet látnak el.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint Magyarországon kétszáz diákra figyel egy pedagógiai asszisztens – mindegy, hogy rózsadombi iskoláról vagy hátrányos helyzetű település általános iskolájáról van szó. A PSZ alelnöke úgy látja, többek között a tankerületi vezetőtől függ, felvehet-e egy iskola legalább még egy pedagógiai asszisztenst.
Totyik Tamás szerint a kialakult helyzetet nem lehet egyedül az Orbán-kormány nyakába varrni, úgy látja, a pedagógiai asszisztensek hiánya is okozta az iskolai integráció sikertelenségét.
A pedagógiai asszisztensek szerepével alighanem a kormány is tisztában van, legalábbis erre utal, hogy a 2021 és 2030 közötti időszakra szóló közoktatási stratégiában az áll: úgy tudnák leginkább tehermentesíteni a tanárokat, tanítókat, óvodapedagógusokat, ha több pedagógiai asszisztens dolgozna az intézményekben.
További részletek az Eduline cikkében.