Szentgyörgyvölgyi Péter szerint ők már előbb kitalálták a kizárólagos várakozóhely ötletét, de a főpolgármester akkor leszavazta azt. Közben a VI. kerületben megvalósult egy ilyen elképzelés, és a XIII. kerületben is tervezik.
Az V. kerületi önkormányzat diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt, de a VI. kerületben elindulhatott az új parkolási rend: Terézvárosban hétfőtől csak a kerületben lakók használhatják a parkolóhelyek harmadát estétől-reggelig.
Az önkormányzat közleménye szerint Karácsony annak idején arra hivatkozva utasította el a kérést, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában – írták.
A közlemény szerint az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött „megdöbbentő választ”. Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.
Az önkormányzat hozzátette: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobilitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre „semmilyen jogalapja nincsen”. Emellett ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Továbbá a mikromobilitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen – írták.
Az V. kerület polgármestere a helyzet megoldása érdekében a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, „amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében” – áll a közleményben.
Főváros: folyamatosak az egyeztetések
A fentiek miatt a főváros sajtóosztályához fordultunk, amely válaszában azt írta, hogy folyamatosak az egyeztetések az V. kerülettel és a kizárólagos lakossági parkolás kérdését a mikromobilitási pontok kialakításával együtt kezelik. Hozzátették, hogy „mivel ebben jelenleg a VI. kerület áll a legjobban, ezért tud elindulni ott a projekt.” A sajtóosztály válaszához a BKK vonatkozó közleményét is mellékelte, melyben hangsúlyozzák, hogy kísérleti jelleggel kezdődik el azoknak a parkolóhelyeknek a kijelölése a belvárosban, amelyeket kizárólag a környék lakossága használhat. A közlemény szerint a kizárólagos parkolóhelyek létrehozása a belvárosban élők régi kérése, „amely igény most végre teljesül.”