Kedden igazságügyi szakértőket hallgatott meg a bíróság, hogy meg tudja állapítani a Viking Sigyn kapitányának felelősségét a két évvel ezelőtt történt tömegszerencsétlenségben.
Halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt állt kedden ismét bíróság elé Jurij C., a kapitány, akinek hajója, a Viking Sigyn 2019. május 25-én letarolta a koreai turistákat szállító Hableány kirándulóhajót a Dunán, a Margit hídnál. A bíró a tárgyalássorozat keddi napján külön kiemelte, hogy a jelen eljárásnak nem az a feladata, hogy részletesen feltárja a tömegszerencsétlenség körülményeit, hanem hogy megállapítsa, milyen felelőssége volt abban a vádlottnak.
Az eljárás hajózási szakértők meghallgatásával folytatódott, akik tíznél több videófelvételt kaptak meg elemzésre a balesetről, amelyekről jelentést készítettek, valamint válaszoltak az ügyvédek, a bíró, valamint az ügyész kérdéseire.
A bemutatott felvételek egy részét biztonsági kamerák rögzítették, így a minőségük miatt nehezen kivehető a két hajó ütközésének pillanata. Akadt azonban köztük olyan is, amely a Viking Sigynen készült az ütközéskor. Az egyik ilyet amerikai turisták rögzítették, tisztán hallatszik rajta az utasok rémülete.
A Fővárosi Törvényszéken bemutattak egy olyan videót is, amelyen az ügyész szerint felbukkan az ütközés után a Viking Sigyn kapitánya is, aki kinéz a hajó jobb oldalán. Az ügyész szerint ebből arra lehet következtetni, hogy a kapitánynak „fogalma sem volt”, hogy mi történt a Margit híd pesti hídfőjénél. Az egyik sértett ügyvédje feltette a kérdést a vádlottnak, hogy felismeri-e magát a felvételen, ő azonban nem volt hajlandó megválaszolni sem ezt, sem a további hozzá intézett kérdéseket.
Az ügyész szerint az egyik felvételen kivehető, hogy a baleset után a Sigyn hajóteste mellett „az ütközésből származó tárgyak, illetve emberek sodródnak el”. Az ügyészség a vádiratban Jurij C.-t 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétkével is vádolja, feltehetően részben az említett videóra alapozva a vádat.
A szakértők megállapítása szerint az ütközés csak abban a helyzetben lett volna elkerülhető, ha a Sigyn – észlelve a Hableányt – „azonnali stopmanővert hajt végre”. Az egyik ügyvéd kérdésére válaszolva hozzátették, hogy a Sigyn 1,1-1,2 méter/másodperces tempójánál egy hirtelen kormánymozdulat sem segített volna elkerülni a balesetet, ilyen manőverre pedig a Margit híd közeli pillére miatt „amúgy sem lett volna sok lehetősége” egyik hajónak sem.
A szakértők kiemelték, hogy az eső, valamint a késő esti időpont sem mentség arra, hogy a Sigyn kapitánya nem látta a Hableányt, szerintük ugyanis a látási viszonyok nem voltak korlátozottak, a Hableány a másik hajó fedélzetéről, parancsnoki hídjáról tisztán látható volt. Az ügyész viszont élt a gyanúval, hogy a kapitány nem is volt a hídon, a kormány mellett. A Margit híd egyik dél felé néző biztonsági kamerájának felvételét emelte ki, amelyen – szerinte – a Sigyn mögött haladó Viking Idun fényeiben látszik, hogy a baleset előtt két ember tartózkodik a hídon, később azonban egyikőjük elhagyja azt.
A szakértők nem tudtak választ adni arra a kérdésre, hogy volt-e a Viking Sigynen infravörös kamera. Kiemelték, hogy a hajó vizsgálatánál fel sem merült, hogy ilyet keressenek, szerintük a tájékozódáshoz elég a radarra hagyatkozni.
A tárgyaláson a bíró elzárkózott attól, hogy a Hableány felelősségét firtassa a tragédiában. A védelem ezért, valamint a jegyzőkönyvben általuk sérelmezett pontatlanságokért elfogultsággal vádolta meg a bírót.
A Hableányt 2019. május 29.-én tarolta le a Viking Sigyn turistahajó a budapesti Margit híd közelében. Fedélzetén 35-en utaztak, ketten a személyzet tagjaként, 33-an pedig koreai turisták voltak. A szerencsétlenséget csupán heten élték túl, 27-en életüket vesztették, a legutolsó koreai áldozat a mai napig sem került elő. A balesetről ide kattintva olvashat bővebben.
Az eljárás májusban a tanúk meghallgatásával fog folytatódni.