Több jelentős fővárosi közlekedési beruházást jelentett be a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, amelyek célja a Városliget autómentesítése.
Fürjes Balázs elmondása szerint a Miniszterelnökség Budapest Fejlesztési Központja új pesti felüljáró előkészítését kezdi meg a Rákosrendező pályaudvara fölött. Az Angyalföldet és Zuglót összekötő közúti híd biztosítja majd a 3-as villamosgyűrű Béke térig való meghosszabbítását, de kerékpárutat és járdát is kialakítanak rajta.
Az új átjáróval – magyarázta Fürjes – tehermentesíthető a Hungária körút, így pedig autómentes lehet a Városliget. A kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a főpolgármesterrel közösen elfogadott koncepció szerint a Kós Károly sétányon és a Hősök terén egyáltalán, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körúton nem közlekedhetnek majd kocsik, a Mexikói úti földalatti-végállomásnál pedig 1500 P+R férőhely épül.
A felszíni parkolás is megszűnik a Városliget teljes területén – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve –, az autókat a kormányzati beruházással megépült mélygarázsban lehet letenni a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.
Kipróbáltuk a villámtöltős új városligeti mélygarázst - fotók
A Múzeum Mélygarázsban egyszerre huszonnégy elektromos autót lehet tölteni.
A gépjárműforgalom megszüntetésének módját a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Városliget Zrt.-vel együtt alakítja ki a közösségi és a kerékpáros közlekedés erősítésével, illetve az átmenőforgalom másfelé terelésével.
„A legjobb természetesen az, ha az ingázók már lakóhelyükről a közösségi közlekedést veszik igénybe” – magyarázta Fürjes, megemlítve azokat a vasúti fejlesztéseket (a hatvani vonal több ütemben zajló felújítását és a veresegyházi rekonstrukciójának tervezését), amelyek ezt segítenék elő. A mégis a fővárosig autózók egy része szerinte a Városliget előtt, a földalatti Mexikói úti végállomása közelében épülő P+R parkolókkal válthat majd tömegközlekedésre. A tervek szerint több parkolóház is épül majd, együttesen legalább 1500 férőhellyel.
A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton haladhat majd Fürjes magyarázata szerint. Mint mondta, a XIII. és a XIV. kerületet a Rákosrendező állomás déli vége fölötti összekötő hídra azért is szükség van, hogy a ma is zsúfolt útvonalat bizonyos mértékig tehermentesíteni lehessen. Az érintett területek megóvásáért a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve az új híd áttételesen hozzájárul a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése miatt.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója a Rákosrendező feletti hídról szólva azt közölte, elősegíti majd a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának fejlesztését is. Azt ő és Fürjes is hangsúlyozta, hogy az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK kikéri az érdekeltek – az érintett lakosok és a kerületi önkormányzatok – véleményét is, a tervezésbe folyamatosan bevonják a fővárosi önkormányzatot is.
Sztráda és lepusztult parkolók - ilyen az autók kitiltása előtt a Városliget közepe
Autómentes lehet Budapest egyik legszebb zöldterülete, a Városliget. A megvalósítás pontos ideje és módja egyelőre nincs kitalálva, ami biztos: a jelenlegi állapot valóban elkeserítő.